În articolul de săptămâna trecută am prezentat câteva date dintr-un studiu efectuat de către Institutul Rosenberg International Center of Franchising (RICF) din cadrul Universităţii din New Hampshire din SUA care a investigat situaţia curentă a extinderii prin francizare, peste ocean, a companiilor americane. Acest studiu a fost efectuat pe un număr de 109 firme din SUA, reprezentând, în total, 115.000 de unităţi francizate activând în întreaga lume. Dintre unităţile francizate aflate în afara SUA, 88,02% sunt proprietatea francizaţilor şi 4,83% în joint venture, dar doar 7,14% fiind proprietatea francizorilor, concluzia autorilor fiind că una dintre strategiile companiilor francizoare americane este de a opera mai mult prin intermediul unităţilor aflate în proprietatea francizaţilor, tocmai pentru a reduce riscurile mari ale extinderii peste ocean. Acest lucru este valabil mai ales în cazul extinderilor în zone considerate a avea un risc ridicat sau sunt necesare investiţii masive de capital, ca în cazul hotelurilor. O excepţie o reprezintă ţări ca Rusia sau China, pentru care francizorii americani trebuie să facă ajustări majore ale sistemelor lor de franciză şi să dezvolte noi lanţuri şi căi de furnizare a mărfii, a materiilor prime şi a echipamentelor. În astfel de cazuri se creează o unitate pilot, aflată în proprietatea francizorului, înainte de a se transfera sistemul către francizaţii locali.
28% dintre oamenii de afaceri americani interogaţi pentru acest studiu au ca prioritate de extindere în următorii trei ani, în timp ce 26% doresc să-şi extindă afacerile în Canada şi doar 15% dintre aceştia au ca prioritate extinderea în Europa.
54,9% dintre francizele americane participante la realizarea acestui sondaj operează deja unităţi în ţări ale Uniunii Europene. Dintre aceştia, mai mult de jumătate (51%) au cele mai multe unităţi în Marea Britanie. Doar 12% din cei investigaţi deţin unităţi în Germania şi doar 8% în Franţa (în timp ce restul de 29% au unităţi în celelalte 21 de ţări ale UE). De asemenea, 65% dintre francizorii americani care au unităţi deschise în Europa au indicat Marea Britanie ca fiind cea mai profitabilă ţară din Uniune, pentru ei, în timp ce doar 10% au indicat Germania, iar 5%, Franţa. Şi, tot referitor la capitolul profit, 50% dintre cei chestionaţi au spus că unităţile lor din Marea Britanie generează cel mai mare profit şi doar 15% au spus acelaşi lucru despre unităţile lor francizate din Germania, iar 5% au declarat că unităţile din Franţa le aduc cel mai mare profit.
Marea Britanie este considerată cea mai atractivă ţară UE pentru 48% dintre francizorii din SUA care activează în Europa, în timp ce Germania a fost nominalizată de 20% din aceştia, iar Franţa, de 8%. Interesant este faptul că deşi mai puţin de 1% au indicat Spania ca fiind cea mai profitabilă ţară membră UE, pentru 9% dintre francizori este alegerea numărul 1 în ce priveşte dorinţa de extindere.
Dacă am vorbit despre cele mai atractive ţări membre UE pentru francizorii americani, le vom menţiona acum şi pe cele mai puţin atractive. Astfel, francizorii din SUA nu sunt interesaţi de Cipru, Estonia şi Malta, cele trei ţări aflându-se la egalitate în acest clasament, cu câte 20%. De asemenea, 10% au menţionat Slovenia ca fiind cea mai puţin atractivă ţară pentru extinderea afacerilor. Toate aceste ţări sunt noi intrate în Uniune, deci francizorii de peste ocean nu cunosc prea multe despre aceste noi teritorii, dar reprezintă şi pieţe de desfacere restrânse.
Însă 75% dintre francizorii din SUA care activează în Europa se declară a fi satisfăcuţi de modul în care afacerile lor se desfăşoară pe bătrânul continent, în timp ce 17% sunt foarte satisfăcuţi şi doar 8% sunt nemulţumiţi total.
Să vedem însă, ce spun şi acei francizori care nu operează unităţi în Uniunea Europeană, adică 45,1% dintre subiecţii acestui studiu. Din aceştia, 66% au declarat că doresc să intre pe piaţa europeană; dintre cei care doresc să îşi extindă afacerile în UE, 60% consideră Marea Britanie ca fiind cea mai atractivă ţară, în timp ce 9% au ales Germania, 9% au optat pentru Franţa şi 9%, Spania. Autorii raportului notează faptul că în timp ce Marea Britanie reprezintă prima alegere pentru 60% dintre francizori pentru a intra pe piaţa europeană, doar 45% doresc să îşi extindă franciza în această ţară. Germania, pe de altă parte, este considerată mai puţin atractivă ca prima ţară de către francizori, pentru a intra pe piaţa UE, decât pentru extinderea afacerilor, 9% ar dori să-şi demareze din Germania afacerile pe piaţa europeană faţă de 21%, câţi au spus că ar dori să se extindă în această ţară. Franţa şi Spania au fost şi ele nominalizate de câte 9% dintre chestionaţi, ca fiind prima opţiune când vine vorba de intrarea pe piaţa UE.
Cele mai puţin atractive ţări pentru lansarea în Europa a francizei lor au fost indicate Franţa, de 22%, Slovacia, de 15%, Cehia, tot de 15% şi, respectiv Spania, de către 6%. Este foarte interesant faptul că, deşi 9% dintre cei care deja operează în UE, găsesc Franţa ca cea mai atractivă ţară pentru a-şi extinde afacerile, 22% din cei care nu activează în Europa nominalizează această ţară ca fiind cea mai puţin atractivă. Vom mai adăuga că 31,3% dintre subiecţii sondajului consideră că viitorul afacerilor lor în UE va fi extraordinar, 48,4% au fost mai moderaţi, în timp ce 20,3% nu prevăd un viitor prea strălucit al activităţii francizelor lor pe bătrânul continent.
Corina Driga,
franchise consultant
imooffice@gmail.com
www.fbb.ro