Centrul pentru soluţionarea litigiilor bancare a rezolvat şapte cazuri, în patru luni

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 18 august 2016

Centrul pentru soluţionarea litigiilor bancare a rezolvat şapte cazuri, în patru luni

CSALB a născut controverse încă de la înfiinţarea sa

Centrul pentru Soluţionarea Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB) s-a pronunţat într-un număr de şapte dosare, din luna martie şi până la finalul lunii iunie, deciziile specialiştilor fiind agreate de cele două părţi şi puse în aplicare, au anunţat reprezentanţii CSALB. Aceştia subliniază că niciun consumator nu a contestat până acum soluţia propusă de conciliator, adăugând: "Fiecare decizie a fost pronunţată, în medie, în aproximativ 30 de zile, faţă de termenul maximal de 90 de zile. În acest moment, sunt 123 de solicitări venite din partea consumatorilor, aflate în diverse stadii de analiză sau soluţionare. De reţinut este faptul că procedurile SAL sunt gratuite pentru consumatori".

Comunicatul transmis de conducerea Centrului arată că cele mai frecvente solicitări venite din partea consumatorilor sunt legate de comisionul de risc sau administrare percepute pentru un credit, de ratele lunare considerate de consumatori ca fiind mărite în mod abuziv, de clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea unor dobânzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobânzilor sau de reducerea marjei şi îngheţarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit (în CHF).

Încă de la momentul înfiinţării acestei entităţi, au apărut controverse legate atât de regulile sale de funcţionare, cât şi de membrii conducerii, de modul de finanţare a Centrului şi de selecţie a conciliatorilor.

În luna mai, de pildă, debitorii se plângeau că, la două luni după intrarea sa în vigoare, CSALB a schimbat regulile - dacă, iniţial, procedura CSALB sublinia că cel care alege conciliatorul este clientul bancar, de la începutul lunii martie, acest aspect s-a modificat, în prezent cel care conciliază disputele dintre bănci şi consumatori fiind desemnat de membrii CSALB.

Astfel, în timp ce procedura iniţială arăta: "Consumatorul poate alege un conciliator din Lista Conciliatorilor stabilită de Centrul SAL, care poate fi acceptat sau nu de către comerciant", procedura modificată subliniază că "cererea consumatorului este repartizată aleatoriu, spre soluţionare, unui conciliator din Lista Conciliatorilor stabilită de Centrul SAL, care poate fi acceptat sau nu de către părţi".

Reprezentanţii CSALB ne-au specificat că decizia a fost luată de conducerea CSALB, în data de 8 martie, în vederea asigurării independenţei şi imparţialităţii specialiştilor desemnaţi.

Alexandru Păunescu, directorul Departamentului Juridic din cadrul BNR şi membru în Colegiul de Coordonare a Centrului, ne-a spus, în aprilie, că de soluţionarea propriu-zisă a litigiilor se vor ocupa conciliatorii, selectaţi pe baza unor criterii prevăzute în ordonanţa de înfiinţare a Centrului şi după o metodologie stabilită de conducerea entităţii, respectiv de Colegiul de Coordonare a CSALB.

Domnul Păunescu ne-a explicat, în mai, de ce a fost nevoie de modificarea regulamentului: "În procedura SAL cu soluţie propusă inţială, membrul independent era implicat în desemnarea conciliatorilor. Ne-am confruntat şi cu desemnarea unui conciliator în mai multe dosare, ceea ce ar putea duce, în timp, la un dezechilibru funcţional. Pentru a se asigura transparenţa şi echidistanţa, s-a stabilit ca desemnarea conciliatorilor să se facă aleatoriu, în ordine alfabetică pe regula primul venit, primul servit, lasându-se dreptul consumatorului şi comerciantului de a accepta sau nu conciliatorul astfel desemnat. În caz de refuz se reia desemnarea aleatorie. Astfel, niciun membru al Colegiului de Coordonare nu mai este implicat în desemnarea conciliatorilor. Aceeaşi corectură se va face în perioada următoare şi la procedura cu soluţie impusă - arbitraj".

