În lucrarea sa din 2014, Capital in the Twenty-First Century, economistul francez Thomas Piketty a formulat o aşa-numită "lege a acumulării capitaliste", din care rezultă că r > g : rata de profit al deţinătorilor de capital (r, de la return) tinde să depăşească rata de creştere economică (g, de la growth). Această tendinţă determină o inegalitate extremă între veniturile categoriilor de populaţie, ceea ce antrenează consecinţe angoasant antidemocratice, precum şi punerea la îndoială a capitalismului însuşi, ca modalitate a organizării economiei. În acest context, Piketty reliefează metodele şi instrumentele utilizate de elitele financiare americane şi britanice pentru a captura politicienii main- stream, cu putere de decizie, şi pentru a-şi asigura, în acest fel, legile necesare protejării intereselor lor împotriva competiţiei politice sau a alternativelor la modelul lor economic (notă - rule of law se tranformă, astfel, în rule by law; în plus, fiind vorba de spaţiul politic anglo-saxon, care s-a impus la nivel global prin imperialism cultural si juridic, această metodă de a tiraniza societatea prin lege, fără a te supune tu însuţi legii, devine a-naţională, fiind prezentă peste tot, inclusiv, desigur, în România).
Aşa cum remarcă Shoshana Zuboff, în lucrarea sa din 2019, The Age of Surveillance Capitalism, în anul 2015, ziarul The New York Times a constatat (nr.din 10 octombrie) că un număr de 158 de familii amerciane şi corporaţiile deţinute de acestea au furnizat aproape jumătate dintre donaţiile necesare campaniei electorale din 2016, pentru alegerea preşedintelui.
Piketty reţine că 20% din averea americanilor era deţinută, în 2010, de 0,1% din populaţie (notă - după 10 ani de capitalism inegalitar şi de supraveghere, în mod evident aceste procente s-au ascuţit), dintre aceşti mari deţinători de averi, 60-70% fiind manageri de corporaţii care au reuşit să impună şi să menţină prin lege scheme de "compensare" care conţin sume uriaşe cu titlu de salarii, bonusuri (aplicabile inclusiv în caz de salvare de la faliment a corporaţiei cu bani publici), stock options, despăgubiri în caz de concediere (golden parachute), toate scutite de taxe şi impozite ori impozitate modest.
Shoshana Zuboff susţine că societatea americană şi cea britanică s-au transformat în oligarhii care au făcut din economia de piaţă o agendă extremă, pe cheltuiala populaţiei şi cu costul democraţiei (notă - libertatea pieţei are, în cadrul ideologiei neo-liberale, un înţeles foarte contorsionat, întrucât marea masă a populaţiei este "liberă" să se apovizioneze de la marii monopolişti, de la oligarhi, pentru că "there is no alternative", competiţia şi inovaţia sunt ucise încă din faşă, pentru că oligarhii au dreptul la profit, iar statele nu trebuie nici să emită reglementari, nici să impună taxe care să în mod redistribuie just averea obţinută prin efortul tuturor, căci ar încălca libertatea oligarhilor).
Shoshana Zuboff declară, printr-o comparaţie frustă că, la fel ca şi cârnaţii, capitalismul nu trebuie consumat crud; capitalismul crud (brutal) este antisocial. Piketty, la rândul său, suţine că economia de piaţă, lăsată să se auto-reglementeze, să se "descurce" singură, conţine puternice forţe de divergenţă, cu un mare potenţial de ameninţare la adresa democraţiei şi a valorilor justiţiei sociale pe care democraţia se bazează. Nu va fi nicio surpriză să constatăm că, în astfel de condiţii, mulţi gânditori contemporani numesc neo-feudalism sistemul actual de organizare a economiei şi a politicii statale ori globale. Piaţa liberă şi societatea de consum au fost înlocuite de o "piaţă" a privilegiilor, exclusivităţilor, monopolurilor şi rentelor neo-feudale ale elitei financiare, aflate cu mult în afara controlului populaţiei obişnuite (care are, totuşi, impresia că poate schimba, totuşi, ceva, ieşind în stradă la proteste sau participând la vot - n.n.) şi a oricărui alte mecanism de consimţîmânt/consens democratic. Piketty aratţ că acest "capitalism patrimonial" înseamnă nimic altceva decât o întoarcere la societatea pre-modernă, în care viaţa şi şansele de reuşită în viaţă depindeau de averea moştenită, şi nu de meritele proprii ale individului.
Statul de drept trebuie să fie un stat al bunăstării. Săracia, inegalitatea economică, inegalitatea de şanse, standardizarea comportamentelor sociale, lipsa competiţiei şi a inovaţiei, toate acestea fac din libertate şi democraţie "luxuri teoretice", adică balast inutil. Aceasta este explicaţia bizarului dezinteres al generaţiilor de dupa 1980 faţă de drepturile şi libertăţile omului.
1. Lumea actuală
(mesaj trimis de Cristian în data de 27.10.2020, 08:02)
Lumea actuală e un uriaș lagăr fascist, tre sa fii chior sa nu observi. Practic băncile, guvernele și corporațiile si-au dat mâna într-o acțiune concertată împotriva cetățenilor iar consecințele se vad cu ochiul liber - drepturile de mului sunt in corzi, micul întreprinzător este ras de pe fața pământului iar presa face propaganda deșănțată regimului și măsurilor ticăloase.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Obama în data de 27.10.2020, 10:39)
Interesant articol. Am mai invatat ceva si astazi. Dar autorul a lasat articolul oarecum neterminat, in sensul ca asteptam sa isi spuna parerea despre ce ar fi mai bun ca mod de organizare statal sau ce ar trebui sa se intample ca sa fie mai bine individului de rand, nu doar sa ne faca o recenzie sau doua a unor carti. Macar s-ar fi nascut o polemica, nu doar un monolog aprobat fara suflare de comentarul precedent.
