După ce a sancţiunat drastic Bancpost şi OTP Bank, Dumitru Manţu, comisar în cadrul Comisariatului Judeţan pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Constanţa ne-a transmis, ieri, o avertizare publică la adresa conducerilor ANPC. Funcţionarul Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor arată că ANPC nu şi-a îndeplinit niciodată activitatea aşa cum trebuie.
În acelaşi timp, Dumitru Manţu propune anchetarea Băncii Naţionale a României: "Ţinând seama de prejudiciul estimat la sute de milioane de euro prin care au fost afectate vieţile a sute de mii de români, prezenta avertizare şi avertizările anterioare se vor transmite Parlamentului României cu propunerea de constituire a unei comisii parlamentare de anchetă pentru verificarea modului în care Banca Naţională a României şi-a îndeplinit mandatul".
Documentul citat menţionează: "De 12 ani de când activez în sistemul public vă asigur, cu deplină sinceritate, că nu cunosc să fi existat vreun preşedinte, indiferent din ce partid politic a făcut parte, pentru care consumatorii să reprezinte cu adevărat o prioritate, care să-şi îndeplinească funcţia publică de conducere cu demnitate, veridicitate si cu sentimentul sacru al responsabilităţii şi al datoriei".
Printre altele, comisarul vorbeşte despre incompetenţa sau neglijenţa în serviciu, precum şi despre încălcarea altor dispoziţii legale ce impun respectarea principiului bunei administrări şi cel al ocrotirii interesului public.
Avertizarea subliniază: "Deşi avea la dispoziţie toate pârghiile legale necesare, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin funcţiile de conducere, nu a întreprins demersurile necesare, conform atribuţiilor prevăzute de lege, pentru ocrotirea interesului public prin verificarea respectării legislaţiei specifice protecţiei consumatorilor în cadrul contractelor de credit încheiate de consumatori în perioada 2005-2008 şi pentru dispunerea măsurilor de limitare a consecinţelor prestării serviciilor financiare care nu sunt în concordanţă cu dispoziţiile legale".
În cadrul activităţii de cercetare a petiţiilor instituţiilor de credit nu a fost prezentat niciodată vreun document care să constituie dovada modificării obiective a dobânzii creditului, elementul esenţial al unui contract de credit, mai evidenţiază documentul primit la Redacţie. Acesta adaugă faptul că dobânzile au fost majorate, iar în contextul în care evoluţia pieţei financiare a cunoscut o scădere, nivelul acestora a rămas constant astfel încât dobânzile au fost variabile, dar întotdeauna doar în sens crescător.
"Autoritatea, prin funcţiile de conducere, şi-a exprimat acordul de implementare a OUG nr. 50/2010 într-un mod total în defavoarea consumatorilor, prin includerea în marja fixă a celorlalte componente nedeclarate şi nedovedite prin documente ca influenţând costul creditului, dobânda variabilă în mod nedefinit devenind «transparentă» prin scăderea indicelui de referinţă corespunzător monedei creditului (Euribor sau Libor) la valorile extrem de mici în vigoare la data implementării OUG nr. 50/2010", conchide documentul.
Acesta arată că majoritatea dosarelor "erga omnes" iniţiate de către Autoritate în instanţa de judecată privind clauzele abuzive sunt şi în prezent încă în stadiul de judecată, nefiind emise hotărâri definitive.
Autoritatea, prin funcţiile de conducere, nu a întreprins măsurile necesare, conform atribuţiilor prevăzute de lege, pentru sancţionarea instituţiilor de credit pentru încălcarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor, a emis acte administrative prin care cercetarea reclamaţiilor privind serviciile financiare a fost impusă a se realiza într-un mod prestabilit, prin care nu s-a venit în sprijinul consumatorilor, ci în sprijinul instituţiilor de credit, şi în acelaşi timp a fost descurajată orice încercare de îndreptare, mai susţine comisarul Manţu.
Domnia sa consideră că şefii ANPC "au ales să protejeze în continuare interesele instituţiilor de credit şi au arătat lipsa voinţei în a-şi îndeplini atribuţiile şi în a veni cu adevărat în sprijinul consumatorilor ale căror vieţi au fost afectate de încălcările legislaţiei privind protectia consumatorilor de către institutiile de credit".
• Manţu: "Contractele de credite în CHF - cercetate contrar atribuţiilor prevăzute de lege"
Un alt aspect privind protecţia consumatorilor care, în opinia comisarului Manţu, a fost abordat de conducerea Autorităţii contrar atribuţiilor prevăzute de lege este modalitatea în care au fost cercetate contractele de credite acordate în franci elveţieni: "În acest sens, a fost iniţiat în anul 2015, doar de către Autoritatea Centrală, un control tematic, anunţat si în mass-media, al cărui rezultat nu a fost făcut public şi nici nu a fost menţionat în raportul de activitate pe anul 2015. Conducerea Autorităţii nu a mai fost de acord cu desfăşurarea controlului tematic pe motiv că erau iniţiate în instanta de judecată dosare pe clauze abuzive privind prevederile contractuale aferente obligativităţii plăţii în moneda CHF, în care a fost acordat creditul. Controlul tematic nu a fost finalizat, astfel încât nu s-a mai cercetat modalitatea de acordare a creditelor în moneda CHF si faptul că băncile au utilizat instrumente financiare derivate, de genul contractului swap pe rata dobânzii şi pe deviza/moneda CHF, pentru a-şi acoperi expunerea la riscul de schimb valutar".
În acest context, "desi avea toate pârghiile necesare, conducerea Autorităţii nu a dispus cercetarea creditelor acordate în moneda CHF în vederea realizării conversiei creditelor la cursul istoric, principiul nominalismului monetar invocat de către bănci, existent şi în Vechiul Cod Civil, fiind un argument demodat, invocat cu rea credinţă de către instituţiile de credit şi contrar principiului bunei credinţe care ar trebui să guverneze relaţiile contractuale", consideră sursa citată.
Aceasta precizează: "Modalitatea neunitară de cercetare a reclamaţiilor privind instituţiile financiare, interpretarea neunitară a legislaţiei, neimplementarea unei proceduri privind punerea în executare a dispoziţiilor stabilite prin hotărâri judecătoreşti favorabile Autorităţii, tolerarea perceperii dobânzilor penalizatoare calculate la valoarea întregului sold al datoriei, menţinerea unei reglementări în procedură prin care au fost clasate în mod nelegal petiţiile care fac obiectul acţiunilor judecătoreşti, reprezintă argumente suplimentare privind modul în care conducerea Autorităţii a protejat interesele instituţiilor de credit".
• Comisarul CJPC: "Conducerea ANPC a determinat imaginea unei Autorităţi incompetente şi corupte"
Conducerea ANPC este cea care a determinat imaginea unei Autorităţi incompetente şi corupte, arată Dumitru Manţu în documentul transmis Redacţiei.
Avertizarea comisarului Manţu vine după ce, anul trecut, acesta a trimis două memorii conducerii ANPC, primind răspuns doar la unul dintre ele.
Conform lui Dumitru Manţu, în luna mai 2018 a transmis preşedintelui Autorităţii un memoriu în care au fost prezentate deficienţele din activitatea de control şi supraveghere piaţă a instituţiilor de credit şi propuneri de îndreptare a situaţiei sesizate. "Prin răspunsul primit în cursul lunii următoare, superficial si nefundamentat, s-a evitat în a se emite un răspuns şi în a se acţiona privind cele sesizate", subliniază comisarul, adăugând că a revenit cu un nou memoriu, în luna august 2018, transmis atât preşedintelui ANPC, cât şi directorului general, însă nici până în prezent nu a primit un răspuns la acesta.
