Ocolite mult timp de investitorii atraşi de acţiunile mult mai lichide şi cu un potenţial mai mare de creştere la Bursă, titlurile companiilor aviatice s-au distanţat de restul plutonului de acţiuni, marcând creşteri semnificative de la începutul anului.
Cel mai mult, cu 194%, la 8,55 de lei/acţiune, au crescut, de la începutul anului, titlurile companiei "Aeroteh" Bucureşti (simbol AER), după ce în 2009 au evoluat relativ constant. Acţionarii producătorului de echipamente pentru aeronave au decis să dis-tribuie în acest an dividende în valoare de pes-te 4 milioane de lei din profitul obţinut de companie anul trecut, care s-a ridicat la aproape 4,8 milioane de lei, investorii manifes-tându-şi puternic interesul pentru remuneraţia oferită de Aeroteh.
Dividendul brut se ridică astfel la 0,9552 lei/unitate, care, raportat la ultimul preţ de pe Bursă al acestor titluri, oferă un randament al dividendului brut de peste 10%. Câştigul realizat de Aeroteh în 2009 este de peste 10 ori mai ridicat decat cel din anul precedent, care s-a cifrat la 412.000 de lei, societatea intrând într-un amplu proces de restructurare, prin închiderea secţiilor neprofitabile şi operarea de concedieri colective.
Viteză au mai prins în ultima lună şi titlurile companiei "Aerostar" Bacău (simbol ARS), acestea consemnând o creştere de 94%, din ianuarie până în prezent.
Unul dintre factorii care au alimentat creşterea acţiunilor ARS a fost anunţul companiei privind dis-tribuirea întregului profit de anul trecut sub formă de dividende, oferind totodată cel mai mare randament dintre companiile de pe Bursă, de 7%.
Potrivit lui Andrei Petrescu, analist la "Prime Transaction", aprecierea titlurilor ARS vine şi în contextul în care conducerea furnizorul trandiţional de servicii de mentenanţă şi reparaţii pentru flota de avioane militare de luptă a ţării noastre a anunţat că firma este pregătită pentru a trece la repararea de avioane F-16.
"Acum putem vorbi de mărirea pieţei pentru Aerostar, adică vor avea mai mult de lucru în viitor, dacă flota de avioane se extinde, iar acest lucru a fost apreciat pozitiv de către investitori", ne-a explicat domnul Petrescu.
În prezent, Aerostar furnizează mentenanţă pentru batrânele avioane de luptă MIG 21 Lancer, care însă vor ieşi definitiv din uz până în 2012.
Aerostar Bacău este cel mai mare jucător de pe piata aeronautică locală, a cărui valoare se situează în jurul cifrei de 100 milioane de euro.
Şi cotaţia Avioane Craiova, o altă companiei de talie grea de la Bursa de Valori Bucureşti, a consemnat creşteri importante în primele trei luni ale anului, respectiv de 84%, până la 5,44 lei/unitate.
Printre companiile importante din domeniu, listate la BVB, se mai numară "Romaero Bucureşti (RORX) şi IAR Braşov (IARV), afacerile estimate de cele două companii pentru acest an apropiindu-se împreună de nivelul celor ale Aerostar, de circa 156,8 milioane de lei, anul trecut. Cu toate acestea, cele două companii au raportat creşteri modeste anul acesta.