2.1. pe bune? (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Sictirou în data de 27.10.2020, 11:07)
Cred că autorul înclină, prin prisma profesiei, spre un capitalism reglementat de legi clare, predictibile, concise, și nu spre capitalismul sălbatic, antisocial, care poate fi observat și în România. Cred că a evitat să ne spună acest lucru, pentru că redă o situație existentă peste Ocean, ce are influență și în actualele alegeri prezidențiale din SUA. Iar extrapolarea ei la nivel european nu ar fi corectă, deoarece lucrurile sunt un pic diferite pe bătrânul continent, unde socialiștii și neomarxiștii au destul de multă influență politică în reglementarea capitalurilor.
3. fără titlu
(mesaj trimis de Vali în data de 27.10.2020, 14:34)
as ruga autorul sa nu mai aminteasca de Piketty - e noul Marx al zilelor noastre cu influente severe de Engels si Lenin
este zeul adulat in occident al neo-comunistilor
sa nu aud de Piketty in Romania si in Europa centrala si de est dupa cate am indurat sub comunism!
Piketty e zeama fetida curganda a celor mai de jos straturi ale umanitatii.
3.1. E bine ca te-ai trezit (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Cristian în data de 27.10.2020, 17:19)
E bine ca te-ai trezit dar stii si singur ca elitele planetei iti pregatesc un nou marxism, mult mai oribil decat cel pe care l-ai cunoscut deja, pentru ca e amestecat cu supraveghere electronica, inteligenta artificiala si fascism corporatist.. O ciorba in care nimeni de pe lumea asta nu si-ar dori sa intre. Este idealul nord-coreean dus la extrema prin stiinta si tehnica... adica un soi de distopie in care nu-si doreste nimeni sa traiasca si pe care satanistii planetei sunt pregatiti sa ne-o bage pe gat.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Vali în data de 27.10.2020, 19:54)
da, e adevarat, stiu ce urmeaza.
si intuitiv stiu ca urmeaza aceste fapte in viitor - in principiu tu ai dreptate in ce scrii.
Ce nu inteleg eu la tine e de ce in interesul Romaniei propui ca alternativa Rusia. De fapt nici occidentul nici Rusia nu sunt cu adevarat de parte Romaniei. Noi nu suntem scopul lor, suntem eventual mijloc in vederea intereselor lor.
Tot intuitiv stiu inca ceva: nu vor reusi (acolo in occident unde e miezul actiunii) - si pana sa adopte romanii modelul vestic neo-marxist , acest model va fi dat faliment acolo.
uite, iti impartasesc momentul inceperii rezistentei (in occident) impotriva modelului tehnologico-fascist : trim 3/4 2029.
momentul cedarii sistemului tehnologico-fascist si revenirea la un normal traditional al vietii il vad in perioada 15-25 decembrie 2032.
da, atat de mult va dura.
pe noi in Romania ne va salva "primitivismul" Europei de Est (asa ne vad occidentalii - primitivi).
Romanii care vor sa se salveze ar face bine sa revina acasa daca lucreaza in vest. Dar, ma rog, e decizia fiecaruia.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de Vali în data de 27.10.2020, 19:57)
" revenirea la un normal traditional al vietii"= prin asta inteleg si respectarea proprietatii private , nu asa cum intelege Piketty realitatea economica (nimeni sa nu detina nimic ci statul sa detina si sa administreze totul si oamenii sa isi inchirieze casa sau masina de la stat).
4. fără titlu
(mesaj trimis de Anonim în data de 27.10.2020, 15:52)
Piketty are dreptate.
Am citi cartea lui. Cap-coada. De doua ori.
Piketty da si solutii la probleme.
Asa ca Vali, din nou, linisteste-te!
Ca solutiile vor fi adoptate dar infectate de natura lacoma si mincinoasa a homo sapiens-ului, exact cum s-a intamplat cu comunismul (care teoretic n-ar fi o idee rea), aia-i altceva.
Ideea e ca populatia intotdeauna a fost condusa si exploatata de cei iluminati. Vorba lui Piketty, de cei care mostenesc. Si cateodata populatia o merita, la cat de proasta este.
Iar iluminatii merita si ei privilegiul in care traiesc, la cat de destepti sunt.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Vali în data de 27.10.2020, 20:02)
"Ca solutiile vor fi adoptate dar infectate de natura lacoma si mincinoasa a homo sapiens-ului, exact cum s-a intamplat cu comunismul (care teoretic n-ar fi o idee rea), aia-i altceva. "
ai pus un MARE punct pe "i "
dar stii ce?
cand teoria e pusa deasupra Omului, din acel punct apare SISTEMUL TOTALITAR, Utopia sau Distopia.
il cunosc bine pe Piketty , e seducator ... dar norocul meu e ca am gandire critica activa si bine exersata, nu ma las prostit de ideile lui care canta ca niste frumoase sirene pe marginea marii ....
fereste-te de acest neo-marxist periculos.
Piketty e extrem de periculos. Ignora natura umana si isi promoveaza ideile deasupra naturii umane.
Asta poate conduce si va conduce la DICTATURA.