Printre altele, Marius Pârvu i-a transmis, anul trecut, comisarului din Constanţa: "Lecturând cele relatate de dumneavoastră, nu am regăsit vreo referire la un caz concret, fapt pentru care am aprecia util ca, pe viitor, să aduceţi în atenţia Autorităţii situaţii punctuale în care apreciaţi că s-a încălcat legislaţia specifică activităţii de control".
Dumitru Manţu conchide, în avertizarea de ieri: "Prezenta avertizare publică, alături de avertizarea din luna august 2018 privind Bancpost şi avertizarea din luna noiembrie 2018 privind OTP Bank, va fi trimisă Guvernului României în vederea cercetării, conform competenţelor prevăzute de lege, a modului în care conducerea Autorităţii a înţeles să-şi îndeplinească atribuţiile.
• Marius Pârvu: "Am constituit o comisie care verifică reclamaţiile începând cu 2005"
În cadrul ANPC, a fost constituită o comisie care verifică reclamaţiile începând cu 2005, ca să se vadă exact ce s-a întâmplat pe diferite reclamaţii pe care Dumitru Manţu spune că au existat anumite intervenţii, a precizat Marius Pârvu, citat de Ştirile ProTV.
Acesta a menţionat: "Reclamaţiile vin, în general, se pot face prin site, pe cabinet ANPC. Unele ajung la mine, altele nu. Cele primite le redirecţionez către direcţia generală de control, departamentul financiar, iar dânşii sunt obligaţi, conform legii, să soluţioneze acea reclamaţie. Eu, din momentul ce a fost soluţionată reclamaţia, nu am dreptul să mă implic în actul de control. Nici să fac extinderi, nici să se mute la dreapta sau la stânga, comisarul este cel care hotărăşte decizia, care ia decizia.
În momentul în care am fost înştiinţat despre un anumit lucru, am luat măsuri. Am întocmit comisie şi aştept rezultatele comisiei, mai departe nu mă pot implica în ceea ce vrea să facă domnul Manţu, nici în ceea ce gândeşte.
În mandatul meu, în cele 10 luni, au fost sancţionate major pe cesiuni de creanţe două entităţi financiar bancare. Sunt publice, se ştie despre ce este vorba. (...) Dacă are acuzaţii la adresa mea sau a altora, sunt instituţii ale statului care trebuie să le rezolve. Nu prin presă, public. (...) Tocmai am solicitat schimbarea legislaţiei, iar legea 193 are modificări esenţiale acolo. Fiecare specialist şi comisar are dreptul să vină cu propuneri pertinente pe aceste subiecte. Îl aştept pe domnul Manţu cu propuneri pe acestă ordonanţă".
• ANPC vrea să aplice amenzi de 2% până la 5% din cifra de afaceri a companiilor
Angajaţii din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi cei din comisariatele judeţene sunt la un pas să oprească activitatea, ameninţând cu grevă generală. Aceştia sunt nemulţumiţi de acţiunile derulate de şeful instituţiei, Marius Pârvu.
Surse apropiate situaţiei ne-au spus: "Este nebunie în toată ţara. Oamenii sunt gata să-şi lase lucrul, din cauza situaţiei din ANPC. Preşedintele Autorităţii şi-a angajat rudele pe salarii mai mari de 10.000 de lei, în condiţiile în care comisarii din instituţie au lefuri de 1.700-2.000 de lei. Pe cei de la pază şi pe femeia de serviciu i-a mutat la departamentul Insolvenţă, pe astfel de sume. E scandal mare, pentru că aşa nu se mai poate".
De altfel, în mediul online au apărut informaţii dintr-o scrisoare deschisă conform cărora angajaţii ANPC solicită demisia lui Marius Pîrvu.
Preşedintele ANPC ne-a spus, însă, că la el nu au ajuns astfel de nemulţumiri: "De ce sunt nemulţumiţi? Că am încercat să reorganizez instituţia? Da, am depus toate documentele necesare ca să reorganizez ANPC şi să încerc o schimbare de mentalitate. Am suplimentat posturile acolo unde nu existau şi probabil că acest lucru i-a nemulţumit pe cei câţiva protestatari. Nu ştiu, eu nu am văzut acea scrisoare. Când va ajunge la mine, voi da un răspuns punctual către presă".
