La declanşarea pandemiei, China avea calitatea de "aproape nimeni" în sectorul producătorilor auto la nivel global. După ce s-au redeschis saloanele auto din China, producătorii occidentali au privit cu groază cum arată noua concurenţă.
Piaţa mondială a panourilor solare este de ani buni o afacere aproape exclusivă a producătorilor din China, iar acum se pare că a venit rândul sistemelor de inteligenţă artificială şi a semiconductorilor.
"De-a lungul carierei mele, în orice industrie în care intră China, marjele de profit sunt împinse către zero şi este acaparată cota de piaţă", a scris Harris Kupperman, fondator şi director de investiţii al companiei Praetorian Capital Management LLC, pe contul său de Twitter.
Pe reţeaua socială circulă fotografii ale grupurilor de dezvoltatori ai sistemelor AI din Statele Unite şi din China. Este imposibil să nu fie remarcat imediat faptul că şi echipele din SUA au în componenţă numeroşi chinezi, alături de o cotă semnificativă de est-europeni, cel puţin după cum ar indica numele.
Cu alte cuvinte, concurenţa în domeniul inteligenţei artificiale este o "afacere" aproape exclusiv chineză, în timp ce Uniunea Europeană este preocupată de găsirea celor mai eficiente metode de a lega dopurile de sticlele de plastic.
Kupperman avertizează că aşteptările Wall Street-ului, conform cărora ne aflăm pe o tendinţă seculară şi nu ciclică în domeniul tehnologiei, într-un moment în care China se află semnificativ în urmă, vor fi infirmate de realitate.
"Ciclurile din sectorul semiconductorilor au una dintre cele mai nebuneşti faze de declin şi nu va fi diferit nici de această dată", subliniază directorul de investiţii de la Praetorian Capital, iar "dacă China poate avansa în domeniul inteligenţei artificiale, o poate face şi în sectorul cipurilor".
Exemplul oferit este cel al scăderilor masive din 2000, când Micron (MU), Intel (INTC), Qualcomm (QCOM) sau Texas Instruments (TXN) au deschis pe scăderi masive într-o zi, iar vânzările au continuat toată şedinţa de tranzacţionare şi încă multe luni după aceea.
Acum a fost depăşit un alt record. Acţiunile Nvidia (NVDA) au scăzut la New York cu aproape 17% în prima zi de tranzacţionare a săptămânii, iar valoarea de piaţă a companiei a scăzut cu 593 de miliarde de dolari, un nou record negativ.
După declaraţia investitorului Marc Andreessen, care a subliniat că sistemul de inteligenţă artificială DeepSeek din China este "una dintre cele mai uimitoare şi impresionante descoperiri", a venit rândul unui nume important din sectorul AI, Sam Altman, directorul executiv de la OpenAI, să afirme că DeepSeek este "un model impresionant", în timp ce preşedintele Donald Trump îl consideră "un semnal de alarmă pentru industriile noastre".
Competiţia va fi deosebit de dură, iar una dintre explicaţii este oferită tot Harris Kupperman, care subliniază că "sectorul cipurilor are o intensitate mare a capitalului, apropiată de aceea a sectorului de exploatare a hidrocarburilor de şist, în condiţiile în care produsele sunt supuse unei uzuri morale foarte ridicate".
Datele estimate de la Bloomberg arată că investiţiile în infrastructura AI au crescut puternic în ultimii ani şi au ajuns la circa 223 miliarde de dolari în 2024 (vezi graficul).
Valoarea investiţiilor din 2025 este prognozată la circa 274 de miliarde de dolari, determinată mai ales de investiţiile în centrele de date.
Necesitatea acestor investiţii este pusă acum sub semnul întrebării, iar implicaţiile sunt majore pentru valorile bursiere ale companiilor implicate.
"Aproape peste noapte, DeepSeek a răsturnat multe dintre ipotezele din Silicon Valley cu privire la economia creării inteligenţei artificiale, precum şi la cele mai bune metode tehnice de dezvoltare a tehnologiei şi la gradul de avans al SUA faţă de concurenţii din China", scrie Bloomberg.
După ce afirmă că a fost nedumerit de evaluările ridicate ale companiilor din sectorul tehnologic de mai multă vreme, directorul de investiţii de la Praetorian Capital se întreabă dacă nu cumva asistăm acum la începutul căderii.
