Marea Britanie trebuie să cheltuiască miliarde de lire sterline în noi centrale electrice, reţele şi puncte de încărcare a autovehiculelor electrice, pentru a evita o penurie de energie electrică atunci când interdicţia planificată pentru motoare diesel şi benzină va intra în vigoare, scrie Reuters.
Totuşi, actuala reţea energetică poate suporta milioane de vehicule pe parcursul următoarelor două decenii, iar dacă şoferii pot fi convinşi să-şi reîncarce bateriile autovehiculelor pe timpul nopţii (când capacitatea de rezervă este abundentă), costul imens al infrastructurii necesare ar putea fi ţinut sub control, conform specialiştilor în domeniu.
În iulie, guvernul britanic a anunţat că va interzice vânzarea de noi autoturisme şi autovehicule pe benzină şi motorină începând cu anul 2040.
Scopul este reducerea poluării aerului, o sursă de preocupări pentru sistemul de sănătate publică. De asemenea, Marea Britanie şi-a propus reducerea cu 80% a emisiilor de carbon până în 2050, faţă de nivelurile din 1990.
Regatul Unit va avea nevoie de o gamă largă de tehnologii pentru gestionarea consumului, pentru a atinge o creştere estimată de până la 15% a cererii de energie, tradusă într-o creştere de 40 de procente în timpul orelor de vârf.
Johannes Wetzel, analist al pieţelor de energie la Wood Mackenzie, a afirmat: "Va fi o provocare şi vor fi necesare multe investiţii - în capacitatea de producţie, consolidarea reţelei de distribuţie şi a infrastructurii de taxare".
Deşi unele maşini convenţionale vor rămâne pe drum, numărul vehiculelor electrice ar putea ajunge la 20 de milioane până în 2040, de la aproximativ 90.000 din prezent, potrivit experţilor.
Marea Britanie se confruntă deja cu o criză a aprovizionării cu energie, pe măsură ce reactoarele nucleare vechi au ajuns la sfârşitul vieţii lor, iar celelalte centrale pe bază de cărbune vor fi eliminate până în 2025, scrie The Guardian.
Cu patru ani în urmă, înainte de planul interzicerii maşinilor convenţionale, guvernul britanic a declarat că vor fi necesare investiţii de peste 100 de miliarde de lire sterline pentru a asigura aprovizionarea cu energie electrică curată şi sigură.
Totuşi, costul exclusiv al "Hinkley Point C", singura centrală nucleară aflată în prezent în construcţie în Marea Britanie, este estimat la 19,6 miliarde de lire sterline.
Energia regenerabilă prezintă probleme de echilibrare a cererii şi ofertei: panourile solare, de exemplu, nu produc nimic pe timpul nopţii, când şoferii îşi reîncarcă în mod ideal maşina electrică.
Estimările variază în funcţie de numărul viitor al vehiculelor electrice, precum şi al maşinilor hibrid şi al motoarelor cu combustie pe bază de hidrogen care nu necesită energie electrică. Cu toate acestea, mai mulţi analişti intervievaţi de Reuters au declarat că până în 2040 vor fi necesare până la 50 de TWh suplimentari.
Analiştii de la Bernstein susţin că cererea va creşte cu 41-49 TWh, sau cu 13-15% faţă de nivelul actual. Cu toate acestea, o creştere de 15% s-ar traduce într-un salt de 40% în timpul orelor de vârf, dacă şoferii îşi vor încărca autoturismele între orele 6 şi 9, când consumul de energie electrică este la cel mai înalt nivel.
Marea Britanie a înregistrat progrese în domeniul eficienţei energetice, cererea de energie totală şi de vârf scăzând cu aproximativ 14% între 2005 şi 2016, chiar dacă economia ţării a crescut cu acelaşi număr de procente.
În timp ce la nivel naţional s-ar putea să existe unele probleme, reţelele locale şi reţelele de distribuţie ar putea avea de suferit cel mai mult. Un studiu efectuat de Scottish and Southern Electricity Networks a constatat că încărcarea necontrolată a maşinilor electrice ar dubla sarcina uzuală la 2 kilowaţi (kW) atunci când se utilizează un încărcător de 3,5 kW. Încărcătoarele mai puternice ar exacerba mai mult efortul de încărcare.
Şeful departamentului de management al activelor şi inovare al Scottish and Southern Electricity Networks, Stewart Reid, a declarat că până la 30% din reţelele sale locale ar putea avea probleme precum pierderea de energie, dacă peste 40% dintre clienţii săi au maşini electrice bazate pe încărcătoare de 3,5 kW.
Răspândirea încărcării autovehiculelor pe timp de noapte ar putea economisi aproximativ 2,2 miliarde de lire sterline din cheltuielile pentru înlocuirea sau modernizarea cablurilor sau a transformatoarelor, a adăugat Stewart Reid.
O altă problemă este că în Regatul Unit, aproximativ 43% din gospodării nu au parcare în afara casei, ceea ce înseamnă că şoferii nu şi-ar putea reîncărca autoturismele pe timp de noapte în garaj sau pe străzi, în timp ce dorm în casele lor.
O alternativă este creşterea numărului de puncte de reîncărcare publice la supermarketuri, permiţând încărcarea autoturismelor în timp ce proprietarii lor sunt la cumpărături.
Chiar dacă reţeaua poate suporta sarcina, creşterea numărului de puncte de încărcare de la cele 13.000 actuale nu va fi ieftină.