Cel mai mare impact asupra cheltuielilor de Crăciun l-a avut, pentru circa 50% dintre români, creşterea preţurilor la alimente. În acelaşi timp, peste 40% dintre români strâng bani din timp pentru cheltuielile de Sărbători iar pentru cei mai mulţi, cheltuielile pentru cadouri nu depăşesc 500 de lei, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.
La întrebarea care a fost cel mai mare impact asupra cheltuielilor de Crăciun, jumătate dintre respondenţi au menţionat creşterea preţurilor la alimente iar circa 43% au indicat creşterea preţurilor la utilităţi (gaze, întreţinere, electricitate).
Bugetul pentru cadourile de Sărbători? - 57% dintre respondenţi au răspuns că vor cheltui sub 500 de lei iar un procentaj de 28% îşi propun să cheltuie între 500 şi 1.000 de lei. Procentul celor care vor să cheltuiască mai mult de 2.000 de lei este relativ mic, de doar 4,4%.
În privinţa sursei banilor pentru această perioadă, 41% susţin că strâng bani din timp iar 40% cheltuie din salariul din luna curentă. Un număr mai mic de respondenţi cheltuie de pe cardul de credit/overdraft (7% dintre respondenţi), din prime/bonusuri (7%) şi circa 5% se împrumută de la rude sau prieteni.
Cele mai multe dintre plăţi, peste 56%, vor fi făcute cash, 26% dintre respondenţi folosind un card de debit şi 11% cu cardul de credit. Procentaje mult mai reduse susţin că vor plăti cu ceasul sau cu telefonul.
Mall-urile rămân destinaţia preferată pentru cumpărăturile de sărbători (45% dintre respondenţi), iar producătorii locali urcă pe locul doi (circa 22% dintre respondenţi), devansând cumpărăturile online (17,43%).
Indiferent dacă reuşesc sau nu să pună bani deoparte, peste 60% dintre cei chestionaţi îşi planifică din timp lista de cadouri şi încearcă să se încadreze în bugetul planificat în timp ce 34% dintre respondenţi cumpără sporadic în decembrie, în funcţie de oportunităţi.
În ceea ce priveşte bradul de Crăciun, 54% dintre cei chestionaţi aleg un brad artificial şi 20,75% îşi cumpără brad natural. Pe de altă parte, peste 17% dintre respondenţi susţin că nu fac brad de Crăciun şi un procentaj redus, sub 8% vor cumpăra brad la ghiveci.
Bugetul pentru brad va fi scutit de către 31% dintre respondenţi, care au cumpărat deja din anii trecuţi brad artificial. Alţi 23% dintre respondenţi vor aloca între 60 şi 150 de lei pentru cumpărarea unui brad, 15,5% vor cheltui între 30 şi 60 de lei iar sume mai mari de 150 de lei vor cheltui pe brad 14% dintre cei chestionaţi.
Sondajul a fost realizat online de comparatorul financiar FinZoom, la cererea CEC Bank, pe un eşantion de circa 1.200 de respondenţi din toată ţara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet.
53% dintre respondenţi sunt salariaţi, 75% locuiesc la oraş şi peste 27% au studii superioare.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Dan în data de 21.12.2023, 09:59)
Bun sfat din partea Cec Bank.
Nu va tineti economiile la ei, riscati sa-I pierdeti peste noapte si nu-i intereseze; asa ca cash ...la saltea sau ...cash la shopping.