Munca angajatorilor devine mai uşoară şi peste trei sferturi dintre companii susţin că recrutează un muncitor în fabrică în cel mult 3 săptămâni, arată un studiu AFSRU.
Potrivit comunicatului primit la redacţie, 77% din procesele de recrutare pentru angajaţii blue collar durează între 1-3 săptămâni, marcând o eficienţă în creştere faţă de anul precedent. 41% dintre procesele de recrutare pentru angajaţii white collar se desfăşoară pe parcursul a 4-6 săptămâni, reflectând complexitatea acestui tip de roluri.
Implicarea, motivarea şi retenţia angajaţilor, alături de reducerea de personal vor fi provocările pe care companile le anticipează în contextul economic curent mai precaut.
Durata medie a procesului de recrutare pentru angajaţii blue collar (muncitori) este de 1-3 săptămâni în 77% din cazuri, în creştere faţă de 73% în 2023. Creşterea eficienţei recrutărilor pe segmentul lucrătorilor trebuie înţeleasă şi din perspectiva încetinirii activităţii în multe industrii. Există un număr mai mic de oportunităţi disponibile, şi, implicit o mobilitate în scădere în rândul angajaţilor.
"Piaţa s-a răcit puţin, nu mai vedem atât de multe oportunităţi, iar angajaţii se gândesc mai mult înainte să îşi schimbe locul de muncă. Putem observa că fluctuaţia de personal a scăzut, ceea ce sugerează o tendinţă de stabilizare. În sectorul blue collar, recrutarea a devenit mai uşoară decât pentru white collar, care rămâne o provocare," a declarat Sorina Donisa, preşedinte AFSRU şi CEO Prohuman România, în cadrul Conferinţei HR Insights Forum organizată de Asociaţie în luna octombrie.
În cazul angajaţilor white collar, 41% dintre procesele de recrutare durează între 4 şi 6 săptămâni, o creştere faţă de 36% în anul precedent. Această situaţie reflectă complexitatea şi exigenţele rolurilor specializate, unde găsirea talentelor potrivite necesită mai mult timp şi resurse. "Procesul de recrutare pentru rolurile complexe durează mai mult deoarece companiile sunt mai puţin dispuse să facă vreun compromis când vine vorba de selecţia talentelor," a subliniat Sorina Donisa, preşedinte AFSRU şi CEO Prohuman România.
"Într-o piaţă în care cuvântul de ordine este precauţie, companiile se concentrează pe creşterea performanţei şi a eficienţei angajaţilor, de aceea implicarea şi motivarea lor sunt prioritare. Anul 2024 a fost definit de necesitatea angajatorilor de a identifica cele mai potrivite strategii de retenţie şi motivare a personalului existent, iar în industrii specifice, unde fluctuaţia de personal reprezintă o constantă şi prezenţa de specialişti o necesitate, companiile de resurse umane au făcut diferenţa prin expertiză. Cererea de forţă de muncă vine din partea industriilor care fac angajări în mod constant, cum ar fi retail, construcţii, logistică, transporturi, energie regenerabilă, BPO/SSC," a explicat Sorina Donisa, preşedinte AFSRU şi CEO Prohuman România.
Anul acesta s-a remarcat printr-o reducere a personalului in multe sectoare. "Pe fondul automatizării şi tehnologizării proceselor, inclusiv în zona de producţie, asistăm la o restrângere a ofertei de locuri de muncă. Totodată, companiile au devenit mai prudente atunci când decid dacă deschid sau nu noi roluri, dar şi mai selective în ceea ce priveşte recrutarea noilor angajaţi. Din această ultimă perspectivă, se încearcă mai mult recrutarea talentelor din interiorul companiei decât din extern," a punctat Gabriel Gătejoiu, HR Operations & Business Development Director Professional.
Această situaţie este rezultatul contracţiilor economice şi al problemelor din lanţurile de aprovizionare, în special în industriile auto şi IT.
"Reducerile de personal au devenit una dintre priorităţi ca efect al contractării pe care multe industrii au resimţit-o în Uniunea Europeană în acest an. Tulburările din industria auto sau IT s-au propagat atât pe orizontală, cât şi pe verticală între furnizori şi industrii conexe, astfel că măsurile de reducere a costurilor au afectat şi efectivele de angajaţi ale multor companii. Din perspectiva Agenţiilor de HR, serviciile se adaptează permanent la nevoile pieţei. Astfel, scăderea nevoilor de recrutare a amplificat focusul spre acoperirea rolurilor esenţiale, iar reducerile de personal au condus la creşterea ponderii serviciului de Outplacement şi reorientare a forţei de muncă spre domeniile care nu au scăzut turaţia în acest an," a afirmat Miguel Trindade, Country Manager ManpowerGroup România.
Priorităţile companiilor în acest an au fost retenţia, implicarea şi motivarea angajaţilor.
Acest focus continuu este susţinut de investiţiile în programe de well-being, asigurări de sănătate şi alte beneficii extrasalariale menite să crească satisfacţia şi loialitatea angajaţilor.
Aceste aspecte sunt deosebit de importante într-o piaţă în care talentele sunt mai selective şi mai puţin dispuse să accepte compromisuri.
"Piaţa muncii este într-o continuă transformare, iar companiile caută să atragă şi să păstreze specialişti capabili să aducă valoare pe termen lung. Vedem o tendinţă clară de a evita compromisurile în selecţia candidaţilor, ceea ce înseamnă procese de recrutare mai riguroase şi cu o mai mare durată pentru rolurile white collar. Atenţia este pe eficienţă şi pe respectarea unor criterii stricte de competenţă, " a afirmat Bogdan Gabor, Country Manager Lugera.
Studiul AFSRU oferă o analiză a tendinţelor emergente în recrutarea de white şi blue collars şi conturează o imagine de ansamblu asupra dinamicii pieţei muncii.