Tokyo este cel mai scump oraş din lume după costurile de construcţie, arată clasamentul Turner & Townsend 2021 International Construction Market Survey (ICMS), care menţionează că acest loc fruntaş este ocupat de capitala niponă pentru prima oară. Dinamica a fost generată, conform sursei, de numeroasele proiecte imobiliare şi de infrastructură aflate în derulare, care au alimentat cererea de materiale de construcţie.
Analiza, care include costurile de construcţie de pe 90 de pieţe de la nivel global, menţionează că, în Tokyo, acest cost se ridică la 4.002 dolari/metru pătrat. Pe locul al doilea se poziţionează Hong Kong, cu un cost de 3.894 dolari/metru pătrat, iar pe al treilea - San Francisco (SUA), cu 3.720 de dolari/metru pătrat. Locul al patrulea este ocupat tot de un oraş din SUA, New York, cu 3.511 dolari/metru pătrat. Urmează Geneva, Zurich, Boston, Londra, Los Angeles şi Macao.
Cele mai mari costuri de construcţie din Europa sunt în Geneva (Elveţia) - 2.954 de euro/metro pătrat, Londra (Marea Britanie) - 2.720 de euro/metro pătrat şi Dublin (Irlanda) - 2.400 de euro/metru pătrat. În Paris (Franţa), costurile sunt de 1.825 de euro/metro pătrat, iar în Berlin (Germania) - 1.970 de euro/metro pătrat.
Potrivit sursei, costurile de construcţie vor creşte în următorii doi ani, la nivel mondial, din cauza lipsei forţei de muncă şi a presiunilor pe materiale, respectiv a cheltuielilor generate de proiectele de infrastructură în contextul redresării după pandemia de Covid-19.
Conform studiului Turner & Townsend, costurile medii cu forţa de muncă în construcţii se ridică la 109,9 dolari pe oră în New York şi 104,9 dolari în San Francisco, acestea fiind cele mai mari costuri la nivel mondial. În Toronto (Canada), costurile sunt aproape la jumătate faţă de SUA: 52,9 dolari pe oră, iar în Vancouver - 53,1 dolari pe oră.
În Europa, costul cel mai mare a fost consemnat în Munchen (Germania) - 52 euro/oră. Urmează Amsterdam (Olanda) - 46 euro/oră, Paris (Franţa) - 44 euro/oră şi Dublin (Irlanda) - aproape 40 de euro/oră, conform sondajului Turner & Townsend.
Analiza subliniază că închiderea frontierelor din cauza pandemiei a făcut ca forţa de muncă de import să fie indisponibilă sau redusă semnificativ, ceea ce a avut un impact negativ asupra pieţelor construcţiilor care depind de lucrătorii migranţi.
(Articol preluat din Revista BURSA Construcţiilor)