Întreprinderile solicită reducerea plafonului maxim care urmează să fie acordat în cadrul schemei de minimis de la 200.000 de euro la 80.000 de euro, potrivit lui Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), care a precizat: "O parte din IMM-urile membre ale CNIPMMR ne-au solicitat să intervenim pentru reducerea plafonului maxim al ajutorului acordat la 80.000 de euro, ceea ce va face ca numărul beneficiarilor să crească de 2,5 ori, chiar şi fără acordarea de resurse suplimentare, de la 2.000 la 5.000 de întreprinderi. Este vorba de o valoare medie a ajutorului de 25.000 euro/beneficiar, faţă de media de 62.500 euro/beneficiar luată în calcul în H.G. nr. 274/2013".
Prin schema de ajutor de stat propusă, IMM-urile pot primi fonduri nerambursabile de până la 200.000 de euro.
Domnul Nicolescu a subliniat, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că bugetul maxim al schemei de ajutor de minimis trebuie să se dubleze, astfel încât să crească numărul estimat de întreprinderi mici şi mijlocii beneficiare de la 2.000 la 4.000.
Preşedintele CNIPMMR consideră esenţială maximizarea efectelor schemei de minimis, în vederea dezvoltării sectorului IMM, creării de noi locuri de muncă şi creşterii PIB. În acest sens, Consiliul propune îmbunătăţirea procedurii, instituirea unor criterii de performanţă pentru evaluarea cererilor şi realizarea evaluării cererilor de ajutor de către o comisie de specialitate.
Bugetul maxim al schemei de ajutor de minimis este de 500 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 125 milioane euro, cu posibilitatea suplimentării.
Prima sesiune de înregistrare online, desfăşurată în data de 28 august pentru schema de minimis, a fost declarată închisă după numai câteva minute, reprezentanţii Ministerului Finanţelor subliniind că resursele IT alocate schemei au fost insuficiente, numărul mare de firme interesate de acest ajutor de stat fiind estimat în mod eronat.
Ministrul Finanţelor Daniel Chiţoiu a anunţat, la vremea respectivă, că sesiunea va fi anulată şi reluată ulterior, pentru a oferi egalitate deplină de şanse tuturor IMM-urilor interesate să înregistreze cereri de finanţare.
Chiţoiu a dispus demararea unei anchete interne împreună cu STS şi alte instituţii competente din domeniul siguranţei IT.
Consultanţii şi potenţialii beneficiari au fost sceptici încă de la început că această schemă va fi derulată corect pentru toţi cei interesaţi de ajutorul de minimis, punând sub semnul întrebării corectitudinea cu care urma să fie aplicată.
"Cum va fi folosită această aplicaţie? Softul va fi astfel creat încât să apară ora de înregistrare sau vor putea fi introduse date şi înainte ca acestea să înceapă să funcţioneze? Va fi tot bugetul consumat în cinci minute?", au fost câteva dintre întrebările pe care şi le-au pus unii reprezentanţi ai IMM-urilor, înainte de derularea primei sesiuni de înscriere, precizând: "Ne aşteptăm ca la 09.05 să nu mai fie bani. Aşa s-a întâmplat şi în 2010, când a fost derulată procedura pe POSCCE (n.r. Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice). La ora nouă şi o secundă erau înregistrate 60 de firme, ceea ce era, practic, imposibil. Încă ne îndoim de corectitudinea autorităţilor".
Procedura de înregistrare online a cererilor de acord pentru finanţare a fost introdusă în premieră în Ghid, după ce mediul de afaceri a opinat că schema de minimis ar fi "făcută cu dedicaţie".
După ce iniţiativa a fost aprobată în Guvern, consultanţii din domeniu au apreciat că modul de punere în aplicare a acestei scheme de ajutor de stat încalcă principiul egalităţii de şanse, întrucât, iniţial, actul legislativ impunea depunerea dosarelor în mod fizic la sediul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) din Bucureşti.
Sistemul de TVA din ţara noastră a devenit "foarte încâlcit, birocratic, plin de declaraţii complexe cu multe excepţii şi interpretări, ceea ce îl face cu mult mai supus evaziunii fiscale", susţine Ovidiu Nicolescu.
Preşedintele CNIPMMR propune, printre altele, ca TVA la încasare să fie opţională, iar baza de aplicare a măsurilor simplificate pentru TVA să fie lărgită.