Termenul "catastrofă" este deja prea mic pentru a descrie pieţele energiei din Europa. Liderii europeni ştiu, mai mult ca sigur, ce înseamnă "ruleta rusească", dar modul în care ei înţeleg şi apoi aleg termenii "interacţiunii" cu autorităţile de la Kremlin, sub presiunea şi îndemnurile necontenite ale aliaţilor de peste Ocean, arată că este posibil să nu ştie că acest "joc de noroc" nu se joacă cu toate cartuşele în revolver.
Agenţia de presă TASS a scris că liderii celor 27 de ţări ale UE au decis prelungirea sancţiunilor aplicate Moscovei cu încă şase luni.
Pentru Washington este însă prea puţin, iar Bloomberg scrie că "administraţia Biden forţează UE să adopte un set complet de sancţiuni, care să lovească mai ales sectorul bancar şi cel energetic al Rusiei".
În timp ce pregătesc noi sancţiuni, aceleaşi autorităţi europene susţin că Rusia este singura vinovată de preţurile extrem de ridicate ale energiei din Europa şi avertizează Moscova că vor exista "consecinţe masive" în cazul unei invazii a Ucrainei.
Printre sancţiunile promise este şi blocarea pe termen nedefinit a magistralei Nord Stream 2, despre care cotidianul Handelsblatt a scris recent că s-a transformat într-un dezastru de politică externă pentru Germania.
De partea cealaltă a baricadei, Nord Stream 2 pare să nu mai reprezinte o problemă nici pentru Rusia, nici pentru Gazprom.
"Explozia preţurilor de pe piaţa gazelor naturale a adus atâţia bani pentru Gazprom încât a fost deja acoperită investiţia în NS2, iar companiei nu îi mai pasă ce se întâmplă cu NS2 de aici încolo", scrie pe blogul său analistul militar Andrei Martianov.
Iar preţurile gazelor nu dau semne de "oboseală". Nivelul de referinţă pentru piaţa europeană a crescut cu peste 74% de la începutul lunii şi a ajuns aproape de 170 EUR/MWh.
Acest "amănunt" nu îi împiedică pe liderii europeni să ia în considerare interzicerea accesului Rusiei la SWIFT, sistemul prin intermediul căruia se derulează tranzacţiile bancare internaţionale. În acest fel se vor bloca toate plăţile Rusiei pentru importuri, dar şi încasările pentru exporturi, adică nu vor mai exista nici exporturi de gaze către Europa.
Un astfel de scenariu este luat în considerare de autorităţile de la Moscova încă din 2015, când au apărut primele ameninţări în acest sens. De atunci, Rusia şi China şi-au creat propriile sisteme de transferuri bancare, iar acum preşedinţii Putin şi Xi tocmai au stabilit că interconectarea celor două sisteme a devenit o prioritate majoră.
Pe fondul creşterii explozive a preţului gazelor continuă şi creşterea, fel de explozivă, a preţurilor electricităţii, în condiţiile în care toate ţările europene consideră că îşi pot acoperi deficitele prin importuri.
Dar de unde vor veni importurile şi la ce preţuri, când aceleaşi ţări europene s-au angajat într-o cursă nebună pentru scoaterea cât mai repede din funcţiune a centralelor clasice?
Mai mult, tocmai când temperaturile scăzute îşi extind accelerat aria de acoperire, unul dintre exportatorii de bază, Franţa, a anunţat că se închide o parte importantă a capacităţii nucleare pentru verificări şi revizii.
"Oprirea inopinată a două reactoare nucleare ale companiei EDF (Électricite de France) şi prelungirea perioadei de oprire pentru un alt reactor a provocat panică pe piaţa europeană a electricităţi, care este deja cataclismică", a scris un jurnalist al cotidianului Le Figaro, iar analistul Javier Blas de la Bloomberg afirmă că "EDF este omul bolnav al pieţei europene de electricitate".
Reactoarele oprite reprezintă circa 10% din puterea instalată a centralelor nucleare din Franţa, iar efectele pot fi dramatice pentru alimentarea cu energie în Germania, Marea Britanie sau Italia.
Barbara Pompili, ministrul tranziţiei ecologice din Franţa, a promis recent că "nu va exista nicio întrerupere majoră a alimentării cu energie până la sfârşitul iernii" şi a cerut directorului general al companiei EDF să repornească reactoarele oprite pentru întreţinere şi verificare.