Pe marginea declinului puternic al indicilor bursieri americani, Reuters arată că "vânzările masive au scos în evidenţă aglomerarea investitorilor în dezvoltarea capacităţilor de inteligenţă artificială, dar şi evaluările extrem de ridicate ale unor firme din sector".
"Ceea ce face ca vânzările masive de luni în domeniul tehnologiei să fie atât de stridente este faptul că evaluările multora dintre aceste companii de tehnologie şi inteligenţă artificială nu lasă loc pentru nicio marjă de eroare", a declarat David Bahnsen, director de investiţii la Bahnsen Group, pentru Reuters.
Scăderile masive de pe pieţele americane din prima zi a săptămânii s-au extins şi pe pieţele din Asia în ziua următoare, fiind afectate mai ales companiile de pe lanţurile de aprovizionare poziţionate pentru a beneficia de "revoluţia" inteligenţei artificiale.
După cum mai arată Bloomberg, marea necunoscută o reprezintă modul în care provocarea DeepSeek va fi abordată de companiile din SUA. "Unii dezvoltatori de inteligenţă artificială spun că succesul companiei chineze ar putea accelera trecerea la o inteligenţă artificială mai ieftină şi mai profitabilă - punând în mişcare o progresie naturală care a propulsat aproape orice dezvoltare tehnologică majoră, de la cipuri la smartphone-uri", scrie agenţia de ştiri americană.
Adică se va merge pe drumul descris de Harris Kupperman, al marjelor de profit împinse către zero?
Atunci cum vor mai fi justificate evaluările bursiere, mai ales când firmele din China, nu doar cele din sectorul tehnologiilor avansate, au arătat avantajele uriaşe ale "internalizării" lanţurilor de aprovizionare şi desfacere?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 00:15)
“La declanşarea pandemiei, China avea calitatea de "aproape nimeni" în sectorul producătorilor auto la nivel global”…Cel mai vandut model de automobil in China 2024, Tesla model Y. Modelul “Juniper” lansat de doua saptamâni are 100K rezervari in 10 zile.
P.S. In 2019 BYD nu producea nici o masina. In 2020 se deschide Tesla Shanghai si ce sa vezi, peste noapte, chinezii descopera ca erau producatori de autovehicule intr-o alta viata.
PPS: In 2012, Tesla lanseaza Model S. La primele 10 masini vandute, 4 cumparatori au fost chinezi care ulterior au infiintat companii care fabrica masini electrice:-)
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 01:19)
Teslarule, plimba ursul ca ne plictisesti.
Tesla ta nu a vandut in China in 2024 decat 657,102 vehicule.
Topul oficial facut de China Passenger Car Association CPCA
PositionCompany2024 salesPercentage changeMarket Share
1BYD3,718,28137.4%1 6.2%
2Geely1,773,25128.0% 7.7%
3FAW Volkswagen1,608,578-12.9%7. 0%
4Changan1,365,745-0.6% 6.0%
5Chery1,355,20564.6% 5.8%
6SAIC Volkswagen1,200,000-2.6%5.2 %
7SAIC-GM-Wuling824,68114 .0%3.6%
8FAW Toyota798,087-0.5%3.5%
9G AC Toyota770,147-14.5%3.4%
10 Tesla657,1028.9%2.9%
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 01:22)
PS. Nu ar fi rau sa ii spui lui Musk sa copieze Aito M9 de la Huawei. Aia da masina cum nu o sa vezi tu niciodata.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 07:21)
Huawei:-)…aia nici telefoane nu sunt in stare sa copieze si crezi ca sunt mai buni la copiat masini:-)…Toti producatorii auto chinezi de BEV sunt pe pierderi daca nu ar fi subventionati de statul Chinez, ar inchide pravalia urgent:-)…BYD isi plateste furnizorii dupa 273 de zile deci 9 luni de zile:-)…
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 08:18)
Sunt peste 2000 de producatori chinezi de masini electrice, asta e problema lor, concurenta imensa. Da statul i-a subventionat dar sperau sa inunde piata mondiala cu ev uri. Ceea ce nu se intampla, ca toata lumea si-a pus taxe.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 13:12)
Foarte frumos. Ia fa un top si pe model de masini.
Tu chiar ai impresia ca e profitabil sa ai cifrele alea cu 20 de modele? Atat de profitabil ca inchide fabricile WV, care nu e subventionata.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 16:07)
tesla profit 2023 15 mld
byd profit 2023 4 md, aproape tot profitul subventii, 3-4 mld subventii guv china
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de titi_aur în data de 29.01.2025, 17:38)
'in 2019 BYD nu producea nici o masina.' se pare ca bati campii. si inca rau de tot. ai gresit deceniu.