În luna mai, erau înregistrate 39 de cereri de rezolvare a litigiilor, dintre care opt ajunseseră în faza procedurii de soluţionare cu soluţie propusă.

Perioada de conciliere, care se finalizează cu o soluţie propusă ce poate fi sau nu adoptată de cele două părţi, este de 90 de zile.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar reprezintă o soluţie viabilă de restabilire a echilibrului dintre consumatori şi instituţiile financiar-bancare, pentru consumatori procedura fiind gratuită şi limitată în timp la 90 de zile, susţine Alexandru Păunescu, care a explicat: "Centrul a fost văzut ca o variantă de restabilire a echilibrului dintre consumatori şi instituţiile financiar bancare, ca o soluţie viabilă de diminuare a costurilor legate de soluţionarea acestor litigii în instanţă. Aceste costuri derivă din perioadele lungi necesare soluţionării în instanţă, de interpretările neunitare ale instanţelor pe aceleaşi speţe şi din soluţiile impredictibile date de instanţe. Din perspectiva relaţiei dintre consumator şi Centru, beneficiile soluţionării alternative sunt certe: procedurile se declanşează la inţiativa consumatorilor, sunt gratuite şi durează mult mai puţin în comparaţie cu soluţionarea unui litigiu clasic în instanţă".

Finanţarea Centrului este asigurată de instituţiile financiar-bancare, suma stabilită în prezent fiind de 600.000 de euro pe an, însă conciliatorii nu vor fi plătiţi direct de bănci, ci vor fi remuneraţi prin intermediul Centrului, indiferent de soluţia dată, în favoarea clientului sau a băncii, a mai spus domnul Păunescu, menţionând că aceşti conciliatori sunt independenţi în relaţia cu instituţia financiară.

Centrul SAL este condus de un Colegiu de Coordonare format din cinci membri, câte unul de la BNR, ANPC, ARB şi asociaţiile de consumatori, iar unul independent, ales de ceilalţi patru.

Consumatorii ridică semne de întrebare şi asupra celui de-al cincilea membru al Colegiului, "care ar trebui să fie independent". Simona Vâlceanu, care deţine funcţia de preşedinte al Colegiului, a fost angajată în mai multe bănci, din 1997 până în 2009.

Anterior, poziţia de membru independent al Colegiului de Coordonare a fost ocupată de Brânduşa Ştefănescu, fost judecător şi fost vicepreşedinte al Curţii Internaţionale de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României.

"Înlocuirea sa din cadrul Colegiului nu a fost până acum explicată în niciun fel. De altfel, întreaga activitate a Colegiului de Coordonare este lipsită de transparenţă, site-ul instituţiei oferind extrem de puţine informaţii în legătură cu activitatea desfăşurată de la înfiinţare", arăta, recent, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF).

Referitor la faptul că membrul independent, care deţine şi funcţia de preşedinte al Colegiului în prezent, are o vastă experienţă în domeniul bancar, Alexandru Păunescu a explicat că în cadrul Colegiului era nevoie de oameni cu expertiză, care să aibă cunoştinţe financiare, dar a precizat că membrii Colegiului nu se vor ocupa de soluţionarea litigiilor, ci vor asigura doar infrastructura necesară procedurilor.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Ce treaba are acum Bnr cu conflictul banci -clienti daca nu a prevenit ?

    Finantarea e total pro banca. 

    Acesti bani ar trebui sa ii dea statului, statul Anpc-ului si sa desfiinteze Csalb.

    Conflictele se rezolva in Tribunal. 

    Pe contrabanci ultimul articol clienti chf v-au adresat cateva intrebari. Cand le raspundeti?

    Pe mine ma intereseaza un punct de acolo daca bancile au avut chf. Va rog scanati pagina din arhiva cu bilantul unde se vede clar daca au fost chf in tara sau nu la momentul respectiv. Firmele sunt obligate sa pastreze 10 ani documentele. Clienti se plang de 2006-2008, suntem in 2016 deci 10 ani. In 2019 puteti invoca ca ati distrus arhiva, azi nu ! 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9738
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4662
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2921
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9047
Gram de aur (XAU)Gram de aur369.6415

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb