Comisia Europeană a publicat astăzi cea de a patra ediţie a raportului anual privind statul de drept, transmite un comunicat de presă, remis astăzi.
Deşi există în continuare preocupări legate de statul de drept în unele state membre ale UE, raportul a devenit un factor-cheie al schimbării şi al reformelor pozitive. De fapt, 65 % din recomandările de anul trecut au fost puse în aplicare, integral sau parţial. Acest lucru arată că în statele membre se depun eforturi considerabile pentru a da curs recomandărilor din anul precedent.
Reformele în domeniul justiţiei:
Reformele din domeniul justiţiei au rămas o prioritate pe agenda politică din ultimul an, multe state membre dând curs recomandărilor din 2022 şi punând în aplicare reformele convenite în contextul Mecanismului de redresare şi rezilienţă.Multe state membre au înregistrat progrese suplimentare sau au finalizat reforme importante în ceea ce priveşte consolidarea independenţei sistemului judiciar, cum ar fi eforturile legislative de consolidare a independenţei şi a eficacităţii consiliilor judiciare, îmbunătăţirea procedurilor de numire a judecătorilor şi a funcţionării instanţelor supreme sau pregătesc măsuri de consolidare a autonomiei parchetelor. Statele membre au introdus, de asemenea, măsuri menite să îmbunătăţească eficienţa şi calitatea justiţiei şi să faciliteze accesul la justiţie. Statele membre au investit în continuare în sistemele lor de justiţie, deşi în unele state membre remunerarea judecătorilor şi a procurorilor constituie un motiv de îngrijorare şi a generat provocări în ceea ce priveşte recrutarea de personal judiciar calificat. În acelaşi timp, în câteva state membre persistă preocupări structurale în ceea ce priveşte independenţa sistemului judiciar. În ceea ce priveşte recomandările pentru 2023 privind justiţia, acestea abordează provocări precum necesitatea unor garanţii în procedurile judiciare de numire, componenţa consiliilor judiciare, autonomia parchetelor sau necesitatea de a asigura resurse adecvate pentru sistemul judiciar, inclusiv din perspectiva salariilor judecătorilor şi procurorilor.
Cadrele anticorupţiei
Corupţia rămâne un motiv serios de îngrijorare atât pentru cetăţenii, cât şi pentru întreprinderile din UE. Sondajul Eurobarometru special din 2023 privind atitudinile cetăţenilor faţă de corupţie în UE arată, de exemplu, că o majoritate tot mai mare a cetăţenilor (70 %) şi a întreprinderilor (65 %), potrivit Sondajului Eurobarometru Flash privind atitudinile întreprinderilor faţă de corupţie în UE, consideră că în ţara lor corupţia este larg răspândită. Europenii sunt din ce în ce mai sceptici cu privire la eforturile naţionale de combatere a corupţiei, aproximativ 67 % dintre aceştia considerând că nu se iau măsuri suficiente în cazurile de corupţie la nivel înalt.
O serie de state membre au luat măsuri, în conformitate cu recomandările referitoare la combaterea corupţiei din Raportul din 2022 privind statul de drept. Mai multe state membre au continuat reformele în materie de drept penal pentru a consolida lupta împotriva corupţiei. Unele state membre au continuat să aprofundeze rezultatele obţinute în ceea ce priveşte investigarea, urmărirea penală şi sancţionarea corupţiei la nivel înalt, în timp ce altele au luat măsuri pentru a consolida capacitatea autorităţilor de urmărire penală responsabile de combaterea corupţiei, prin resurse suplimentare şi specializare. În ceea ce priveşte aspectele preventive, mai multe state membre şi-au actualizat strategiile şi planurile de acţiune anticorupţie existente sau fac demersuri în vederea revizuirii acestora. Alte state membre au luat măsuri pentru a consolida cadrele de integritate, cum ar fi codurile de conduită sau normele privind activităţile de lobby. Recomandările emise anul acesta sunt legate de consolidarea cadrelor preventive, cum ar fi cele care reglementează activităţile de lobby şi normele privind conflictele de interese, precum şi de asigurarea investigării şi urmăriri penale eficace a cazurilor de corupţie. În majoritatea statelor membre, funcţionarii publici trebuie să îşi declare averile şi interesele, dar aceste obligaţii variază în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, transparenţa şi accesibilitatea informaţiilor divulgate, precum şi în ceea ce priveşte nivelul şi eficacitatea verificării şi asigurării respectării normelor din acest domeniu. În unele state membre, procedura de cercetare şi urmărire penală în cazurile de corupţie este de durată şi lipsesc încă rezultate solide, în special în cazurile la nivel înalt.
Libertatea şi pluralismul mass-mediei
Mai multe state membre au adoptat, au consolidat sau discută măsuri de îmbunătăţire a siguranţei jurnaliştilor şi a condiţiilor de muncă ale acestora. Există în continuare diverse preocupări legate de lipsa de transparenţă în ceea ce priveşte distribuirea publicităţii de stat, conflictele de interese şi accesul la documentele publice, acestea fiind câteva dintre aspectele-cheie evidenţiate în raport cărora trebuie să li se acorde mai multă atenţie. Deşi unele state membre au iniţiat reforme pentru a consolida independenţa serviciilor publice de radiodifuziune, altele nu au luat măsuri pentru a aborda provocările în acest sens.
Mecanisme instituţionale de control şi echilibru
Statele membre au îmbunătăţit în continuare calitatea proceselor legislative, implicând părţile interesate în aceste procese - o tendinţă observată în rapoartele anterioare privind statul de drept. Curţile constituţionale continuă să joace un rol esenţial în sistemul de control şi echilibru şi au luat, de asemenea, decizii importante cu privire la organizarea sistemelor naţionale de justiţie. În unele state membre, statutul instituţiilor de apărare a drepturilor omului, al avocaţilor poporului şi al altor autorităţi independente a fost consolidat în continuare. În majoritatea statelor membre există un mediu favorabil, care sprijină societatea civilă, iar unele dintre acestea iau măsuri pentru a oferi sprijin suplimentar.