Societatea britanică "Cadbury Schweppes" Plc., al treilea producător mondial de băuturi răcoritoare, îşi va înstrăina operaţiunile europene de profil, iar banii pe care îi va obţine astfel îi va folosi pentru reducerea datoriilor sale, care se ridică la 4,3 miliarde de lire sterline (7,8 miliarde de dolari). Vînzarea include mărcile Orangina şi Schweppes, pe teritoriul Europei, a anunţat Katie Macdonald-Smith, purtător de cuvînt al companiei. "Cadbury" a angajat firma de consultanţă "Goldman Sachs Group" pentru această vînzare.
Oficialii societăţii nu au făcut public preţul pe care îl vor pentru divizia europeană, însă specialiştii apreciază că aceasta valorează circa un miliard de lire sterline. Analiştii sînt de părere că decizia de înstrăinare este potrivită pentru companie, mai ales că aceasta nu realizează în Europa o parte prea mare din activităţile sale.
"Cadbury" şi-a redus vîn-zările cu 6% în prima jumătate a anului în curs, pe teritoriul Europei. Livrările din regiune contribuie cu 10% la cifra de afaceri totală a companiei. "Cadbury" şi-a diminuat cota de piaţă în Franţa, Spania şi Germania, cele mai importante regiuni de desfacere a produselor sale. Divizia europeană de băuturi realizează 85% din vînzări în Franţa, Spania şi Germania, iar anul trecut a obţinut o cifră de afaceri de 653 milioane de lire sterline. Divizia a realizat un profit operaţional de 116 milioane lire. Aceasta produce 1,7 miliarde de litri de băuturi răcoritoare anual. Directorul executiv al "Cadbury", Todd Stitzer, încearcă să concentreze activitatea companiei pe segmentele care aduc beneficii mai mari, cum ar fi producţia de băuturi răcoritoare în Statele Unite ale Americii.
"Cadbury" derulează un program de reducere a costurilor cu 400 de milioane de lire sterline, urmărind să realizeze economii de 100 de milioane de lire în acest an.
Pe piaţa americană, băuturile produse de "Cadbury" au cîştigat teren, marca situîndu-se pe locul al treilea, după produsele "PepsiCo" şi "Coca-Cola".
"Cadbury" intenţiona să-şi vîndă operaţiunile producătoare de băuturi europene către "Coca-Cola" în 1999. La momentul respectiv, autorităţile de reglementare au obligat societatea "Cadbury" să excludă operaţiunile derulate în ţări precum Germania, Franţa şi Spania. De atunci, "Cadbury" a făcut diverse achiziţii. Între anii 2001-2004, compania a preluat "Orangina" din Franţa, pentru 700 milioane de euro şi "La Casera" din Spania, în schimbul sumei de 117 milioane de euro.