Reporter: Când a fost înfiinţată Newton Slots, ce produse şi servicii oferă şi care este profilul clienţilor dumneavoastră? Ce cotă de piaţă deţine Newton Slots în ţara noastră?
Dragoş Buriu: Newton Slots este numele unui brand ce acoperă serviciile câtorva firme din grupul pe care îl controlez. Acesta a luat fiinţă în urmă cu 5 ani şi acoperă servicii complete de gaming, de la vânzare de echipamente până la consultanţă în vederea licenţierii. O cotă de piaţă este greu de stabilit, însă, dacă luăm în calcul faptul că în 2012 am vândut peste 2500 de jocuri şi că în acelaşi an au fost licenţiate aproape 20.000 de echipamente, pot deduce că am avut o cotă de piaţă de 12,5%.
Reporter: În ce plajă de preţuri variază echipamentele de joc pe care le distribuiţi? Cum faceţi faţă concurenţei?
Dragoş Buriu: Plaja de preţuri variază între 1000 euro şi 6000 euro per Slot Machine. Încercăm să oferim echipamente pentru toate bugetele şi tocmai aceasta este caracteris- tica ce ne-a oferit un avantaj în faţa concurenţei. Clienţii ştiu că pot veni la Newton şi că vor găsi o gamă largă de produse şi servicii, cu sloturi de ultimă generaţie la preţuri accesibile.
Reporter: Care sunt principalele obiective şi direcţii de acţiune ale Newton Slots?
Dragoş Buriu: Obiectivul nostru anul acesta este să ne extindem atât portofoliul de produse, cât şi pe cel de clienţi. Departamentul de dezvoltare lucrează deja la două produse noi pe care le vom introduce pe piaţă la mijlocul anului, unul dintre ele fiind o perfecţionare a unui produs pe care îl deţinem deja, iar cel de-al doilea un produs este complet nou. De asemenea, pe partea de vânzări slot machines, anul trecut am încheiat un parteneriat cu firma ISMS, lider la nivel mondial în vânzarea de echipamente pre-owned. Astfel ne-am consolidat poziţia pe piaţă şi am adus un plus de credibilitate produselor noastre.
Reporter: Cum v-a afectat criza economică şi ce măsuri aţi luat pentru contracararea efectelor ei?
Dragoş Buriu: Criza economică în 2009 nu a venit singură în acest domeniu. În acelaşi an, guvernul a mărit taxele cu mai mult de 500%, aşa că operatorii au fost destul de grav afectaţi. Gambling-ul este un domeniu destul de închis, cei care au supravieţuit au trebuit să împartă o bucată mai mică din piaţă. În ceea ce ne priveşte, continuând să fim de partea operatorilor, am încercat să le oferim echipamente cât mai competitive cu care să îşi crească media încasărilor şi să ne rămână fideli.
Reporter: Care sunt principalele dificultăţi pe care le întâmpinaţi pe piaţa jocurilor de noroc din ţara noas- tră?
Dragoş Buriu: Principala dificultate în partea de vânzări a gambling-ului este incertitudinea cadrului legislativ. Periodic apar diferite zvonuri privitoare la modificări ale legii jocurilor de noroc şi la eventuala apariţie a unor noi taxe. În momentul în care operatorii aud astfel de zvonuri, aceştia intră în defensivă şi opresc investiţiile până când acele zvonuri sunt infirmate. Aşadar cel mai mare aliat pe care l-am putea avea ar fi un cadru legislativ stabil, fără surprize. Numai în acest mod am putea avea o direcţie stabilă şi un plan pe termen lung.
Reporter: Cum comentaţi relaţia industriei de gambling cu autorităţile române?
Dragoş Buriu: După cum ştiţi, recent, a avut loc o schimbare de guvern. Încă nu suntem siguri cum va fi relaţia cu noua conducere a comisiei de jocuri de noroc. Ne dorim ca, indiferent de intenţiile dumnealor, să luăm parte la consultări prin intermediul AOJPNR (Asociaţia Organizatorilor şi Producătorilor de Jocuri de Noroc din România) şi să ni se ofere posibilitatea să ne prezentăm poziţia cu privire la modul în care funcţionea- ză domeniul jocurilor de noroc în România.
Reporter: La cât estimaţi că se ridică piaţa jocurilor de noroc în România? Cum au evoluat cifrele în ultimii ani, pe perioada crizei financiare?
Dragoş Buriu: Piaţa în România este împărţită între operatorii multinaţionali şi operatorii locali. În ceea ce îi priveşte pe primii, nu pot face o estimare obiectivă deoarece aceştia beneficiază de preţuri preferenţiale. Aş putea estima doar că aceştia deţin echipamente de aproximativ 100 milioane euro având o cotă de piaţă de 30%. În ceea ce priveşte cea de-a doua categorie, care deţine celelalte 70 de procente din piaţă, valoarea estimată ar fi undeva la 60 milioane euro. Aici puteţi sesiza diferenţa de echipare dintre operatorii corporate şi cei locali. În ceea ce priveşte nivelul încasărilor şi acestea se estimează între 50 lei/slot/zi şi 400 lei/slot/zi.
Reporter: Care sunt tendinţele legislative, legate de industria gamblingului? Ce ne puteţi spune despre jocurile de noroc online în Româ- nia?
Dragoş Buriu: În acest moment se discută înlocuirea impozitului pe câştig cu o taxă fixă care să fie suportată de operatori. Din cauza unor neclarităţi în privinţa modului de aplicare al acestui impozit sunt judeţe în ţară unde ANAF a aplicat sancţiuni drastice, sancţiuni ce au dus la desfiinţarea acelor societăţi, statul pierzând în acest mod nişte operatori licenţiati care aduceau venituri la bugetul de stat. În ceea ce priveşte domeniul online, din cunoştinţele mele, acesta este blocat în acest moment din acelaşi motiv. Dacă jucătorii români vor fi urmăriţi pe site-urile licenţiate de Ministerul de Finanţe atunci aceştia vor migra către site-uri de sub alte jurisdicţii.
Reporter: Care sunt diferenţele în ceea ce priveşte regimul fiscal în România faţă de statele europene/SUA?
Dragoş Buriu: În statele europene legislaţia diferă. Dacă în ţări precum Ungaria jocurile au fost interzise, în ţări precum Austria şi Germania miza este limitată. În ceea ce priveşte legislaţia din Statele Unite, ştiu că toate cazinourile sunt conectate la un server central de unde comisia din Nevada urmăreşte toate încasările operatorilor.
Reporter: Cum comentaţi zvonurile potrivit cărora, prin cazinouri, se spală bani?
Dragoş Buriu: Nimic nu poate fi mai fals. Este un domeniu atât de strict şi avem parte de atât de multe controale din partea autorităţilor încât astfel de manevre financiare sunt practic imposibile. Cu toţii ne imaginăm acest domeniu ca fiind unul aparţinând mafioţilor şi celor care au altfel de obiective însă, vă pot spune cu siguranţă că acesta nu este foarte diferit de orice domeniu de business în care antreprenorii sunt în căutarea profitului.
Reporter: Vă mulţumesc!