Sectorul aviaţiei civile din Rusia se confruntă cu o criză gravă, deoarece sancţiunile occidentale blochează accesul la piese de schimb şi servicii de întreţinere esenţiale. În acest context, numărul incidentelor aviatice din Rusia a crescut, fiind dublu în perioada 1 decembrie - 20 ianuarie faţă de lunile anterioare, transmite Kiev Independent.
Având în vedere că tot mai multe aeronave suferă defecţiuni mecanice, companiile aeriene ruseşti recurg la contrabanda cu componente din SUA şi Europa pentru a-şi menţine flotele în aer, potrivit Radio Europa Liberă.
Experţii avertizează că, fără o aprovizionare constantă cu piese certificate, avioanele comerciale ruseşti vor deveni în curând nesigure pentru zbor.
Din decembrie 2024, numărul incidentelor aviatice din Rusia a crescut. Între 1 decembrie şi 20 ianuarie, avioanele ruseşti s-au confruntat cu 11 defecţiuni ale motoarelor - mai mult decât dublul numărului din cele două luni anterioare.
Un număr tot mai mare de zboruri au fost nevoite să efectueze aterizări de urgenţă, defecţiunile la motoare şi la trenul de aterizare devenind o rutină. Multe dintre aceste incidente implică avioane Boeing şi Airbus, care reprezintă două treimi din flota comercială a Rusiei.
Sancţiunile au făcut aproape imposibilă întreţinerea corespunzătoare, lăsând companiile aeriene cu puţine opţiuni. Transportatorii ruşi pot, fie să reţină la sol aeronavele care necesită inspecţii de siguranţă esenţiale, fie să îşi asume riscul de a zbura fără o întreţinere corespunzătoare, fie să contrabandeze piese din Occident prin ţări terţe.
Autorităţile americane au luat măsuri drastice împotriva acestor lanţuri de aprovizionare ilegale, arestând persoane implicate în scheme de contrabandă. Cel mai recent caz, anunţat de Departamentul de Justiţie al SUA la 13 februarie, a implicat trei angajaţi ai Flighttime Enterprises, o filială din Ohio a unui furnizor rus de componente pentru aeronave. Aceştia au fost acuzaţi că au exportat ilegal în Rusia componente de aviaţie în valoare de 2 milioane de dolari.
Rusia a încercat să îşi dezvolte propriile avioane interne, însă chiar şi nava sa amiral Sukhoi Superjet se bazează în mare măsură pe componente occidentale.
Guvernul are planuri ambiţioase de a produce peste 1.000 de aeronave până în 2030, inclusiv modelul MC-21, dar experţii spun că producţia în masă este cu ani în urmă. Producătorii ruşi nu dispun de tehnologia necesară pentru a înlocui componentele-cheie fabricate în Occident, în special în ceea ce priveşte motoarele şi avionica.
Confruntată cu o criză tot mai gravă, Moscova caută ajutorul Chinei.
Beijingul îşi dezvoltă propriile motoare de avioane şi ar putea furniza în cele din urmă alternative Rusiei. Cu toate acestea, experţii cred că un înlocuitor fiabil pentru tehnologia aviatică occidentală nu va fi disponibil până cel puţin în 2029. Până atunci, companiile aeriene ruseşti vor trebui să continue să opereze avioane învechite cu întreţinere limitată - ceea ce va ridica probleme serioase de siguranţă pentru pasagerii care zboară în ţară.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Vîjeu în data de 05.03.2025, 09:36)
criza o rezolvă KrasnovTrump:ul , de-ndată ! (în favoarea Ruzzie)
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.03.2025, 10:16)
s-au prabusit mai multe ca la americani in ultimele doua luni?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 05.03.2025, 10:59)
A spus Trump că în SUA e o problemă sistemică, mai mulți retarzi au ajuns în funcții de decizie.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.03.2025, 13:16)
Pai nu le dau chinezii piese? Sau Iranienii?
Pe rusi ii intaresc astfel de probleme...
Ii ajuta sa reinventeze rota de piatra...