ANPC a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanţă care urmăreşte aplicarea de amenzi în cuantum de 2% până la 5% din cifra de afaceri a societăţilor comerciale care încalcă legea protecţiei consumatorilor.
Modificările propuse vizează Ordonanţa de urgenţă nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori; Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor şi Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.
Totodată, propunerile de modificări vizează şi Legea nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază, dar şi Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori.
Probabil că referirea comisarului Manţu la BNR este o confuzie, consideră reprezenţii Băncii Naţionale a României, care ne-au transmis: "BNR se ocupă de supraveghere prudenţială şi nu are atribuţii de protecţia consumatorilor. Paragrafele invocate subliniază acest tip de supraveghere - care ţine de capacitatea băncilor de a-şi onora obligaţiile faţă de depunători de exemplu - şi de care BNR s-a achitat inclusiv prin solicitări de aport de capital sau sancţiuni administrative. Toate atribuţiile care ţin de protecţia consumatorului sunt, conform legilor aprobate de Parlament, în sarcina ANPC".
--------------------
La momentul când Ordonanţa 50/2010 a fost semnată, ea a fost introdusă şi discutată în Guvern, a ajuns în Parlament, unde au fost făcute alte modificări şi a ieşit legea, a subliniat Constantin Cerbulescu, preşedintele ANPC la momentul adoptării Ordonanţei 50/2010.
Domnia sa a spus, citat de Ştirile ProTV, că niciodată nu au fost favorizate băncile: "Sund documente, controale, acţiuni în instanţă, consumatorii au fost îndrumaţi mereu şi ajutaţi să şi rezolve problemele. După o activitate de atâţia ani de zile nu am avut niciodată o problemă, nu am avut credite la bănci sau probleme cu băncile ca să zic că îi ajutam ca să mă ajute la rândul lor pe mine".
--------------------
AVOCATUL CUCULIS:
"Fără precedent - ANPC a făcut implozie"
• Cuculis: "Perioada analizată va face obiectul unei sesizări penale"
Este fără precedent ceea ce s-a întâmplat - însăşi instituţia ANPC a făcut implozie, apreciază avocatul Adrian Cuculis.
Acesta a scris, ieri, pe pagina sa de Facebook: "Avem acelaşi comisar din Constanţa care a preluat tot ceea ce am descoperit noi în 2015 cu privire la creditele externalizate şi a transformat totul în sancţiune pentru bănci, care vine acum cu o acuzaţie la adresa ANPC, de neglijenţă în serviciu sau chiar abuz în serviciu şi incompetenţă. (...) ANPC chiar a încurajat băncile prin transpunerea viciată a OUG 50/2010 în favoarea Băncilor să aplice un indice de referinţă din 2010.
Va mai aduceţi aminte controlul tematic al ANPC pe creditele CHF? Ei bine şi acesta a fost oprit, motivat de litigiile aflate în instanţă.
Vă mai amintiţi că tot ANPC a dat o «circulară» prin care, ce să vezi?... dacă nu denunţasei actul adiţional nu ţi se mai cerceta plângerea pe clauze abuzive şi practici incorecte.
Este fără putere de tăgadă că aţi fost minţiţi şi puşi la zid de către cei care aveau obligaţia de a vă apara, nu mai spun că au fost şi alţi apărători febrili care au făcut front comun cu ANPC, elogiindu-i activitatea, dar şi alţii care îndrumau atât de călduros către CSALB.
Vă mai amintiţi că CSALB funcţionează în cadrul ANPC? Cum mai poate să creadă cineva că acele procese verbale şi tot ce a «făcut ANPC» au fost de bună credinţă? (...)
Planează acum mai mult decât oricând suspiciunea că OUG 50/2010 a fost transpusă la ordinul băncilor şi cineva a avut mult de profitat, ceea ce face ca legea să fie ilegală şi debitorii să fie călcaţi în picioare".