"Orice sancţiuni importante împotriva Rusiei vor conduce la întreruperi ale alimentării cu energie electrică în Europa", iar "Moscova ştie acest lucru", mai scrie Javier Blas.
În aceste context au apărut şi dispute privind preţurile record ale certificatelor de carbon. Polonia doreşte a reformare profundă a sistemului de tranzacţionare a certificatelor de poluare astfel încât să fie eliminată posibilitatea creşterii accelerate a preţurilor pe fondul operaţiunilor speculative.
Criticile au venit şi din partea Ungariei, Cehiei şi Slovaciei, dar şi a Spaniei sau Franţei. Din păcate nu se aude nimic din partea autorităţilor noastre, în condiţiile în care Germania consideră că sistemul actual este bun.
Pe marginea unui articol din Financial Times despre aceste dispute, un cititor scrie că "este pur şi simplu imposibil să mai satirizezi UE pentru că realitatea a devenit absurd de comică".
Şi cum simţul ridicolului pare că nu există în Uniunea Europeană, această "entitate" nu ezită să lanseze tot felul de avertismente către Moscova şi să ameninţe cu "sancţiuni din iad".
O propunere în acest sens a venit şi din partea noului ministru al apărării din Germania, Christine Lambrecht, care a declarat pentru publicaţia Bild am Sonntag că "Putin trebuie să simtă personal consecinţele acţiunilor sale şi nu trebuie să i se permită să mai meargă la cumpărături pe Champs Elysee în Paris". Probabil că că preşedintele rus a suferit o cădere nervoasă şi a dat deja ordin să se semneze actele de capitulare, după cum scrie Andrei Martianov.
Oare ce a recomandat o asemenea "personalitate" deosebită pentru postul de ministru al apărării în Germania şi ce semnal este transmis despre "competenţele" noului guvern federal?
În confruntarea dintre Statele Unite şi Rusia, Uniunea Europeană este oricum irelevantă. Analistul politic Andrei Raevsky a scris, după întâlnirea virtuală dintre Putin şi Biden, că "pentru Casa Albă este esenţial să evite orice aparenţă a unei discuţii de pe poziţii egale", iar problema majoră este "cum să negociezi cu un adversar mai puternic în timp ce menţii aparenţa unei superiorităţi pe care nu o mai ai".
În opinia lui Raevsky, opţiunea Rusiei este mult mai simplă, trebuie doar să nu facă nimic şi să aştepte ca "UE să îngheţe, Statele Unite să se scufunde şi mai mult în crizele sale interne, iar ţara 404 să se dezintegreze pur şi simplu". Ţara 404, un termen introdus în circulaţie de Andrei Martianov, este uşor de ghicit dacă ne amintim semnificaţia mesajului pentru navigatorii de pe Internet din alte vremuri.
În ceea ce priveşte noile sancţiuni impuse Rusiei, atitudinea ruşilor ar putea fi reflectată de o dezbatere de la postul public Russia TV citată de Raevsky, unde s-a arătat că "sancţiunile din iad promise de Vest sunt doar o glumă în comparaţie cu criza devastatoare din anii "90, atunci când Vestul ajuta Rusia".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 06:38)
Stai linistit domnule Rechea, si Rusia are mult de pierdut in criza asta pe care a creat-o! Biden i-a intins o mana prieteneasca lui Putin cu summit-ul ala inutil de la inceputul anului si se vede acum rezultatul. DE fiecare data cand cresc preturile la gaze si la petrol , s-a mai intmplat asta si inainte, Putin a devenit mai arogant si mai increzator in propria inteligenta. NU mai asculta de nimeni si este pacat pentru ca sunt multi oameni destepti in jurul lui.
1.1. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 22.12.2021, 10:41)
...
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 11:31)
o sa vedem cat de amarati suntem cand o sa se taie curentul si gazul. Va fi Iepoca de Aur a UE.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 12:13)
pai nu il taie in fiecare iarna? sau matale acum descoperi ca rusii taie gazele?
