Vânzările de produse nealimentare au avansat cu 14%, în 2024, atingând un nivel record, iar consumul individual efectiv a depăşit pe cel al Poloniei şi Cehiei, ajungând la 89% din media Uniunii Europene, conform raportului anual publicat de Colliers. Deşi cererea este ridicată, stocul de retail modern rămâne subdimensionat, însă dezvoltatorii pregătesc livrări de peste 200.000 de metri pătraţi în 2025. Printre cele mai importante proiecte se numără extinderea Mall of Moldova din Iaşi şi redeschiderea Agora Mall din Arad. În acest context, România devine tot mai atractivă pentru investiţiile în retail şi îşi consolidează poziţia pe piaţa regională, în ciuda provocărilor macroeconomice şi a climatului incert.
În 2024 au fost livraţi 167.000 de metri pătraţi de noi spaţii de retail modern, în scădere faţă de cei 221.000 de metri pătraţi din anul precedent, arată raportul anual publicat de Colliers. Chiar şi în acest context, piaţa a rămas dinamică, depăşind media anuală a ultimului deceniu, estimată la 140.000 de metri pătraţi. Comparativ, în anii pandemiei, incertitudinile economice au redus livrările sub 100.000 de metri pătraţi atât în 2021, cât şi în 2022. Piteştiul a fost oraşul cu cele mai mari livrări de retail în 2024, consolidând tendinţa dezvoltatorilor de a se concentra pe oraşele mici şi mijlocii. Cele mai importante proiecte finalizate în 2024 au fost în Piteşti, şi anume Argeş Mall, dezvoltat de Prime Kapital/MAS REI, cu o suprafaţă de 51.000 de metri pătraţi, şi M Piteşti Park, dezvoltat de M Core, cu 24.000 de metri pătraţi. Astfel, aproape jumătate din stocul nou de retail modern a fost livrat într-un singur oraş, cu 140.000 de locuitori, ceea ce arată interesul crescut pentru aceste pieţe regionale.
Cu toate acestea, în următorii ani, piaţa va trece printr-o schimbare de direcţie, subliniază consultanţii Colliers, explicând că, pe măsură ce dezvoltatorii îşi îndreaptă atenţia către oraşele mari, unde sunt în pregătire scheme de retail de mari dimensiuni, dinamica sectorului se va modifica. De asemenea, există posibilitatea ca Bucureştiul să revină în atenţia marilor investitori, cu unul sau două proiecte de anvergură în viitorul apropiat sau extinderi ale centrelor existente.
"Deşi economia României a înregistrat o creştere modestă în 2024, estimată sub 1% din PIB, acest lucru nu reflectă o scădere a consumului. Dimpotrivă, vânzările de retail non-food au crescut cu aproximativ 14% în volum, atingând un nou record istoric. Datele oficiale pentru 2024 nu sunt încă disponibile, însă Eurostat indică faptul că în 2023, consumul individual efectiv - un indicator care măsoară cantitatea reală de bunuri şi servicii utilizate de populaţie, nu sumele cheltuite - a ajuns la 89% din media UE. Acesta este cel mai ridicat nivel din Europa Centrală şi de Est, depăşind inclusiv Polonia şi Cehia. În plus, indicatorii nominali ai cheltuielilor confirmă această tendinţă ascendentă. Analiza datelor Oxford Economics, bazată pe informaţii din Eurostat, institutele naţionale de statistică şi estimări recente, ne oferă o perspectivă clară asupra evoluţiei consumului în România în ultimul deceniu şi jumătate. Un segment relevant este cel al îmbrăcămintei şi încălţămintei, care reprezintă o componentă majoră a mixului de chiriaşi din centrele comerciale. Această categorie continuă să fie un motor al expansiunii retailului modern, reflectând atât schimbările în comportamentul de consum, cât şi atractivitatea pieţei locale pentru investitori", explică Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
În ultimii 15 ani, cheltuielile pe cap de locuitor din România au crescut semnificativ, de la o şesime din nivelul Germaniei la doar 20% sub cel al celei mai mari economii europene. Această evoluţie reflectă o îmbunătăţire constantă a puterii de cumpărare, subliniază consultanţii Colliers. România a depăşit toate economiile majore din regiune şi chiar unele ţări din Europa de Vest, precum Spania, în ceea ce priveşte cheltuielile pe cap de locuitor pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte. Această tendinţă confirmă o creştere a consumului, susţinută de venituri mai mari şi de o piaţă de retail tot mai competitivă. Deşi acest avans are un impact negativ asupra balanţei de plăţi, deoarece România importă o mare parte din bunurile achiziţionate de populaţie, din perspectiva consumatorului, fenomenul este mai sustenabil decât în deceniul precedent. Spre deosebire de anii anteriori, creşterea consumului nu mai este alimentată predominant de credite de consum, ceea ce reflectă o economie mai echilibrată şi o capacitate de cumpărare consolidată.