Wikipedia: 'Prima mașină produsă de BYD, BYD F3, a intrat în producție pentru prima dată în 2005. BYD a început să producă primul său vehicul electric hibrid plug-in, în 2008, urmat de primul său vehicul electric de producție cu baterii, în 2009.'
deci ei faceau masini electrice din 2009.
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 19:04)
Esti habarnist…am spus BEV nu hibrid. Uite ce spune chiar BYD: “ BYD unveiled the Han in 2020, positioning it as a flagship electric sedan for the global market“:-)
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 20:38)
... proprietary ... u fkn idiots ... llm?!? ...
1.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 20:42)
... realizti ca... ca... ca .... cuneiformele nu pot fi integrate?! ... sincretismu masii ...
1.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 21:38)
... asa am chef sa ma cert cu voi toti ... in special pe fundal de recreation...
1.12. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 23:46)
Huawey este cel mai bun producator de telefoane mobile. Punct.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 29.01.2025, 06:22)
Concurenta poate fi benefica in majoritatea domeniilor, dar riscurile cresc si ele.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 09:29)
Tot ce am vazut pana acum de la china e o copie a ceea ce deja au facut americanii. A ca poate deep seek e mai eficient ok, dar face acelasi lucru cu chat gpt, care e deja pe piata de ceva vreme.
Masinile ev la fel, a dat Musk planurile Tesla, s-a umplut de ev uri china. Robotii la fel, americanii au facut robot dogs, china a copiat robot dogs, etc.
Sunt f buni la copiere, cat despre depasire, cand esti in fata trebuie sa arati drumul. Un drum nou, ca vorbim de inventii. Sa vedem acolo ce vor face.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 19:11)
Sunt foarte aproape sa domine multe domenii, au cel mai dur examen de admitere la Universitatea din Pekin(Bejing).
Ai noștri elevi iau admiterea cu dosarul ,despre ce vorbim?
4.1. Subestimarea (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Anjo în data de 29.01.2025, 22:16)
Când subestimezi nu faci decât sa te minți singur. Înainte de Pearl Harbor, americanii considerau ca japonezii nu văd aproape deloc noaptea din cauza alimentației bazate pe orez. Germanii au subestimat pe blindate le rusești și rezultatul îl știm cu toții. Toți consideră pe chinezi un popor de inculți desculți, un fel de sclavi ai secolului 21. Adevărul este ca societatea chineza a evoluat foarte mult în ultimii 50 de ani. Au reușit sa scoată din sărăcie lucie aproximativ 800 (opt sute) de milioane de oameni în timp ce din ce în ce mai multe orașe chinezești ajung sa umbreasca marile metropole americane. Este adevărat că inițial produsele chinezești erau niște produse ieftine și slabe calitativ, dar să nu uităm că în anii 60-70 același lucru se spunea și despre produsele japoneze. Astăzi japonismele sunt considerate produse manufacturiate la o calitate extremă. China produce astăzi marfa pentru toți și toate gusturile și prețurile. Vrei sa cheltui puțin pe un produs care să îl import de la ei pentru ca să majorezi marfa ta de profit? Să nu te aștepți la o calitate superioară. Astăzi stația spatiala Tiangong operează pe o orbită a Pământului și NASA a făcut o cerere ca să poată trimite echipaj american pe ea, cerere refuzată pe bună dreptate de chinezi (China a fost refuzata de americani cu ani în urmă). Pai nu credeți că o asemenea aventură necesită un grad ridicat din punct de vedere al calității? Trenurile de viteză operează la viteze care nu permit erori în procesul de construcție și asamblare. Soarele artificial chinez depășește constant noi și noi recorduri. Anul 2023 a arătat că aproape jumătate din invențiile și inovatiile la nivel global vin din China. Firma Huawei a prezentat anul trecut primul telefon pliabil cu 3 ecrane. Asta in timp ce Apple încă se chinuie cu telefoane clasice cu refresh de 60 Hz la modelele non-Pro. Mulți comentatori sunt exact vulpea care nu ajunge la struguri. Sunt acri.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 22:42)
Pentru Anjo,unde vezi tu subestimare este tocmai contrariul la ce am scris.
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.01.2025, 23:04)
care este ,motivul pentru care tesla e la P/E de peste 100? si restul la p/e de 5? pentru ca e umflata cu compresoru?