Noile reguli de TVA pentru comerţul electronic introduse în Uniunea Europeană, în luna iulie 2021, au adus venituri de 20 de miliarde euro din TVA anul trecut, cu 26% mai mari decât în 2021, relevă datele publicate recent de Comisia Europeană, informează un comunicat de presă al Pwc Româna.
Astfel, statele membre au colectat anul trecut venituri din TVA de peste 17 miliarde euro din vânzările online în UE declarate prin intermediul ghişeului unic extins (one stop shop) şi alte 2,5 miliarde de euro în cadrul vânzărilor online de bunuri importate din ţări terţe. Această cifră include şi noile venituri din TVA generate de eliminarea scutirii de TVA aplicabile anterior importurilor de bunuri cu valoare redusă care nu depăşeau 22 euro şi care erau printre cele mai susceptibile la fraudă. Aproximativ 130.000 de companii s-au înregistrat şi au colectat TVA în mod simplificat, prin aceste regimuri speciale.
Dezvoltarea rapidă a platformelor digitale, care au dus la o creştere importantă a comerţului transfrontalier, dar şi amploarea fraudei fiscale sunt principalele motive care au determinat Comisia Europeană să propună un nou pachet de norme în domeniul TVA.
Comisia Europeană a propus extinderea plajei de operaţiuni pentru care operatorii pot plăti TVA în regim simplificat, prin intermediul ghişeului unic, cu obiectivul principal de a diminua sarcina administrativă şi a facilita colectarea şi plata TVA în cadrul noilor modele de afacere din economia digitală.
Noua propunere de Directivă poartă numele TVA în era digitală (VAT in the Digital Age - ViDA). Printre cele mai de impact măsuri se află raportarea obligaţiilor de TVA, în timp real, în principal prin facturarea electronică şi tratamentul TVA pentru economia platformelor digitale - comerţ online, platformele sociale, magazine de aplicaţii. Cele mai importante modificări pentru economia digitală sunt: regimul TVA pentru vânzările la distanţă de bunuri importate din ţări terţe sau teritorii terţe - IOSS va deveni obligatoriu pentru platformele considerate furnizori de bunuri importate din ţări terţe în relaţiile B2C ; înregistrarea unică în scopuri de TVA în UE - destinată minimizării necesităţii contribuabililor de a se înregistra în mai multe state membre ale UE ca urmare a extinderii schemelor OSS; eliminarea măsurilor de simplificare în temeiul aranjamentelor privind stocurile la dispoziţia clientului începând cu 2025; posibilitatea statelor membre de a introduce sisteme obligatorii de facturare electronică începând cu 1 ianuarie 2024, urmată de implementarea obligatorie a unui astfel de sistem începând cu 2028. Raportarea se va face în timp real - respectiv două zile lucrătoare de la emiterea facturilor electronice; înlocuirea declaraţiei recapitulative 390 cu o nouă declaraţie numită DRR care urmează să fie centralizată într-un nou sistem central de schimb de informaţii TVA la nivelul UE; noi reguli pentru furnizorii presupuşi pentru platformele electronice şi o extindere a obligaţiilor de păstrare a datelor pentru platformele electronice.
Propunerea a fost până acum dezbătută în cadrul Comitetului Economic şi Social al Uniunii Europene, în cadrul Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor, precum şi în cadrul Comitetului Reprezentanţilor Permanenţi (Coreper).
Beneficiile imediate ale contribuabililor vor fi reducerea costurilor de fragmentare legate de diferenţele curente dintre cerinţele de raportare a datelor la nivelul statelor membre. În acest moment, pentru UE în ansamblu, aceste costuri de fragmentare sunt estimate la până la 1,6 miliarde euro, care ar putea creşte considerabil în viitor dacă divergenţele dintre statele membre s-ar amplifica. Companiile pot analiza fluxurile şi modelele de afacere transfrontaliere şi pot explora posibilitatea regândirii acestora în sensul optimizării numărului de înregistrări în scopuri de TVA în UE şi prin urmare a diminuării costurilor de conformitate. Aceste costuri de conformitate sunt estimate între 2 400 şi 8.000 euro anual.
În ceea ce priveşte tranzacţiile online, furnizorii de bunuri comercializate prin intermediul platformelor online trebuie să analizeze impactul generat de livrările efectuate către platformele electronice, în calitatea lor de cumpărător-revânzător, întrucât, conform noilor reguli acestea vor fi întotdeauna scutite de TVA fără drept de deducere.Cu privire la obligaţiile sporite de raportare şi sarcinile extinse de declarare, acestea vor fi limitate la platformele electronice, în special în domenii precum transportul şi cazarea. După cum arată Comisia Europeană, în prezent, costul de cazare oferit prin intermediul unei platforme electronice poate fi cu până la 17% mai ieftin decât prin omologii offline. Astfel, nu în ultimul rând, platformele electronice trebuie să analizeze aceste noi obligaţii extinse de raportare şi să asigure disponibilitatea şi posibilitatea extragerii tuturor datelor obligatorii din sistemele ERP pentru scopuri de raportare. Acesta poate fi un proces complex şi pot exista provocări în identificarea acestor date, de exemplu, atunci când ne gândim la modul de determinare al locului în care este stabilită fiecare persoană neimpozabilă într-o tranzacţie B2C. În concluzie, companiile care activează în mai multe jurisdicţii trebuie să efectueze o analiză de impact în scopul determinării sferei de aplicare a noilor reguli de TVA pentru fiecare caz specific.