După anunţul privind desprinderea, în zbor, a unei porţiuni din fuzelajul unui Boeing 737 Max 9, autoritatea aviatică din SUA, Federal Aviation Administration, a decis ca peste 170 de aeronave să fie consemnate la sol, decizie urmată la nivel internaţional de companiile aeriene. Incidentul slăbeşte şi mai mult încrederea în aceste aeronave, după cinci ani de la identificarea unui defect software, care a dus la prăbuşirea a două avioane Max şi a provocat peste 300 de victime, spune Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România.
Potrivit sursei citate, pierderile raportate doar în 2019, ca urmare a consemnării la sol a avioanelor, au ajuns la 14,5 miliarde de dolari. Compensaţiile ulterioare, amplificate de interdicţia de zbor pentru o perioadă de 20 de luni, amânarea şi pierderea unor comenzi sunt estimate la alte peste 15 miliarde de dolari.
"Boeing a înregistrat pierderi financiare în fiecare an, începând din 2019, fiind întrerupte, astfel, peste două decenii de profitabilitate. Alte «turbulenţe» pe drumul spre refacerea fluxurilor pozitive de numerar au fost întâmpinate după descoperirea unor piese cu defecte ale unui furnizor, în primăvara lui 2023. Şi acest lucru a dus la amânarea unor livrări. În acelaşi timp, în toamnă, un furnizor de motoare atât pentru Boieng, cât şi pentru Airbus a anunţat că a descoperit documentaţii false care au acoperit piese contrafăcute ale unui comerciant, ceea a impus verificări suplimentare pentru un număr mare de aeronave. Această ştire a fost, iarăşi, una care a generat îngrijorare în industrie şi în rândul pasagerilor", a explicat Claudiu Cazacu.
Riscurile pentru Boeing, amplificate de "povara" unei datorii uriaşe
Verificările recente ale avioanelor Boeing, efectuate de United Airlines, arată că au fost identificate probleme tehnice, cum ar fi şuruburile slăbite. Totuşi, sub presiunea pierderilor înregistrate pe măsură ce avioanele rămân la sol, unele companii au anunţat că vor încheia testele în câteva zile, altele în două săptămâni. CEO-ul Boeing a recunoscut vina companiei, cu lacrimi în ochi, şi a promis că va acţiona pentru remediere. Riscurile pentru companie sunt amplificate şi de povara "grea" a unei datorii de 52 de miliarde de dolari, potrivit celui mai recent raport financiar trimestrial al firmei, cu o capitalizare de 137,8 miliarde de dolari. Noi raportări vor fi emise în data de 31 ianuarie, cele mai aşteptate date fiind cele despre despre estimările de livrări în trimestrele următoare.
"Orice prelungire a termenelor de livrare se traduce, de fapt, în pierderi adăugate celor peste 21 de miliarde de dolari pierdute de Boeing în ultimii 3 ani şi măresc presiunea pe capital. E mai probabilă utilizarea suplimentară a datoriei, iar costul dobânzilor ridicate să prelungească drumul spre revenirea pe profit", spune consultantul de strategie din cadrul XTB.
Dacă incidentul recent cu avionul Boeing s-ar fi petrecut la o altitudine mai mai ridicată şi ar fi produs victime, s-ar fi generat o "undă de şoc" mult mai puternică în piaţă. Companiile aeriene ştiu faptul că pentru pasageri confortul înseamnă, de fapt, siguranţă. Acest criteriu influenţează clienţii să zboare cu un model sau altul de aeronavă, iar companiile sunt atente la acest aspect. În aceste condiţii, incidentul ar putea să aibă efecte în timp şi să reducă puterea de negociere a Boeing în privinţa preţurilor. Vestea este una neplăcută pe măsură ce costurile tind să crească, iar contractele setează preţuri pe termen lung.
Potrivit lui Claudiu Cazacu, bursele au intuit riscurile directe şi indirecte şi au răspuns puternic. Investitorii au simţit "golul de aer" în propriile portofolii: acţiunile Boeing au scăzut cu 8% în prima sesiune de după episodul desprinderii unei bucăţi din fuzelaj, adâncind astfel scăderea de la începutul anului la 12,6%.
"Necazurile companiei americane au fost văzute drept un avantaj relativ pentru competitorul său european. Acţiunile Airbus au crescut cu 2,5% luni, iar miercuri, la închidere, acestea înregistrau un avans de 3% faţă de începutul anului. Deşi nu trece printr-o ameninţare existenţială, Boeing e supus la provocări importante şi are nevoie să recâştige încrederea clienţilor şi investitorilor, un proces de durată. Pentru o vreme, abordarea mai prudentă a Airbus transformă compania europeană într-un câştigător", punctează Claudiu Cazacu.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 16:39)
Vine Trump, comenzi Boeing de nu le poate duce! Oricum americanii fac presiuni de cumpărare la diverse state și se ...rezolva!43
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.01.2024, 18:41)
iar turbulente in aviatie ca in anii 2000...cand urcau iar costurile in piata....
s c c r e t