Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri a introdus, în premieră, iarna trecută, pentru deszăpezire, clorura de calciu. Această substanţă este utilizată în multe ţări europene, clorura de calciu fiind unul dintre cei mai performanţi agenţi utilizaţi în procesul de deszăpezire.
Recent, doi inventatori au creat o tehnologie ieftină şi ecologică, potrivit propriilor lor declaraţii, pentru extragerea clorurii de calciu din apa reziduală rezultată din iazul de decantare de la US Govora Ciech SA.
Pentru realizarea acestui proces tehnologic sunt folosite materiale tehnologice precum energia solară, apa fierbinte şi aburul tehnologic.
Domnii Constantin Văduva si Nicolae Strâmbeanu, proprietarii SC THOT Recicling SRL Bucureşti, care deţin şi brevetul de invenţie, înregistrat la OSIM, ne-au spus: "US Govora Ciech SA" deversează zilnic circa 6.000 metri cubi de soluţie cu 12% clorură de calciu în râuI Olt, neavând utilizare în prezent. Tehnologia constă în extragerea acestei cloruri de calciu, substanţă care se poate utiliza pentru dezgheţare şi deszăpezire. Avantajul tehnologic constă în faptul că, pentru extragerea clorurii de calciu prin procesul tehnologic inventat, folosim energie solară şi apă fierbinte care este deşeu tehnologic de la producţia de abur de la CET Govora. Astfel, în procesul nostru tehnologic folosim două deşeuri - clarul de batal de la US Govora Ciech SA şi apa fierbinte, deşeu tehnologic de la CET Govora".
Investiţia preconizată se ridică la aproximativ 2,2 milioane de euro, iar, conform declaraţiilor domnului Văduva, aceasta poate fi recuperată în maxim doi ani de zile, EBITDA fiind de peste 50%. Numărul maxim de angajaţi pentru demararea producţiei este 25-30.
Domnul Constantin Văduva ne-a spus: "În România, necesarul de clorură de calciu este de minim 20.000 de tone anual. Proiectul nostru standard cuprinde două module de producţie, primul având o capacitate de cca 8000 de tone, iar maximul poate ajunge până la cca 70.000 de tone".
Domnul Văduva susţine că, potrivit Directivelor Europene, sarea trebuie scoasă din procesul de dezgheţ şi deszăpezire pentru că poluează, corodează podurile şi şoselele, în schimb clorura de calciu este ecologică şi nu poluează. Singurul dezavantaj ar fi că "murdăreşte" cu o peliculă albicioasă maşinile şi drumurile.
Domnul Constantin Văduva ne-a mai declarat: "Invenţia noastră poate aduce beneficii multiple. În România, Compania Naţională de Drumuri consumă anual circa 20.000 de tone de clorură de calciu pentru dezgheţarea şi deszăpezirea drumurilor naţionale în sezonul rece, iar noi vrem să producem în prima etapă maxim 17.000 de tone. Din procedura de extragere a clorurii de calciu, "deşeul" rezultat este apa distilată, care se poate folosi în diverse domenii de activitate.
Domnul Constantin Văduva estimează că investiţia ar putea fi terminată în decursul de maxim un an, fiind realizată în două etape concomitente, prima, în valoare de circa 1,4 milioane de euro, iar a doua, în valoare de 800.000 de euro, după obţinerea tuturor avizelor, acordurilor şi aprobărilor.
Domnul Văduva susţine că faţă de nivelul preţurilor pieţei actuale, clorura de calciu produsă de noi, poate fi vândută la circa 200 - 250 euro/tonă (fără TVA) cu mult sub preţurile pieţei actuale. Cifrele sunt orientative, ne-a precizat domnia sa, fiind bazate pe preţurile actuale ale pieţei, precum şi pentru costurile cu transporturi speciale, ambalaje, costuri salariale în operare instalaţii similare etc.
Domnul Constantin Văduva ne-a spus că, prin această tehnologie, se diminuează în mod semnificativ poluarea Oltului unde este deversată acum apa reziduală.
1. bine ca mai apar si vesti bune
(mesaj trimis de cititor în data de 16.10.2014, 09:37)
mult succes.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 16.10.2014, 09:46)
Cind sint, apar...