Astăzi a fost lansat, în cel mai important punct de trecere a frontierei din estul Uniunii Europene, al doilea val al campaniei publice de conştientizare a efectelor negative ale contrabandei cu ţigarete "Aparenţele înşală", iniţiată de Euromonitor Business Consulting Services, prin www.faracontrabanda.ro, în parteneriat cu Direcţia Generală a Vămilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Poliţia Română, cu sprijinul JTI.
Derulată în prima parte a anului în 16 judeţe din apropierea graniţelor de vest, sud-vest, nord şi nord-est, campania s-a relansat în regiunea nord-est, cea mai afectată de comerţul ilegal cu ţigarete. În nord-est, traficul ilegal cu ţigarete se situa în septembrie la 31,4%, cel mai ridicat nivel comparativ cu restul regiunilor ţării, şi de peste două ori mai mare decât media naţională, de 14,8%.
Conform studiilor realizate de compania de cercetare Novel Research, comerţul ilegal cu ţigarete, la nivel naţional, a înregistrat în ianuarie 2015 un record negativ al ultimilor patru ani, de 19,2%. Novel Research monitorizează nivelul contrabandei cu ţigarete din anul 2008, cel mai mare procent înregistrat până acum fiind cel din ianuarie 2010, de 36,3%, când contrabanda deţinea cea mai mare cotă din piaţa tutunului.
"Nivelul actual al contrabandei cu ţigarete din nord-est, de 31,4%, se apropie de recordul istoric din 2010. Peste 40% din ţigaretele traficate ilegal în această regiune sunt "cheap whites", mărci no-name intrate pe piaţă prin Ungaria, Ucraina sau Moldova şi care se află în creştere alarmantă", a declarat Marian Marcu, director general al companiei de cercetare Novel Research.
"Afişul noii campanii păstrează ideea de dualitate, de ipocrizie si înşelăciune. Oamenii amărâţi, care vând ţigarete de contrabandă, par să aparţină aceleiaşi categorii sociale ca si cumpărătorii, aflaţi în căutarea celui mai mic preţ. De fapt, vânzătorii reprezintă ultima verigă a unor reţele de criminalitate organizată care fac profituri ilegale uriaşe pe seama naivităţii consumatorilor. Cei care cumpără de contrabandă trebuie să fie conştienţi că, astfel, contribuie la creşterea infracţionalităţii. În acelaşi timp, produsele achiziţionate nu prezintă nici o garanţie legată de fabricaţie sau calitate. Ţigaretele de contrabandă sunt transportate in anvelope, lipite pe corp cu scotch, în pantofi, în lenjeria intimă, in rezervoare de benzină şi depozitate în grajduri, garaje, canale sau alte spaţii improprii", a declarat Cristina Vasiloiu, director general Euromonitor Business Consulting Services.
Campania "Aparenţele înşală" va fi difuzată în parteneriat cu TVR. De asemenea, campania va avea o componentă de afişaj stradal.
Cele mai importante informaţii şi materiale de comunicare ale campaniei sunt postate pe www.faracontrabanda.ro. Campaniile precedente au avut ca rezultat scăderi semnificative ale comerţului ilegal cu ţigarete în regiunile în care au fost lansate şi în perioadele în care s-au derulat.
Euromonitor Business Consulting Services furnizează de peste 10 ani servicii de consultanţă în domeniul politicilor şi strategiilor de dezvoltare a afacerilor în Europa Centrală şi de Est, servicii de interim management în zona afacerilor corporatiste şi a managementului crizei, precum şi programe de mentoring şi coaching pentru top manageri, pe problematici de leadership şi dezvoltare profesională. Din 2010, sub egida Euromonitor Conferences, compania a organizat în România şi în străinătate o serie de evenimente menite a atrage atenţia opiniei publice asupra unor fenomene îngrijorătoare ce pun în pericol consolidarea în regiune a unui mediu economic sănătos, contrabanda cu ţigarete fiind un exemplu concret în acest sens. Din 2010, Euromonitor Business Consulting Services găzduieşte site-ul www.faracontrabanda.ro.