• Viorel Panait: Suma poate fi interpretată ca o facilitate
Conducerea operatorului portuar "Comvex" Constanţa (simbol CMVX pe piaţa Rasdaq) cere 1,34 de milioane de euro de la "ArcelorMittal" Galaţi, sub forma unui abonament forfetar minimal pentru serviciile ce urmează a fi prestate până la finele anului, potrivit unei decizii a acţionarilor "Comvex" de săptămâna trecută.
Solicitarea operatorului portuar survine în condiţiile în care societatea deţine un monopol tehnologic asupra combinatului siderurgic, peste 80% din materia primă via mare utilizată de acesta fiind descărcată prin intermediul "Comvex".
Viorel Panait, preşedintele-director general al "Comvex", consideră, însă, că suma propusă ţine cont de situaţia dificilă din piaţă şi este un beneficiu pentru un acţionar indirect. "ArcelorMittal" controlează prin intermediul "Expert Placement Services Limited" aproximativ 35,98% din acţiunile CMVX.
"Suma forfetară trebuie interpretată ca o facilitate pe care o acordăm acestui beneficiar, cu atât mai mult cu cât "ArcelorMittal" a precizat că este parte implicată", a declarat domnul Panait, adăugând: "Facilitatea derivă din faptul că noi solicităm o sumă fixă, indiferent dacă pentru "Arcelor" vor veni zece nave pe zi sau va veni doar o navă încărcată cu materii prime. Practic, ei au o situaţie privilegiată, pentru că plătesc acceaşi sumă indiferent de numărul de nave pe care le descarcă prin noi".
Potrivit deciziei acţionarilor "Comvex", "ArcelorMittal" va trebui să achite lunar o parte din suma solicitată, în termen de 30 de zile din momentul în care operatorul portuar va emite factura aferentă.
Conducerea "Comvex" susţine că suma solicitată este pe mărimea activităţii obişnuite a combinatului siderurgic.
Conducerea operatorului portuar a decis să aplice un tratament diferit celorlalţi clienţi, solicitând un tarif net de încărcare de până la 1,7 euro/tonă pentru prestaţiile de încărcare şi depozitare pentru "Delta Marine Services". De asemenea, acţionarii au decis că pentru ceilalţi clienţi, se vor aplica prevederile din contractele de prestări servicii încheiate cu aceştia.
Diferenţa de tratament derivă, potrivit conducerii "Comvex", din faptul că "ArcelorMittal" este acţionarul indirect al companiei şi, în acelaşi timp, dependent de serviciile operatorului portuar.
"Ceilalţi clienţi ai noştri, precum Voestalpine sau combinateleucrainiene, acţionează pe altă piaţă , mai au şi alte variante pentru a-şi
aduce materia primă, motiv pentru care vor fi privite în perspectiva
circumstanţelor acelor pieţe pe care activează, a explicat domnul Panait.
Conducerea "Comvex" a intrat, indirect, în conflict indirect "ArcelorMittal" după ce aceasta a lansat printr-un interpus, "Expert Placement Services Limited", o ofertă publică de preluare a operatorului portuar. Reprezentanţii "Comvex" au contestat legalitatea ofertei din cauza neîncadrării acsteia în timpul prevăzut de lege şi au solicitat anularea ei. În prezent, oferta de preluare este suspendată, litigiul ajungând în instanţă.
"Comvex" este singura care poate acosta în danele sale navele
mineraliere de cea mai mare capacitate-220,000 tdw- ce pot trece prin
strâmtoarea Bosfor.
• "Comvex" vrea 5,5 milioane de euro profit în 2009
Conducerea "Comvex" a bugetat, pentru 2009, un profit de 5,5 miliaone de euro, în scădere faţă de anul trecut.
Viorel Panait, preşedintele-director general al societăţii, a precizat, însă, că Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pentru 2009 nu este bătut în cuie, existând posibilitatea revizurii acestuia în fucţie de condiţiile economice.
"Trebuia să punem la dispoziţia acţionarilor nişte repere de orientare,
faptul că ele se vor îndeplini sau nu este, însă, de natura incertitudinii
bugetelor", a mai spus domnul Panait.