"În ultimii 10 ani, salariile din România au înregistrat o creştere constantă, depăşind în mod susţinut rata inflaţiei, cu excepţia unei scurte perioade în timpul pandemiei. Analizând datele istorice, se observă că puterea de cumpărare a salariului mediu a început să crească din 2014, iar în prezent este de două ori mai mare în termeni reali, ajustat la inflaţie. Un alt aspect relevant este gradul redus de saturaţie al pieţei locale în ceea ce priveşte prezenţa mărcilor internaţionale. Acest lucru se reflectă în profitabilitatea şi eficienţa ridicată a sectorului de retail, unde indicatorii de performanţă sunt semnificativ mai mari decât în alte ţări. Astfel, România rămâne o piaţă atractivă atât pentru expansiunea brandurilor deja existente, cât şi pentru noi investiţii în retail", completează Liana Dumitru, Director Retail Agency la Colliers.
Performanţa sectorului se reflectă în randamentele operaţionale brute care poziţionează România în topul clasamentelor europene în domenii precum îmbrăcăminte, încălţăminte, produse farmaceutice şi cosmetice, jucării. Tendinţa brandurilor noi de a intra pe piaţa românească s-a menţinut şi în 2024, cu o vizibilitate tot mai mare a mărcilor regionale din Polonia, Cehia, Turcia, în acelaşi timp, brandurile internaţionale analizează oportunităţi de extindere în România, consolidând astfel dinamica pozitivă a pieţei.
Una dintre cele mai importante lansări a fost cea a Froo, supermarketul de proximitate deţinut de ¯abka Group, cel mai mare lanţ de acest tip din Polonia, care a deschis peste 50 de magazine în doar şase luni, marcând o expansiune rapidă pe piaţa locală. În sectorul de cosmetice, Rituals Cosmetics şi Kiko Milano şi-au făcut intrarea pe piaţă, în timp ce segmentul de modă şi accesorii s-a extins prin brandurile Budmil şi Bogner, iar industria ospitalităţii şi restaurantelor a fost completată de Happy Restaurants şi Hesburger, diversificând astfel oferta disponibilă pentru consumatorii români.
Consultanţii Colliers se aşteaptă ca aceasta creştere a vânzărilor din 2024 să aibă un impact pozitiv asupra chiriilor bazate pe vânzări, în timp ce volumele totale se menţin peste nivelurile pre-pandemice. Gradul de ocupare al centrelor comerciale rămâne ridicat, iar noile proiecte, inclusiv parcurile de retail din oraşele mici, au fost bine primite de piaţă. Centrele comerciale dominante se confruntă cu o cerere puternică, având liste de aşteptare pentru chiriaşi şi foarte puţine spaţii disponibile. Această dinamică le oferă proprietarilor posibilitatea de a optimiza mixul de chiriaşi, facilitând un ritm sănătos de rotaţie şi adaptarea ofertei la cerinţele pieţei.
"Pe termen lung, sectorul de retail din România are un potenţial ridicat de expansiune, susţinut de consumul în creştere, însă riscurile economice şi geopolitice pot influenţa ritmul dezvoltării. Deşi România a trecut printr-o recesiune severă în 2009-2010, piaţa s-a redresat rapid, iar vânzările de retail au depăşit media europeană din 2014 până în prezent. Deşi stocul de retail modern este sub nivelul ţărilor vest-europene, cererea puternică din partea retailerilor indică oportunităţi semnificative de extindere, consolidând atractivitatea pieţei pentru dezvoltatori, respectiv pentru investitori finali", conchide Simina Niculita, Director | Partener | Retail Agency la Colliers.
Pentru 2025, Colliers estimează livrări de peste 200.000 de metri pătraţi de noi spaţii comerciale, incluzând extinderea Mall of Moldova din Iaşi (62.000 metri pătraţi) şi redeschiderea Agora Mall din Arad (35.000 metri pătraţi). În plus, NEPI Rockcastle, Iulius şi Prime Kapital/MAS REI revin la dezvoltarea centrelor comerciale dominante de mari dimensiuni, de peste 100.000 metri pătraţi suprafaţa închiriabilă, după o perioadă axată pe parcurile de retail.