• Îngrijorate de creşterea competiţiei, societăţile de cablu îşi dinamizează serviciile, dar se plîng că avansează "cu frîna de mînă trasă"
Marile societăţi din domeniul comunicaţiilor sînt în competiţie acerbă atît cu platformele digitale de transmisie prin satelit, cît şi cu ceilalţi operatori de telecomunicaţii. Alături de serviciul video (retransmiterea de programe TV), majoritatea companiilor de cablu a pus la dispoziţia clienţilor şi servicii de internet şi telefonie. De cealaltă parte, "Romtelecom" şi-a anunţat intenţia să ofere şi un serviciu de televiziune prin cablu.
Principalii operatori de comunicaţii prin cablu consideră că de aici decurge o gravă problemă pentru afacerea lor. Ei îi acuză pe proprietarii de elemente de infrastructură, stîlpi sau alte construcţii speciale (Romtelecom, Electrica), că abuzează de poziţia lor. Pentru societăţile de cablu accesul la stîlpi implică chirii de 5% pînă la 15% (în funcţie de zonă) din încasările din abonamente. În această situaţie, ei consideră obligatorie intervenţia autorităţilor de reglementare.
Operatorii prin cablu devin astfel obligaţi să ţină pasul cu evoluţiile tehnologice pentru a putea supravieţui şi trebuie să menţină un cost redus al abonamentelor ca să nu îşi piardă clienţii. Deja schimbările legislative şi fiscale din acest an au provocat un impact serios asupra afacerilor din sector.
"Taxarea excesivă a industriei de cablu diminuează capacitatea investiţională şi de modernizare", susţine Radu Petric, preşedintele Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu (ACC). Introducerea în luna august a anului curent a taxei pe valoarea adăugată pentru serviciul de restransmisie prin cablu a programelor de televiziune şi respectiv creşterea abonamentului cu 19% a descurajat numeroşi clienţi. UPS România/Astral a anunţat o scădere a numărului de abonaţi cu 1,5% în urma introducerii TVA. RCS & RDS a avut o scădere cu 2% a bazei de clienţi. "Fiecare scumpire înseamnă pierderea unui număr de clienţi", explică domnul Patric.
"Creşterea prognozată a procentelor din abonament pentru drepturile de autor sau contribuţia la fondul naţional al cinematografiei au ca efect încetinirea ritmului modernizării serviciilor de comunicaţii şi a infrastructurii", încearcă să explice preşedintele ACC lipsa unei reţele cu performanţe înalte. Din această situaţie decurg numeroase reclamaţii din partea abonaţilor: "Reţeaua noastră nu e digitalizată şi astfel nu sesizează defecţiunile. Ne bazăm pe reclamaţiile clienţilor pentru a interveni," a adăugat un operator prin cablu.