Comisia Europeană a reacţionat, marţi, după ce deputaţii din Comisia pentru industrii şi servicii au adoptat o serie de amendamente la Legea gazelor, potrivit cărora producătorii de gaze vor fi obligaţi să tranzacţioneze integral producţia pe bursa OPCOM, fiind lăsată pe dinafară Bursa Română de Mărfuri.
În prezent, au licenţe pentru tranzacţionarea gazelor două entităţi: Bursa Română de Mărfuri, societate privată, şi OPCOM, filială a Transelectrica, unde statul are un pachet de 58,68%.
Amendamentele aduse în Comisia pentru industrii ar lăsa BRM fără licenţă.
Comisia Europeană i-a transmis, marţi, lui Iulian Iancu, preşedintele Comisiei pentru industrii, că propunerea ca producţia de gaze să fie tranzacţionată în totalitate pe OPCOM este problematică.
Comisia apreciază că nu este recomandată mutarea tranzacţionării pe OPCOM, în condiţiile în care, în prezent, BRM este o piaţă mai lichidă, iar acordarea unor drepturi exclusive OPCOM pune probleme de concurenţă. De asemenea, Comisia apreciază că tranzacţionarea unei proporţii de 100% din producţia de gaze pe bursă poate fi excesivă.
O scrisoare de avertizare privind "consecinţele severe" ale amendamentelor la Legea gazelor a fost primită, recent, de preşedintele Camerei Deputaţilor Liviu Dragnea, de la Platforma de tranzacţionare a gazelor paneuropeană PEGAS. Adresa a ajuns, printre alţii, şi la Ministerul Energiei, ANRE şi Comisia Europeană.
Este discutabil dacă amendamentele sunt compaitibile cu legile de concurenţă ale Uniunii Europene, din moment ce limitează libertatea de a oferi servicii de tranzacţionare, pe fondul obligaţiei de a folosi o singură platformă, potrivit PEGAS, care mai spune că există un risc ca platforma aleasă de operator să nu reflecte cerinţele pieţei.
În plus, măsurile propuse pot pune un obstacol în implementarea Pachetului UE pe energie, ceea ce ar duce la o izolare a pieţei româneşti de gaze, consideră PEGAS, platforma de tranzacţionare a German EEX Group, operată de Powernext, din Franţa. PEGAS are 238 de membri şi oferă acces la tranzacţionarea de gaze pe contracte din Austia, Belgia, Olanda, Franţa, Germania, Italia, Danemarca, Cehia şi Marea Britanie.
• Virgil Popescu: "PNL şi USR au fost împotriva amendamentelor"
Deputatul PNL Virgil Popescu, membru în Comisia pentru industrii, ne-a spus că PNL şi USR au fost împotriva amendamentelor aduse Legii Gazelor şi că liberalii vor cere, în plen, retrimiterea propunerilor la Comisie.
Domnia sa ne-a spus: "Există deja două licenţe funcţionale date de ANRE, pentru BRM şi OPCOM. Nu putem, prin lege, să luăm o licenţă. PSD a invocat un Regulament european, dar acela, dimpotrivă, spune că operatorul de transport, adică Transgaz, selectează platforma de tranzacţionare, nu legiuitorul. Transgaz trebuie să aleagă platforma care va da preţul de referinţă".
Domnul Popescu a mai precizat că nu este de acord nici cu amendamentul ca 100% din producţia de gaze să fie tranzacţionată pe bursă, inclusiv contractele bilaterale: "Introducerea contractelor bilaterale pe bursă creează probleme, din punct de vedere al exploatărilor noi. Investitorii se pot speria în aceste condiţii. Nu cred că, pentru exploatările noi, contractele bilaterale trebuie tranzacţionate prin bursă".
Comisia pentru industrii şi servicii a anunţat, ieri, că a finalizat, în data de 16 mai, raportul privind legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 64/2016 (emisă de guvernul Cioloş) menită să modifice şi să completeze Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012.
Conform Comisiei, printre principalele modificări aduse se numără "obligativitatea vânzării pe platforma de tranzacţionare angro a întregii cantităţi de gaze naturale produse, importate şi exportate, în mod transparent şi nediscriminatoriu; pe model vest-european, un operator unic pe piaţa angro de gaze naturale şi de energie electrică, OPCOM, pentru a putea astfel creşte lichiditatea pieţei concurenţiale angro prin centralizarea activităţilor de tranzacţionare; tranzacţionarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, acces nediscriminatoriu la Reţeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA; criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piaţa cu amănuntul fără a limita numărul acestora".
Potrivit Comisiei, scopul tuturor modificărilor este de a crea cadrul legislativ pentru tranzacţionarea transparentă, nediscriminatorie şi în regim concurenţial a gazelor naturale.
Deputaţii precizează că, în forma emisă de guvernul Cioloş, principala modificare a fost liberalizarea totală a preţului gazelor naturale, cu toate că România negociase un calendar de liberalizare până în anul 2021.
"Din păcate Guvernul Cioloş nu a avut în vedere ca, înainte de o liberalizare totală a preţului gazelor naturale, să creeze cadrul de tranzacţionare transparentă, nediscriminatorie şi în regim concurenţial şi astfel să fie eliminată posibilitatea ca unii operatori să crească preţul artificial şi nu în baza cererii şi a ofertei", a declarat Iulian Iancu, preşedintele Comisiei pentru industrii şi servicii.
Liberalizarea preţului gazelor naturale a intrat în vigoare pe data de 1 aprilie 2017 deşi, acelaşi Guvern Cioloş, a creat cadrul de sprijinire a consumatorului vulnerabil începând cu data de 1 aprilie 2018 (prin Legea 196/2016 din 31 octombrie 2016), se mai arată în Comunicatul Comisiei pentru industrii.
"Altfel spus, mai întâi creştem preţurile şi abia după un an ne ocupăm de consumatorul vulnerabil din România", a atras atenţia Iancu.
Deputaţii au mai adăugat: "Impactul negativ asupra consumatorului final a fost resimţit chiar din 1 aprilie 2017: preţurile gazelor naturale ofertate de producători şi traderi au crescut cu aproape 27% , de la 60 lei/MWh la 72-80 lei/MWh. Prin urmare, există riscul ca la începutul iernii 2017-2018 preţurile la gaze naturale să crească cu mult peste 80 lei/MWh, afectând grav consumatorii finali inclusiv alimentarea cu apă caldă şi căldură a populaţiei.
În expunerea de motive pentru noua formă a OUG 64/2016, se precizează şi că ordonanţa este promovată pentru a evita încălcarea art. 35 şi a art. 36 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene şi a art. 40, lit.c) din Directiva 2009/73/CE.
Articolele menţionează «eliminarea restricţiilor privind comerţul cu gaze naturale între statele membre, inclusiv dezvoltarea unor capacităţi trans-frontaliere de transport» şi că «sunt interzise restricţiile cantitative la export». Aşadar, respectivele prevederi europene nu conţin referiri la liberalizarea preţurilor, lucru confirmat şi de reprezentanţii Comisiei Europene din D.G. Energy.
La dezbateri au participat toţi factorii interesaţi, respectiv operatorii economici structuri asociative, autorităţi publice cu atribuţii în domeniu, inclusiv cu reprezentanţi de la Bucureşti şi Bruxelles ai DG Energy din cadrul Comisiei Uniunii Europene".
Toate aceste măsuri propuse de Comisia pentru industrii şi servicii pentru modificarea OUG 64/2016 sunt esenţiale pentru realizarea, în România, a unui hub regional de gaze naturale, conform Comisiei.
• BRM dezaprobă amendamentele la Legea gazelor şi transmite că va lua măsuri
Bursa Română de Mărfuri (BRM) îşi exprimă consternarea în legătură cu decizia Comisiei de Industrii şi Servicii a Camerei Deputaţilor care în şedinţa sa din data de 16.05.2017, la propunerea domnului deputat Iulian Iancu (preşedintele în exerciţiu al Comisiei), a adoptat un amendament la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2016 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, amendament prin care, practic, naţionalizează serviciile oferite de BRM, într-un profund dispreţ faţă de legislaţia europeană şi naţională pe baza căreia compania a fost licenţiată, se arată într-un comunicat al BRM.
BRM susţine că un amendament care instituie, în fapt, naţionalizarea tranzacţionării gazelor a fost adoptat de Comisia de Industrii şi Servicii a Camerei Deputaţilor, la presiunea preşedintelui său, fără că subiectul să se afle pe ordinea de zi a şedinţei din 16 mai şi împotriva opiniilor negative primite de la Guvern, ANRE, Consiliul Concurenţei şi instituţiilor europene.
"BRM îşi exprimă profunda dezaprobare a modului în care Preşedintele Comisiei de Industrii şi Servicii a Camerei Deputaţilor tratează capitalul privat românesc care derulează o activitate legală, pentru dezvoltarea căreia a investit până în prezent mai multe milioane de lei, activitate ce este apreciată de către participanţii la piaţă", au mai transmis reprezentanţii BRM, adăugând: "Aceştia au tranzacţionat, în condiţii de transperanţă, nediscriminare şi integritate, un volum de peste 40 TWh în ultimii doi ani, iar la nivelul lunii aprilie atingând un procent de peste 30% din consumul naţional.
BRM face un apel public la Preşedintele Camerei Deputaţilor dl. Liviu Dragnea pentru implicarea domniei sale în rezolvarea acestei situaţii şi respingerea acestei tentative de naţionalizare care aruncă România în perioada comunistă. Totodată, BRM informează participanţii la piaţă că va lua toate măsurile legale care se impun pentru a-şi apăra drepturile ce îi revin conform legislaţiei naţionale şi europene în vigoare şi va continua să acţioneze pentru realizarea obiectivului ţării noastre de a deveni un hub regional de gaz natural".
•
• Comisia pentru industrii a prezentat modificările şi completările aduse Legii gazelor
Comisia pentru industrii a transmis, ieri, modificările şi completările aduse OUG 64/2016 în urma dezbaterilor:
"1. crearea cadrului legislativ pentru tranzacţionarea transparentă, nediscriminatorie şi în regim concurenţial a gazelor naturale:
obligativitatea tranzacţionării pe platforma de tranzacţionare angro a întregii cantităţi de gaze naturale produse, importate şi exportate, în mod transparent şi nediscriminatoriu;
operatorul pieţei angro de gaze naturale va fi reprezentat de OPCOM S.A., la fel ca şi la piaţa de energie electrică, venind în întâmpinarea strategiei energetice a Uniunii Europene de realizare a unei pieţe unice a energiei în linie cu rezoluţia "Către o Uniune Energetică Europeană" adoptată de Parlamentul European în decembrie 2015.
Scopul este de a creşte lichiditatea pieţei concurenţiale angro prin centralizarea activităţilor de tranzacţionare. Aceaste măsuri sunt identice cu cele instituite în Austria, începând cu ianuarie 2013, când prin Legea gazelor s-a stabilit crearea unui singur PVT national şi administrarea tranzacţiilor în PVT prin operatorul unic Central European Gas Hub (CEGH). Situaţii identice, privind operatorul unic pentru bursă, se pot întâlni în Germania, Marea Britanie, Belgia, Danemarca, Franţa, Italia, Olanda, Polonia, Ungaria, etc.
- OPCOM S.A. dispune deja de o infrastructură dezvoltată la standarde europene şi internaţionale pentru susţinerea tranzacţiilor cu gaze naturale, iar activitatea sa se supune în integralitate reglementărilor emise şi aprobate de către ANRE şi documentelor operaţionale avizate de către ANRE.
- s-au creat condiţiile legale pentru tranzacţionarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, ale căror condiţii de vânzare vor fi stabilite de către vânzător, permiţând astfel accesul oricărui cumpărător din România sau orice alt stat membru al Uniunii Europene.
- s-au creat condiţiile de acces nediscriminatoriu la Reţeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA, pentru toţi operatorii economici din România şi din orice alt stat membru al Uniunii Europene;
- au fost stabilite criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piaţa cu amănuntul fără a limita numărul acestora, criterii care ţin, în principal, de transparenţă şi securitatea informaţiilor;
- transparentizarea pieţei, prin obligativitatea ca toate preţurile şi cantităţile stabilite în urma tranzacţiilor efectuate pe toate pieţele centralizate de gaze naturale, precum şi toate preţurile şi cantităţile din contractele de pe piaţa reglementată, contractele de export, contractele de import, contractele intragrup, preţurile de transfer şi cantităţile aferente să fie publice, în forme agregate şi să nu afecteze interesele comerciale ale operatorilor;
2. Implementarea sistemul intrare-ieşire cu utilizarea punctului virtual de tranzacţionare şi realizarea echilibrării pentru fiecare zi gazieră în PVT - în conformitate cu recomandările UE - România fiind ultima ţară din UE care nu a implementat încă acest sistem care aduce transparenţă şi fluiditate în sistem;
corectarea unor erori existente în prezent, cum ar fi:
- scoaterea redevenţei de concesiune a distribuţiei din preţul de distribuţie, aceasta fiind un element competitiv negociat cu autorităţile contractante şi nu o taxă deductibilă;
- limitarea costurilor justificate pentru operatorii de transport şi distribuţie, strict legat la activitatea de bază şi a profitului care nu poate depăşi 10%;
- simplificarea procedurilor şi scurtarea timpului de obţinere a avizelor prin transferarea de la Ministrerul Energiei a dreptului de acordare a concesiunilor de distribuţie şi transport la Unităţile Administrativ Teritoriale (UAT);
- pentru racordarea la reţeaua de gaze naturale a localităţilor şi caselor izolate s-a introdus obligarea concesionarilor de distribuţie să extindă reţelele conform necesităţilor din planurile de dezvoltare ale UAT-urilor.
