În perioada 06-07 februarie 2020, Autoritatea Naţionala pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, la nivel naţional, o serie de acţiuni de control care au vizat condiţiile de transport pe căile ferate, precum şi serviciile de alimentaţie oferite consumatorilor în zona gărilor, conform unui comunicat remis Redacţiei noastre.
Potrivit sursei citate, au fost verificaţi 398 operatori economici care prestează servicii în domeniul transportului feroviar de calatori şi operatori economici care îşi desfăşoară activitatea în incinta sau în apropierea gărilor, constatându-se abateri la un număr de 295 (aproximativ 74 %) de la prevederile legale in vigoare privind protecţia consumatorilor.
Eduardt Cozminschi, Preşedintele ANPC, a declarat: "Respectul operatorilor economici pentru consumatori, pentru drepturile acestora trebuie să fie prioritar. Lipsa apei potabile, condiţiile de transport improprii, a mizeriei din vagoane, a lipsei căldurii, lipsa scaunelor în zonele de aşteptare a trenurilor nu trebuie să mai existe în România. În perioada următoare, ANPC în colaborare cu Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor vor verifica permanent situaţia din trenuri şi gări, ca astfel de cazuri să fie din ce în ce mai izolate şi să putem beneficia de condiţii de transport civilizate, la nivel european."
Ca urmare a deficientelor constatate, organele de control au dispus următoarele masuri:
• oprirea temporara de la comercializare a 549 kg produse alimentare in valoare de 3.959 lei şi de produse nealimentare în valoare de 841 lei, până la intrarea în legalitate;
• oprirea definitivă şi scoaterea de la comercializare a cantităţii de 284 kg produse alimentare în valoare de 4.211 lei şi de produse nealimentare în valoare de 875 lei, produse posibil periculoase pentru consumatori;
• aplicarea de 372 sancţiuni contravenţionale, constând în 167 avertismente şi 205 amenzi contravenţionale însumând 1.213.500 lei, pentru încălcarea reglementarilor privind protecţia consumatorilor.
au fost dispuse 10 masuri de oprire temporara a prestării serviciului.
Comisarii ANPC au depistat, în timpul acţiunilor de control, o serie de abateri dintre care enumeram:
• în spaţiul destinat circulaţiei calatorilor din incinta gărilor existau găuri în paviment, lipseau bucăţi de piatra/gresie, canale/guri de canal neconforme;
• condiţii igienico-sanitare necorespunzătoare în compartimente, iar fotoliile cu care sunt dotate acestea aveau tapiţeria pătata, rupta, cu cotiere rupte, murdare, tetiere murdare;
• în zona peroanelor, băncile destinate călătorilor nu erau şterse complet de zăpadă pentru a putea fi utilizate;
• peronul nu era înălţat şi se afla la o distanta destul de mare de tren, fiind îngreunat, astfel, accesul în tren şi punându-se în pericol securitatea calatorilor ;
• rampele pentru persoanele cu dizabilităţi nu erau curăţate de zăpadă, existând şi crengi de copaci rupte, ce blocau calea de acces;
• pereţii şi tavanul din interiorul staţiilor erau insalubre prezentând pete de mucegai şi infiltraţii;
• ferestrele sălilor de aşteptare erau sparte şi neigienizate, existând păsări în interiorul clădirii;
• în zona peroanelor, existau gunoaie şi saci de plastic de gunoi neridicaţi;
• lipsa burlanelor de scurgere a apelor pluviale;
• lipsa scaunelor sau scaune insuficiente în sălile de aşteptare;
• finisajele pasajelor subterane erau deteriorate, cu trepte ciobite, pereţi/tavane scorojiţi, cu infiltraţii de apa;
• toaletele erau neigienizate şi scaunele murdare;
• în sălile de aşteptare pereţii erau exfoliaţi, existau pânze păianjen pe tavan şi pereţi, tocăria era deteriorata şi exfoliata, coşurile de gunoi aveau tabla ruginită;
• recipientele pentru săpun lichid erau goale, iar o parte din chiuvete nu aveau baterie sanitara;
• la toaletele pentru bărbaţi era un miros pestilenţial de urina şi amoniac, din cauza neigienizării corespunzătoare a pisoarelor;
• în unele gări peroanele şi căile de acces către liniile ferate nu aveau rampe pentru persoane cu dizabilităţi, diferenţa de nivel fiind foarte mare de la peron la scara trenului;
• lipsa iluminării peronului;
• săli de aşteptare fără instalaţie de încălzire ;
• în unele săli de aşteptare exista mobilier cu parţi lipsa, înveliş degradat, iar grupurile sanitare aveau pereţii cu porţiuni degradate, uşile cabinelor nu erau prevăzute cu sistem de închidere fiind legate cu sfoara sau bucăţi de material plastic;
• în sălile de aşteptare caloriferele şi pavimentul erau murdare, neigienizate şi existau deşeuri depozitate după calorifere;
• info-chioscurile din sălile de aşteptare erau defecte;
• la intrarea în anumite gări existau porţiuni lipsa de scări (măcinate);
• în tunelurile pietonale scările erau acoperite cu mocheta antiderapanta, depreciata pe anumite porţiuni (bucăţi lipsa sau capete desprinse).
Operatorii economici care îşi desfăşurau activitatea în incinta sau în apropierea gărilor au fost sancţionaţi pentru următoarele abateri: