• TVR îşi înfiinţează propriul organism pentru vînzarea publicităţii
Contractul încheiat de Televiziunea Română cu casa de vînzări ARBOmedia a dezavantajat televiziunea publică - este concluzia raportului făcut de Comisia parlamentară de anchetă privind evaluarea activităţii SRTV şi SRR. Cu ocazia audierii, domnul Valentin Nicolau, fostul preşedinte al TVR, a recunoscut faptul că profitul între TVR şi ARBOmedia se împărţea în proporţie de 70-30%, deoarece, la comisionul de 10% atribuit prin contract casei de vînzări, se adăugau şi cheltuielile ARBO operaţionale, care se ridicau la circa 20% din profit. De asemenea, ARBOmedia avea dreptul exclusiv, prin contract, să stabilească tarifele din rate-card, ceea ce a lipsit TVR de posibilitatea să-şi controleze veniturile din această sursă.
Domnul Nicolau ne-a declarat că a solicitat ARBmOedia, anul trecut, să nu coboare sub preţul minim, deoarece agenţii ARBO vindeau publicitate foarte ieftin. Reprezentanţii Comitetului Director au constatat că acest contract este dezavantajos faţă de costurile în cazul înfiinţării unui departament propriu de vînzare a spaţiului publicitar al TVR şi a hotărît să nu-l mai reînnoiască la expirarea lui. În consecinţă, TVR îşi va crea propriul organism pentru vînzarea publicităţii.
Raportul de Evaluare al Comisiei de anchetă mai precizează că ponderea veniturilor din publicitate a scăzut din 1997 şi pînă în prezent: "Astfel, venitul absolut exprimat în dolari a oscilat între 8,5 şi 14,9 milioane de dolari în 1998. În 2004, în condiţiile colaborării cu ARBO s-au obţinut doar 13,7 milioane de dolari (Olimpiadă şi Campionat European de Fotbal)". Domnul Nicolau respinge aceste cifre şi spune că, de fapt, veniturile din publicitate sînt mai mari şi că cifrele din Raportul de evaluare nu sînt cele reale.
În condiţiile în care ARBOmedia pierde contractul cu SRTV, s-ar putea orienta către un mare trust de presă care în momentul de faţă nu are departament propriu de vînzări.
Şerban Ciuşcă, managing director al ARBOmedia, ne-a declarat: "Contractul a fost avantajos pentru ambele părţi. Acest lucru rezultat din: opinia arbitrilor neutri parte din juriul licitaţiei, cîştigată de ARBOmedia; reprezentanţi ai asociaţiilor de profil din Europa, ai companiei de măsurare a audienţei din România, ai Ministerului Finanţelor; opinia forurilor care au controlat şi coroborat parametrii colaborarii: licitaţie - contract - derulare - performanţe. Au fost controale de fond din partea Mininisterului Finanţelor, controale regulate ale Curţii de Conturi etc.
Ce-a cîştigat TVR-ul: încă din primul an contractual, creştere de 73% a veniturilor din publicitate; ARBOmedia s-a angajat faţă de TVR cu plăţi la termen, indiferent de întîrzierile la încasare ale clienţilor; ARBOmedia a preluat asupra sa responsabilitatea asupra încasărilor, plătind din resurse proprii sumele neîncasate de la răi platnici. Şi au fost cazuri de sume mari (o situaţie detaliată se poate pune la dispoziţie); a transformat majoritatea veniturilor care rezultau din bartere, în venituri achitate cash. Barterele erau în proporţie de 70% înaintea asocierii, acest procent scăzînd la sub 20%; mărirea spectaculoasă a numărului de clienţi prezenţi pe post. Numai în primul an de colaborare, numărul de clienţi a crescut de la 425 (în 1999) la 625 (în 2000) (42% creştere). Această performanţă a fost posibilă folosind atît experienţa pe plan local cît şi prin resursele firmei mamă - ARBOmedia AG din Munchen. Este binecunoscut că multe din deciziile de clienţilor multinaţionali din România se iau la cartierele generale din Europa. La acest moment se acoperă 95% din piaţa de clienţi TV din România.
Ponderea veniturilor din publicitate reprezintă un parametru nerelevant, aceasta scăzînd datorită creşterii spectaculoase a veniturilor din abonamente, prin eficientizarea sistemului de colectare al acestora. Veniturile din publicitate în valoare absolută au crescut spectaculos de la an la an".