Iaşi, Cluj-Napoca şi Craiova se numără printre pieţele regionale din Europa Centrală şi de Est (ECE) care oferă oportunităţi pentru inves-tiţiile în retail, având în vedere că acestea vor înregistra scăderi mai mici ale numărului populaţiei totale şi a celei apte de muncă, potrivit CB Richard Ellis. "Marile oraşe regionale din România precum Iaşi, Cluj-Napoca şi Craiova vor avea scăderi ale populaţiei în total şi a celei apte de muncă mai mici faţă de alte oraşe din Europa Centrală şi de Est. Aceasta ar putea reprezenta o oportunitate pentru schemele de retail de calitate şi bine planificate", se arată în studiul "Retail Demographics: Concern or Opportunity?" realizat de compania de consultanţă imobiliară, citat de Mediafax. În acest context, cele trei oraşe sunt incluse în categoria "pieţe regionale din Europa Centrală şi de Est la care trebuie să te uiţi". În aceeaşi categorie sunt incluse şi capitalele din regiune, care au perspective demografice mai bune decât majoritatea pieţelor regionale, iar puterea de cumpărare este mai mare şi nevoile consumatorilor mai sofisticate.
În ceea ce priveşte România, deşi previziunile indică un declin important al populaţiei în următorii ani, autorii studiului susţin că există "câteva motive de optimism". "În primul rând, România va avea printre cele mai reduse scăderi ale populaţiei apte de muncă din Europa Centrală şi de Est. În al doilea rând, regiunile din România ancorate de marile oraşe precum Cluj-Napoca, Timişoara şi Iaşi, precum şi Bucureşti, îşi vor menţine actualul număr al populaţiei. Aceşti factori, combinaţi, ar putea oferi acestor oraşe avantaje competitive în ceea ce priveşte forţa de muncă disponibilă şi puterea de cumpărare", se menţionează în raport.
În studiu se arată că niciun stat din Europa de Vest nu va înregistra scăderi atât de mari ale populaţiei precum Bulgaria, Ucraina, Rusia şi România.
În ceea ce priveşte perspectivele de creştere ale PIB între 2009-2019, Iaşi şi Timişoara se poziţionează în primele zece locuri în regiune.
În raport se arată, de asemenea, că cele mai mari stocuri de spaţii de retail se găsesc în capitale sau în marile oraşe, în timp ce în regiunile rurale din Polonia şi România sunt cele mai puţine spaţii. Aceeaşi situaţie este valabilă şi din punct de vedere al proiectelor anunţate.
Potrivit raportului, România se poziţionează la finalul topului pentru Europa Centrală şi de Est după suprafaţa de centre comerciale construite, cu un nivel de 100 de metri pătraţi la 1.000 de locuitori, valori mai mici fiind înregistrate în Serbia şi Bulgaria, fiecare cu sub 50 metri pătraţi la 1.000 de locuitori.