1.4. Xxxxx (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Jiji în data de 22.12.2021, 12:36)
Marş in rusia
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 14:35)
nu il taie in fiecare iarna
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 14:55)
Foarte bune comentariile. Rusii trebuie injurati cu mânie si impreuna cu ei, primele 30 de mari firme germane care fac afaceri cu Rusia si câstiga bani buni. Trepanatii uita de smecherii europeni care sunt tovarasi cu rusii.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 15:30)
Au taiat gazele si la nemti, nu doar la noi. La ei e mai greu ca sunt principalul lor client in Europa, rusii prefera Mercedes si BMW in loc de Lada, dar metoda e aceeasi. Si manipularea e mai grea in Germania, mai putina prostime ca la noi, din pacate. In Romania avem Bursa, baga imediat un articol si romanii isi dau brusc seama ca sunt de partea gresita a baricadei, le explica Calin cat de inapoiati sunt europenii si e asa bine la rusi. Noi ne-am tradat si vandut tara de acum mii de ani, suntem experti, e usor cu noi nu ne trebuie multe explicatii, nemtii au rezistat pana la ultimul om, au fost rasi de pe harta Europei si acum sunt primii. Noi coada am fost, coada suntem.
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de Jiji în data de 22.12.2021, 15:43)
Ded ce mi-ai luat numele?
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 16:22)
Comentariu model usr adica aiurea.
- firmele germane fac afaceri cu rusia. Tu intelegi ca rusii prefera Mercedes si BMW.
- nu au taiat gazele. Preturile au crescut pentru ca asa vor smecherii. In mintea ta e manipulare
- Bursa este o publicatie de top. Tu nu intelegi.
- autorul nu scrie ca europenii sunt inapoiati. Doar unii mari sefi europeni sunt cretini. Bati campii!
- nu scrie ca e 'asa bine la rusi' Bati campii!
- nemtii nu au rezistat pana la ultimul nazist. Au ramas multi. Mai citeste!
- ai dreptate cand spui ca sunt unii romani tradatori. Au fost si mai sunteti.
1.10. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 16:54)
Se vede ca a intrat si Bursa sa isi comenteze propriile articole ... pentru ca brusc au si disparut comentariile anti-Rusia si anti-Bursa :)) Frumos va sta tovarasi!
Comment-ul in sine e o alta dezinformare tipica:
- gazele au fost taiate zilele trecute catre Germania; puteti verifica info in orice ziar serios (nu Bursa)
- preturile nu cresc ca vor smecherii ... este o piata formata din cerere si oferta, au taiat gazele, creste pretul ... simplu. Nici macar asta vara nu au vandut cat trebuiau, au zis ca fac revizii, ca isi inmagazineaza ei, etc. Partea cu smecherii este utilizata de rusi sa raspandeasca tot felul de conspiratii, fiecare interpretand-o cum vor: unii ca sunt americanii, altii ca sunt nemtii, sau evreii, etc.
- in comenturile sterse s-au folosit ghilimelele, deci s-a citat din articol, asa ca mintiti cand spuneti ca sunt afirmatii inventate
- nemtii au rezistat pana la ultimul om; pentru cine nu a fost la scoala, ca redactorii Bursa, ultimul om reprezinta ultimul soldat, nu ultima persoana sau catel de pe teritoriul tarii ... de altfel, in ultimele zile au luptat cot la cot copii, pensionari, femei, etc. Deci sunt de admirat, oricat incercati voi sa ii prezentati invers.
- sa spuneti de un comentariu ca bate campii, inseamna ca nu v-ati citit articolul ... sa vedeti acolo bataie de campi; daca ar fi sterse toate comentariile care bat campii, ar trebui sa stergeti 90% dintre ele
- ma bucur ca recunosteti ca faceti parte dintre romanii tradatori ... dovada stergerii opiniilor este confirmarea clara si asumarea afirmatiei. Noroc ca sunt mai multi de partea cealalta a baricadei.
- Bursa nu este o publicatie de top, dovada este acest articol si sute altele, copy/paste din ce au spus altii, in cazul acestui articol tradus gen furculition de la "analistul politic" Andrei Raevsky si TASS
- faptul ca mentionati USR pe post de "model" gresit arata cat de jos sunt redactorii Bursa, ce scoala ati facut, cum politica va dicteaza articolele. Indiferent de culoarea politica, redactia are obligatia sa ramana independenta politic (de altfel nu a mentionat nimeni in restul comenturilor niciun partid politic). Insa este de inteles, in Rusia politica dicteaza totul, la fel la Bursa.
