O companie aeriană maghiară nu vă rambursează costul zborului anulat? Aţi descoperit costuri suplimentare neaşteptate pentru o noapte la un hotel din Paris? Aparatul de cafea espresso cumpărat din Italia este defect şi nu ştiţi ce să faceţi în privinţa garanţiei legale a acestuia?
Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) îi ajută pe consumatorii din UE atunci când au probleme cu o companie dintr-o altă ţară europeană. Anul trecut, ECC-Net a răspuns la peste 124.000 de cereri de informare şi reclamaţii şi a ajutat consumatorii să recupereze aproximativ 9 milioane de euro.
30 de ani de piaţă unică: În prezent, consumatorii fac frecvent cumpărături în toată Europa
Imaginaţi-vă următorul scenariu: Domnul Ionescu zboară din Bucureşti la Barcelona pentru vacanţă. Când aterizează în Spania, bagajul său lipseşte. La aeroport, se confirmă pierderea. Are nevoie de haine şi alte produse de igienă, pe care le cumpără la faţa locului. Apoi, trimite toate chitanţele companiei aeriene. Din păcate, chiar şi după săptămâni şi mai multe încercări de a-i contacta, nu primeşte niciun răspuns.
Astfel de cazuri fac parte din activitatea zilnică a ECC-Net. Reţeaua lucrează pentru a se asigura că piaţa unică este accesibilă consumatorilor şi că se pot bucura de beneficiile acesteia. În 2023, 60 % dintre reclamaţiile primite au fost soluţionate. Pe lângă problemele legate de exercitarea drepturilor consumatorilor, cum ar fi dreptul de retragere sau de garanţie, reclamaţiile au vizat, de asemenea, zboruri anulate, bagaje pierdute sau drepturile călătorilor în cazul unui dezastru natural. În toate cazurile, jurişti specializaţi din 29 de ţări ale UE încearcă să ajungă la o soluţionare extrajudiciară în favoarea consumatorilor.
Reţeaua este finanţată de Comisia Europeană şi de statele sale membre. Beneficiile Reţelei nu sunt evidenţiate doar de cele aproape 9 milioane de euro pe care consumatorii le-au primit în 2023, ci şi de alte activităţi ale Centrelor Europene ale Consumatorilor, cum ar fi ajutarea consumatorilor să renunţe la contractele costisitoare, avertizarea periodică cu privire la noile înşelătorii şi formularea de concluzii din activitatea zilnică pentru a face recomandări în vederea îmbunătăţirii protecţiei consumatorilor în UE.
Concentraţi asupra intereselor consumatorilor: ECC-Net vă apără drepturile
Reţeaua ECC-Net cunoaşte îndeaproape problemele consumatorilor din Europa şi este apreciată pentru expertiza sa juridică, pentru experienţa sa îndelungată şi pentru amploarea sa. ECC-Net este o sursă frecventă de informaţii pentru membrii Parlamentului, pentru alte organizaţii de consumatori şi pentru presă, atât la nivel european, cât şi la nivel naţional.
În 2023, Reţeaua a primit 22.000 de cereri de informare numai în legătură cu drepturile pasagerilor aerieni. Cu toate acestea, în caz de insolvenţă a unei companii aeriene, consumatorii sunt protejaţi în mod diferit, în funcţie de faptul că au rezervat o vacanţă individuală sau un pachet de servicii de călătorie. Reţeaua ECC-Net solicită o mai bună protecţie a tuturor călătorilor împotriva consecinţelor insolvenţei şi o revizuire a regulamentului privind drepturile pasagerilor aerieni pentru a oferi mai multă claritate şi o mai bună protecţie a consumatorilor.
Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor a publicat, de asemenea, un document care conţinea o luare de poziţie oficială privind dreptul la reparaţie planificat de UE în 2023. Acesta solicită o mai bună protecţie împotriva uzurii planificate şi informaţii clare privind opţiunile de reparare.
Reprezentanţii Reţelei au participat la numeroase conferinţe şi şi-au pus la dispoziţie expertiza în cadrul audierilor parlamentare.
Alte exemple interesante şi o imagine de ansamblu a numeroaselor activităţi ale Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor pot fi găsite în Raportul anual 2023, publicat recent.
Ajutor gratuit pentru consumatori
Reţeaua ECC-Net este compusă din Centrele Europene ale Consumatorilor din fiecare stat membru al UE, precum şi din Islanda şi Norvegia. Reţeaua informează consumatorii din Europa cu privire la drepturile lor şi îi ajută în cazul problemelor transfrontaliere în mod gratuit. Puteţi afla mai multe despre ECC-Net şi despre ce spun consumatorii despre noi în acest videoclip de pe canalul de Youtube al ECC Romania.
Locuiţi în România şi aveţi o problemă cu un comerciant dintr-o altă ţară din UE?
Contactaţi Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), în mod simplu şi gratuit, prin intermediul formularului online.