1. Incredibil!
(mesaj trimis de Madalina în data de 18.05.2017, 03:23)
Iulian Iancu este un politician vechi care a facut multe lucruri rele.
A fost secretar de stat la ministerul economiei, condus de Dan Ioan Popescu, cand s-a privatizat Petrom, cand s-au semnat contractele cu baietii destepti sau cand s-a stabilit actualul sistem de redevente pentru titei si gaz natural.
Este singurul politician roman care a plagiat DOUA doctorate.
Nu exista mare excroc in Romania cu care sa nu fi fost prieten, incepand cu Vantu si terminand cu Gabriel Comanescu (GSP : actualul sau sponsor). Cariera politica a lui Iancu a fost influentata de catre un om : Viorel Hrebenciuc. Acesta l-a crescut pe Iancu pentru ca acesta sa devina intr-o zi liderul PSD.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2017, 12:06)
Pe vremea băsăului, când semna Videanu contracte fantasmagorice cu rușii de plăteam pe gaz de parcă era aur, spuneai aceleași prostii cu Hrebenciuc. Mă rog, nu tu, propaganda securistă din care faci parte.
2. BRM paravan pentru ilegalitați
(mesaj trimis de Mircea Filipoiu în data de 18.05.2017, 08:01)
Bursa Romană de Mărfuri a fost și este in continuare doar un paravan pentru tranzacțiile ilegale pe care le fac companiile statului in contractele cu privații! Niciodată BRM nu a făcut tranzacții legale și transparente ci numai impuse de către companiile de stat , unde câștigători au fost numai cei impuși, niciodată nu a existat la BRM o tranzacționare transparentă! Vezi contractele cu CFR unde toate Cotațiile au fost subevaluate! De ce? Pentru ca BRM nu emite Cotații! De ce? Pentru ca nu are tranzacții reale, doar aranjamente!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 18.05.2017, 10:12)
Este adevarat ca Mircea Filipoiu a ramas controversat, dar nu crezi ca, totusi, nu se cuvine sa semnezi cu numele unui mort pe care multi dintre noi l-au cunoscut?!
3. Din articol si din postari lipseste...
(mesaj trimis de Florin în data de 18.05.2017, 10:15)
... ce este mai important.
Un articol de ieri spune foarte multe.
Acesta este începutul sau: "Uniunea Salvati Romania (USR) solicita demiterea președintelui Comisiei de Industrii si Servicii din cadrul Camerei Deputaților, Iulian Iancu, despre care afirma ca a subminat interesele energetice ale României, a anunțat, marți, deputatul Claudiu Nasui. Concret, USR afirma ca Iulian Iancu încearcă printr-o serie de amendamente la legea de aprobare a OUG 64/2016, care prevede liberalizarea prețului la gaze pentru toți consumatorii si eliminarea restricțiilor la export, "blocarea de facto" a ordonanței."
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.05.2017, 11:59)
Daca se opun USR, liberalii si Comisia Europeana nu poate sa fie decat o decizie buna.
5. fără titlu
(mesaj trimis de Redactia în data de 18.05.2017, 14:58)
[Mesaj eliminat, conform regulamentului.]
6. fără titlu
(mesaj trimis de mariuss în data de 18.05.2017, 17:27)
romania mai are rezerve de gaze ptr 10 15 ani si exporta!!!! tot ce inseamna resurse energetice si disttributia lor plus alte materii prime trebuie sa ramina in tara si un gram sa nu plece afara, peste 10 ani se va pune pronlema rationalizarii inclusiv ptr populatie