1.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 20:59)
Probabil crezi ca esti de la ministerul adevarului. Am zis ca bati campii pentru ca asa este. faci afirmatii aiurea. Spre exemplu porcaria aia cu ultimul soldat. Posibil cand te-au dresat nu ti-au spus ca soldatii germani luptau pentru nazism. Comandantul lor suprem era unul numit hitler. Acum tu zici ca e ceva pozitiv. La categoria tradatori te-am trecut pe tine iar tu bati campii din nou. Esti ciufulit pentru ca am scris de usr dar te chinuie sa spui tot felul de tampenii despre romani. Chestia cu 'cerere si oferta' este exemplul cel mai clar ca te hranesti cu nutret pentru fraieri. Este plina presa din vest cu articole despre diverse firme infractoare care fac cartel si urca preturile. Fara legatura cu cerere. Presa scrie despre golaniile descoperite, pentru care infractorii au platit amenzi uriase. Mai sunt inca nedescoperite. Cauta DB sa vezi ce amenzi a luat. Aia care si-au batut joc de tine nici de borfasii de la VW nu ti-au zis nimic.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Anonim în data de 22.12.2021, 06:45)
Europa este condusă de niște retarzi mintal.De la politica unei imigranții necontrolate din zone incompatibile cu stilul de viață european si până la taierea resursei de creștere economică. China oricum e pe val din punctul de vedere tehnologic si industrial cat si militar. Cu o resursă enormă de capital uman,care depășește de 3 ori pe cel al spaniei euro atlanticului, va dati seama dacă vor dispune in totalitate de rezervele enorme ale Rusiei unde vor ajunge?
Si Europa va intra int-o de degringoladă care va pulveriza uniunea.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 06:46)
Spatiului nu spania,scuze.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 10:31)
Cred ca retardatul esti tu ... ai fost vreodata in Rusia sau China sa vezi ce frumos este, ce bine sunt conduse, ce fericiti sunt oamenii ? ai vazut chinezi doar in dragonul rosu si rusi doar in manualele de scoala dinainte de '89 ... e usor de criticat Europa, dar in realitate insusi faptul ca astfel de indivizi pot scrie asemenea articole sau comentarii arata cat de avansati suntem. Cine nu crede, sa calatoreasca si se va convige sigur.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 11:33)
lasa ca suntem noi fericiti. nu e vorba ca la ei e mai bine, e vorba ca la noi o sa fie tot mai rau.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 11:44)
Pentru tine Rusia si China reprezinta Sankt Petersburg, Moskova, Beijing si Shanghai? In rest e foamete si saracie lucie. Daca e asa paradis cum naiba toti ruptii astia in fund stau la frontiera Poloneza sa intre in UE si nu fac stanga imprejur si sa se bucure de binefacerile sistemului comunist rus? Idioti semidocti:-)
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 14:39)
Nu e comunism, pentru Dumnezeu. E fascism sau capitalism in genul celui din Imperiul Rus. Exista sector privat foarte puternic, dar subordonat puterii. Exact ca in Germania nazista. Asa ca e aiurea sa-i faci comunisti.
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 15:04)
Apple si multe alte sute de mari companii din SUA si din vestul europei castiga de se sparg cu produsele fabricate in China. Sistemul asta functioneaza de sute de ani. Unii castiga la greu iar altii, cei care muncesc, sunt 'rupti in fund' Astea sunt binefacerile sistemului capitalist. Interesant este ca exista slugoi care sunt impresionati de cei care castiga mult. Cand unii dintre cei saraci mai misca in front, slugoii se ciufulesc. Idioti sfertodocti.
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 21:15)
Nu poate fi mai rau decat la noi pe timpul comunismului!Pot calatori,se pot stabili in alte tari,pot face afaceri,nu pot face si zice chiar tot ce le trece prin cap.Nu spun ca e bine la ei dar la noi a fost si mai rau si este inca.Suntem discriminati pe fata si tratati ca niste sclavi.Sa luam doar exemplu certificatului verde:pentru prosti este obligatoriu(doar asa putem combate pandemia,chipurile),pentru parlamentari,nu!Intr-o tara democratica,acesti indivizi nu ar trebui sa fie un exemplu?
