Starea de fapt a domeniului feroviar nu poate fi imputată lipsei unui holding, a declarat, astăzi, Ştefan Roşeanu, Senior Partner Club Feroviar, după o dezbatere care a avut ca temă centrală problema organizării ca holding sau segmentarea liniilor de afaceri feroviare, potrivit unui comunicat de presă.
"Intrarea operatorilor privaţi a permis extinderea ofertei şi reatragerea sau menţienerea unor linii şi clienţi către calea ferată. Este necesară totuşi o analiză de detaliu a fiecărui aspect juridic şi economic care guvernează calea ferată astfel încât încasările să fie juste şi să permită dezvoltarea, în contextul unei transparenţe a procesului de achiziţii. De asemenea trebuie evaluată corect posibilitatea constituirii de centre de cost/profit la nivelul CFR, CFR Călători şi CFR Marfă astfel încât liniile respective de activitate să îşi reducă presiunea financiară sau chiar să se dezvolte pentru atragerea de fonduri suplimentare‟, a adăugat domnia sa.
• Principala atenţie trebuie acordată infrastructurii feroviare
În cadrul întâlnirii, organizată de Club Feroviar alături de principalele organizaţii din domeniul feroviar, s-a constatat că, în contextul actual politic european (pro separare instituţională a celor trei linii de activitate) şi al structurii de piaţă din România, o constituire a unui holding al companiilor deţinute de stat pare un proiect imposibil. Participanţii la discuţie au considerat că principala atenţie trebuie acordată infrastructurii feroviare pentru identificarea surselor de finanţare a reparaţiilor planificate, reparaţiilor capitale şi a modernizărilor. La baza acestui argument se stă rolul principal pe care-l joacă infrastructura în derularea activităţilor de transport. Vitezele comerciale reduse conduc la costuri artificiale ridicate pentru operarea trenurilor şi implicit costuri ridicate transmise călătorilor, statului şi clienţilor de transport marfă. În lipsa unei infrastructuri de calitate nu se pot atrage investitori noi şi nici introducerea de servicii de calitate.
"În cadrul dezbaterii, s-a apreciat că modelul de contract de acces pe infrastructură trebuie modernizat, în sensul în care administratorul de infrastructură să aibă obligaţii clare în cazul în care nu sunt respectate vitezele proiectate, în cazul evenimentelor de forţă majoră neremediate în timp rezonabil etc. Introducerea unor coeficienţi reali pentru taxarea diferită în funcţie de tonajul total şi pe osie a trenurilor ar putea motiva investiţii în vehicule feroviare moderne şi sprijini soluţii de transport multimodal de tipul transportului RO-LA sau containerizat", potrivit comunicatul de presă.
Club Feroviar este o organizaţie de drept privată ce ofera consultanţă de afaceri pentru investitorii din domeniul transportului pe şină (infrastructura, transport şi industrie) din transportul interurban, suburban/metropolitan si urban.