Evenimentele premergătoare sărbătoririi Centenarului Unirii, care va avea loc anul viitor, au debutat în forţă. Prima impresie este că la muzică populară, uşoară, cultă şi mai puţin cultă, scenete şi poezii tematice stăm bine, mai puţin bine stăm însă la atingerea obiectivelor concrete, legate de construcţii care rămân şi sunt utile.
În ultimul deceniu, din momentul în care clasa politică a început să pregătească, de cele mai multe ori cu un vădit interes electoral, această sărbătoare, au curs promisiunile legate de construirea de şosele şi autostrăzi, monumente, statui şi alte opere "închinate" Centenarului Unirii. În acest moment singurele obiective care mai pot fi atinse sunt legate de concerte, discursuri publice şi sărbători populare la care să se ofere, după posibilităţi, o masă gratis.
Faţă de promisiunile din ultimii cinci ani e o adevărată prăpastie.
Victor Ponta prezenta în 2013, era prim-ministru la vremea respectivă din partea USL (PSD + PNL), proiectul privind reţeaua de autostrăzi care vor fi construite până în 2018 şi care va uni regiunile istorice, el propunând elaborarea unui proiect de lege prin care Guvernele viitoare să fie obligate să continue proiectele începute. Astfel, anual trebuia să fie alocată construcţiei de autostrăzi o sumă cuprinsă între 750 de milioane şi un miliard de euro, Parlamentul şi Guvernul urmând să decidă în fiecare an în ce direcţie alocă această resursă suplimentară. Conform cabinetului Ponta, până în 2022 primele 16 oraşe din România (Bucureşti, ClujNapoca, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Craiova, Braşov, Galaţi, Ploieşti, Oradea, Brăila, Arad, Piteşti, Sibiu, Bacău, Târgu Mureş) vor fi conectate prin autostrăzi. Un an mai târziu, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Dan Şova anunţa, că în 2018 vor fi deschişi circulaţiei 2300 de kilometri de autostradă: "Este o promisiune corectă şi este în conformitate cu Programul «România 100», de autostrăzi, pe care l-a prezentat premierul. Am mai spus-o, o mai spun încă o dată, avem bani pentru acest program. (...) Timpul de realizare este chiar puţin mai scurt, pentru că noi nu avem numai Campionatul European în 2020, noi avem şi 100 de ani de la statul naţional unitar, în 2018. Premierul a stabilit ca obiectiv firesc, pentru România, până la urmă, să avem legată prima autostradă Moldova de Transilvania şi Ţara Românească, deci cele trei provincii istorice să fie legate prin autostradă, lucru care se va realiza". Între timp au fost inaugurate câteva frânturi de autostradă, de ordinul zecilor de kilometrii, iar ca să ajungem până la cei 2300 promişi, dacă se menţine ritmul actual de lucru, mai avem nevoie de 100 de ani.
Nerealizările sunt însă "vaste".
La începutul anului, deputatul PNL, Florin Roman îşi manifesta nemulţumirea legată de faptul că actuala coaliţie aflată la guvernare tergiversează lucrurile legate de acest eveniment: "Actuala Coaliţie PSD-ALDE nu acordă deloc atenţia cuvenită problemelor legate de organizarea concretă şi planificarea din timp a evenimentelor Centenarului Unirii! (...) Semnalez faptul că majoritatea parlamentară PSD-ALDE, deşi susţine încă de pe vremea Guvernării Ponta că va demara un plan măreţ dedicat Centenarului, aceasta obstrucţionează de fapt chiar realizarea Monumentului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 la Alba-Iulia, monument care riscă să nu se mai poată concretiza până la Centenar, deoarece propunerea legislativă care se referă la finanţarea acestui proiect cu suma de 15 milioane lei, deşi a trecut de votul Senatului de foarte multă vreme, de "numai' 2 ani, zace într-un sertar al Camerei Deputaţilor condusă de domnul Dragnea!"
După cum se poate vedea, nu doar cu şoselele stăm prost, recolta de pe terenul în care au fost "însămânţate promisiuni" este compromisă.