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 08:29)
Situatia actuala este o lectie utila politicienilor comozi, idealisti sau ideologi. In sfarsit poate se trezesc si realizeaza ca Rusia nu a fost si nu va fi nici in viitorul apropiat un partener de incredere sau un factor de progres. Autoritatile din Rusia fac ce vor cum vor cand vor ca sa isi apere elitele autocrate si cleptocrate. Europa trebuia de mult sa isi asigure functionarea separat de Rusia. Iar dupa deconectarea de Vest Rusia va deveni colonie chinezeasca.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 09:03)
Corect!
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 10:48)
Rusia nu a fost si nu este un partener serios pentru nimeni ... la Rusia se apeleaza din disperare, cand ai o problema cu americanii, europenii, chinezii etc. gen tarile africane, asia centrala sau america de sud. Nimeni nu s-a imbogatait sau macar a obtinut o minima prosperitate facand afaceri cu Rusia, vezi Cuba, Venezuela, Ucraina, Moldova, etc. Te duci la ei ca la un camatar, stiind dinainte ca te afunzi in probleme, dar te duci mai ales daca esti dictator sau politician, ca nu te intereseaza generatiile viitoare. Ei iti salveaza pielea si iti cer sufletul si economia in schimb. Am facut si noi romanii targul asta, am platit petrol rusilor pe timp de pace mai mult decat ne-au luat nemtii pe vreme de razboi. Haraso tovarasi!
4. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 22.12.2021, 10:37)
...
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 11:43)
mie mi se pare doar ca spune ca UE e condusa de idioti si Rusia de diabolici inteligenti, de care nu trebuie sa depindem.
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 12:22)
Daca Putin era inteligent nu ajungea sa-si otraveasca opozantii prin UK sau sa-i bage in puscarie cu televiziunea in Rusia. Asta arata dimpotriva, ca se strange latul, ca trebuie din ce in ce mai multa forta bruta sa tina fraiele.
4.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 14:40)
da, se tot strange dar nu mai ajunge la piele...pana acum ii e bine.
5. sputnik e cu noi!
(mesaj trimis de ioan din Ardeal în data de 22.12.2021, 11:57)
Am crezut ca citesc "SPUTNIK JOURNAL".Ce propui dl Rechea? Sa infiintam scoli cu predare in limba rusa?
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 15:06)
Mai bine sa avem scoli unde copii invata care sunt valorile lgbtq+
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 12:24)
Sunt uimit cati geostrategi avem si cat de pasionant pun la zid pe altii. Traim intr-un stat irelevant in marile jocuri internationale si pasiunea de tip fotbalistic ne face sa uitam ca suntem economic si moral pe branci.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 12:33)
Istoric Pretul "energiei" este tinut in spate de DOLLAR / Euro Dollar sistem!!!
Cand astea se intaresc... este doar o chestiune de timp pana vor propaga in piata dexechiligrele aferente ce for lovi inevitabil si in marile "carteluri" energetice.
Toate Bulele "energiei" in peste 100 de ani au fost lovide de "ploaia" de dollari generati in sistem.
Bula din 30-40 (da bula energiei) a fost urmata de cererea de "dollari" si sustinerea de "razboaie" -etc capacitati / forme de productive - distructive sau constructive simultane; bula de energie din 70 spre 80 a venit dupa o lunga perioada DEFLATIONISTA... deci era de asteptat sa se propage iar cererea de "dollari" (exact de dupa 71) in piata.... bula din 2000-2007 bula de energie... la fel...
Creearea de dollari /eurodolari in piata externa va salta la o diferenta de timp si cotatiile la energie... caci energia prima oara face squeze - din cauza socului scurt de pret - ca pe urma sa faca hiperinflatie (procentual vorbind).... din cauza cererii foarte mari de CONSUM!
Dupa si in timpul FIECAREI BULE MARI DE CREDIT urmeaza varsari de etc STOCURI...STOCURI ce impacteaza PIATA pe tot palierul retelei (de servicii, utilitati, etc).
Pe moment socul este deflationist (exact in curba hiperinflationista procentual) ca pe urma sa faca revers si sa isi continuie ascensiunea pana la maximul potential suportat de piete.