În opinia avocatului, faptele sesizate fac obiectul unor grave infracţiuni şi, în consecinţă, perioada analizată va face obiectul unei sesizări penale pe care Adrian Cuculis urmează să o întocmească.
Conform domniei sale, în funcţie de rezultatul investigaţiilor "va fi posibilă tragerea la răspundere, într-un proces mamut, a ANPC pentru toate dramele, pentru prejudiciile suferite de către toţi debitorii, având în vedere culpa criminală de care a dat dovadă Autoritatea".
--------------------
Împrumutaţii în franci elveţieni (CHF) intenţionează să organizeze o manifestare de protest în data de 19 ianuarie, în Bucureşti, pentru susţinerea comisarului Manţu, după cum au anunţat aceştia, pe pagina de Facebook a Grupului Clienţilor cu Credite în CHF (GCCC), menţionând: "Pe 19 ianuarie strigăm pentru comisarul ANPC, Dumitru Sorin Manţu, cel care a emis la Constanţa 2 procese-verbale istorice în materie de cesiuni".
În a doua jumătate a anului trecut, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Constanţa a realizat o premieră naţională reuşind ca, la finalul unei anchete, cu concursul ANPC, să amendeze două bănci din ţara noastră, obligând cele două entităţi la despăgubirea clienţilor cu prejudiciile constatate, acestea însumând sute de milioane de euro, pentru practici comerciale înşelătoare. Cele două instituţii de credit sunt Bancpost şi OTP Bank, iar comisarul de caz de la CJPC Constanţa, Dumitru Manţu, a stabilit că în ambele cazuri este vorba despre cesionarea ilegală a unor credite fără restanţe în afara ţării, în unele situaţii entităţile internaţionale nefiind autorizate să efectueze operaţiuni bancare şi, deci, să încaseze dobânzi şi comisioane de la debitori.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 00:20)
BNR are doar atributii de stabilitate a preturilor (inflatie) si sa se asigure ca sistemul bancar este solvabil. Nu are nici o competenta juridica in a sanctiona bancile referitor la contractele lor comerciale abuzive cu clientii. Asta e rostul protectiei consumatorilor, institutie care a fost nepregatita in domeniu.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 06:40)
BNR a facut tot ce era posibil sa nu aiba nici un fel de atributii. Cele "doar" doua atributii pe care le pomenesti ca i-ar mai fi in sarcina, sunt, prima, sa faca speculatie dintr-o pozitie privilegiata fata de bancile comerciale si a doua, sa solidarizeze bancile comerciale intr-un sindicat cu pozitie privilegiata fata de clientela si fata de economie in general. BNR-ului nu-i place ca are functie de supreveghere a sistemului bancar, pentru ca asta incumba oarecare responsabilitate, stirbindu-i din super-imunitatea pe care a obtinut-o. Idealul BNR, in patru cuvinte si o virgula: salarii imense, zero responsabilitate.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 08:31)
Băncile cu capital românesc au fost furate cu protecția BNR, băncile capitalului străin fură sub protecția BNR, care nu are atribuții în privința victimelor. Doar ține de șase. Cum apare un proiect de lege, cum se depreciază leul, crește dobânda, se eliberează RMO, din lipsă de atribuții.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 14:32)
modificati legile corespunzator si bnr va avea responsabilitate in ce vorbesti, pana atunci arunci doar cu mizerii degeaba si te faci de ras si tu si cei ce te cred
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 19:22)
Tactica obisnuita a infractorilor psdisti! Cautä tap ispasitor pt toate relele provocate de ei însäisi! Hai sictir!
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 19:27)
Psdul,care este preocupat doar de amnistii si gratieri,nu are nici o responsabilitate pt ce se întâmplä in tara asta?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.01.2019, 19:43)
Mafia psd ar fi putut sa-l înlocuiascä pe Isarescu de mult timp,dar nu au facut-o! De ce oare? Acum ne apropiem de criza economicä si au nevoie de tap ispäsitor!