• Două treimi din firmele semnatare sunt multinaţionale
Prima reuniune a grupului de companii din ţara noastră care au semnat "Parteneriatul împotriva corupţiei" a avut loc în această săptămână, cu sprijinul Camerei de Comerţ a Americii din România. Cu acest prilej, 19 companii din ţara noastră s-au angajat să nu tolereze mita şi să dezvolte un program de înlăturare a corupţiei.
"Parteneriatul împotriva corupţiei" (PACI - Partnering Against Corruption Iniative) a fost lansat în 2004, la Forumul Economic Mondial de la Davos - Elveţia. Documentul are ca obiectiv toleranţa zero faţă de mită şi dezvoltarea unui program de implementare eficient. De când a fost lansat PACI, doar 109 companii au aderat la acest parteneriat, cele mai multe fiind din România. Este vorba despre firme cu o cifră de afaceri de peste 500 de miliarde de dolari.
"PACI este o iniţiativă globală din partea mediului de afaceri, care vine să sublinieze responsabilitatea socială pe care o au companiile", a spus, ieri, doamna Anca Harasim, director executiv al Camerei de Comerţ Americane din România, în cadrul unei conferinţe de presă. Domnia sa a menţionat că prin această iniţiativă se promovează un mod de dezvoltare eficientă a mediului de afaceri, având la bază principii etice, care să servească drept model pentru celelalte companii. Anca Harasim a mai precizat că, pentru implementarea unui program eficient de înlăturare a corupţiei, este necesară asumarea unui cod de conduită de către companii, precum şi instruirea personalului cu scopul de a diferenţia practicile permise de cele condamnabile.
Din cele 19 companii româneşti care au aderat la "Parteneriatul împotriva corupţiei", două treimi sunt multinaţionale ("Coca-Cola", "Hewlett-Packard", "Motorola" etc.). Acestea au implementate deja politici riguroase de integritate.
Lucrul cel mai important pe care îl oferă PACI este acela că dă o definire clară a ceea ce înseamnă mită, precum şi formele pe care aceasta le îmbracă, însă "focul trebuie aprins de companiile locale, deoarece ele se confruntă cu cele mai mari probleme ale corupţiei", a precizat doamna Valerie Weinzierl, director asociat al PACI şi al Forumului Economic Mondial. De asemenea, domnia sa a adăugat că pentru companiile care au aderat la PACI, implementarea unui astfel de cod de conduită reprezintă un cost pe termen scurt, însă, pe termen lung, aceste cheltuieli reprezintă o investiţie. Numeroase companii semnatare ale PACI au confirmat acest lucru, subliniază doamna Weinzierl.
În ceea ce priveşte corupţia, România are calificativul 3, pe o scară de la 1 la 10, 1 fiind nivelul cel mai ridicat de corupţie, iar 10 - cel mai scăzut, conform unui studiu realizat de "Transparency International". Jermyin Brooks, membru al consiliului director al "Transparency International", susţine că ţările cotate la un nivel sub 5 se confruntă cu probleme grave în ceea ce priveşte corupţia.
Mita, generată de corupţie, este evaluată la 5% din produsul global brut, conform unui studiu realizat de Banca Mondială, aceasta însemnând aproximativ 60 de miliarde de dolari, a precizat Jermyin Brooks. Tot domnia sa a menţionat că marile companii iau greu decizia de a investi în ţările cu un grad ridicat de corupţie, deoarece nu îşi pot planifica aşa cum trebuie investiţiile, corupţia generând impredictibilitate.