China s-a angajat să suplimenteze achiziţiile de produse manufacturate americane cu aproape 80 de miliarde de dolari, în cadrul acordului comercial care va fi semnat miercuri la Washington, o ţintă care ar putea oferi un avantaj mult-necesar pentru constructorul de avioane Boeing, dar care este pus sub semnul întrebării de către analiştii din SUA, relatează Reuters.
Potrivit acordului comercial, China va mai suplimenta achiziţiile de produse energetice cu peste 50 de miliarde de dolari şi va mări achiziţiile de servicii americane cu aproximativ 35 de miliarde de dolari, pe parcursul aceleiaşi perioade de doi ani, a spus sursa.
Faza întâi a acordului comercial prevede creşterea achiziţiilor chineze de produse agricole americane cu circa 32 de miliarde de dolari, în următorii doi ani, respectiv cu circa 16 miliarde de dolari pe an, a mai spus sursa.
Combinate cu exporturile agricole americane de 24 de miliarde de dolari în 2017, rezultă un total de 40 de miliarde de dolari pe an, obiectiv anunţat de preşedintele Donals Trump.
Datele urmează să fie anunţate miercuri, la ceremonia de semnare a acordului de către preşedintele Trump şi vicepremierul chinez Liu He de la Casa Albă.
Între produsele manufacturate americane de 80 de miliarde de dolari se vor afla automobile şi componente, avioane, echipamente agricole, dispozitive medicane şi semiconductoare, a spus o sursă.
Avioanele vor fi construite probabil de grupul Boeing, ale cărui vânzări în China au fost practic blocate în ultimii doi ani, ceea ce va fi un factor binevenit pentru constructorul de avioane afectat de consemnarea la sol a tuturor avioanelor 737 MAX, după două prăbuşiri fatale.
Sursa care a vorbit despre aceste achizişii şi-a exprimat scepticismul legat de angajamentele făcute de Beijing pentru achiziţiile de produse manufacturate, având în vedere că acordul nu face nicio referire la barierele non-tarifare care au blocat accesul produselor americane pe piaţa chineză în ultimele decenii, inclusiv regulile legate de achizişii, standardele produselor şi subvenţionarea firmelor chineze de stat.
În timp ce vânzările de automobile din China încetinesc, iar capacitatea de asamblare a vehiculelor creşte, este improbabil ca China să mărească semnificativ achiziţiile de maşini construite în Statele Unite.
Între cele mai populare vehicule fabricate în SUA şi comercializate pe piaţa chineză se numără SUV-urile BMW şi Mercedes-Benz.
China are totodată obiective industriale majore de a domina sectoarele manufacturiere în care s-a angajat că mărească achiziţiile de bunuri americane, alimentând şi mai mult scepticismul.
Mulţi economişti şi experţi se îndoiesc că faza întâi a acordului comercial va fi implementată aşa cum este scrisă, chiar dacă oficialii americani afirmă că există o clauză importantă de aplicare.
Dacă o acuzaţie americană de nerespectare a acordului de către China nu va putea fi rezolvată, Washingtonul va avea dreptul să reimopună tarife împotriva bunurilor chineze porporţional cu daunele economice provocate, dar nimic nu va împiedica China să reacţioneze, au spus persoane apropiate situaţiei.
Traderii de petrol şi analiştii sunt la fel de sceptici că China va putea să cumpere produse energetice suplimentare de 50 de miliarde de dolari, între care petrol, gaze naturale lichefiate şi materii prime petrochimice, cum ar fi etanul şi gazul petrolier lichefiat.