Socul energiei are sa loveasca mai tare de atat CACI BULA DE CREDIT NU ESTE - INCA - CONSUMATA TOTAL!
se m na t co me nt u ri " c r e t in e "
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 12:38)
Mai trebuie sa strangem din fund cativa ani si apoi vom scapa usor usor si de dependeta asta fata de rusi. Vor baga hidrogen sau biogaz pe conducte, vor compensa cu energie eoliana sau solara, vom importa mai mult LNG din Qatar sau SUA iar rusii n-au decat sa ramana cu gazul lor, sa si-l bage pe nas.
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 13:38)
energia este lipita de CREDIT = Bani in Circulatie = ACtive Stocuri Varsate!
Rusii fac squeze pe moment ca sa renegocieze CONTRACTELE VIITOARE la alte COTATII NOMINALE!
Nu sunt prosti!
Ori maresc cantitatea livrata si pretul nominal putin in sus = profit real mai mare ca inflatia ori scad cantitatea si maresc pretul nominal = profit real mai mare sau egal cu inflatia
este un joc infinit de balansare...
energia nucleara va domina viitorul... eolienele si panourile solare sunt industrii de absorbire a inflatiei din piata si dat de munca pe scara larga la cetateni... energia nucleara (la miezul productiei) este deflationista.... doar serviciile conexe energiei (distributie -mentenanta) este inflationista...
In spatele usilor inchise se negocieza masi cotatii la contractele viitoare "carbon credit" ce au inceput salbati sa tot creasca in cotatii...
carbon credit o sa impacteze automat cotatiile nominale .... se vor propaga pe lan la consumatorul final...
eu sunt in carbon credit de foarte multi ani...
eunt si in 10 G si in ANR si in biotehnologie....
in timp ce altii se uita doar la ce "straluceste acum" eu ma uit la ce o sa straluceasca in viitor.
Blockchain (nu cripto) - senzori (colectari de date si harware layer), inteligenta artificiala (data crunching, software layer), Realitate Augmentata (front end, consumer interface layer)
Deciziile facute nu m-au inselat.
PS: rusia nu o sa ramana cu gazu lor!! In caz ca nu acorzi atentie multe piete au instalatii pe Gaze cat si retea dezvoltata... aceste schimbari de tranzitie dureaza...si dau socuri in somaj si falimente... guvernele nu sunt pregatite sa faca INCA PASUL... plus ca multe fireme intrate in unele piete inca se afla in faza de expansiune (nici macar platou sau cadere)... guvernele nu vor da soc atat de violent pietelor respective...
Da sunt piete GOALE ce pot construii rapid urmatoarea generatie de etc retele "energie".
Urmeaza o DEVALORIZARE MASIVA A BANILOR SI IMPLICIT COTATII NOMINALE IN CRESTERE!
1 eugenie a plecat de la 0,10 bani acum 10 ani la 1 leu media astazi.... 1 metru cub de apa la fel... 1 metru cub de apa calda la fel... wattul de energie este fortat sa recupereze procentual din urma diferenta formata in D-elta.
Avem Muri in crestere varsate.... preturile au o intarziere defazata pana la o arcuire finala de ii vor soca pe oameni... fiecare generatie trece prin arcuiri viiolente de preturi..
Am grafice in fata... se vede ISTORIC urcari la DEAL stat pe Platou... coborat putin la VALE.... accelerari viitoare iar la DEAL... cucerit VARFURI.... iar caderi.. si tot asa...
s e m na t co me n turi cre ti ne
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 18:57)
Interesant...
Lipseste un Coment sters cu totul din index html... cu totul... nici nu apare " Comentariu eliminat conform regulamentului " caci nu incalca regulamentul.
Interesant cum inca imi intariti convingerile ca nu este o platforma DEMOCRATA.
Unde este comentui cu toate "articolele de lege" ce se doresc trecute prin usa ny?
foarte intersant cu se sterg si urmele din "metadata" pe acest site.
s e m n a t co me n tu ri cr e ti ne
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.12.2021, 21:27)
N-ai putea sa faci o exceptie de la regula si sa te semnezi la inceputul comentariilor tale?Ne-ai scuti pe unii dintre noi sa-ti citim tampeniile!