ING Bank România este o "bancă tânără" pe segmentul finanţării agriculturii, instituţia lansând aceste activităţi în 2015, potrivit domnului Marius Gavrea, Business Strategy Lead - Agri în cadrul ING Bank România.
Domnia sa a afirmat că, într-o primă etapă, banca a realizat un studiu privind necesităţile fermierilor, precum şi un ghid în materie, după care a început să finanţeze "de sus în jos", adică jucătorii mari din industrie (fermieri şi alţi actori mari din agribusiness), astfel încât să pună nişte piloni, o fundaţie pe care să poată construi ulterior.
"Am reuşit în 4-5 ani să aducem 165 de milioane de euro în acest sector, ajungând la o cotă de piaţă a finanţărilor rurale de 4,7%", a declarat Marius Gavrea, subliniind că banca a identificat două mari provocări la momentul la care a început să finanţeze agricultura.
"Prima provocare o reprezintă riscurile pe care le implică acest domeniu - cum sunt riscurile legate de vreme, ori cele legislative (care privesc subvenţiile, spre exemplu). A doua provocare o reprezintă costurile de împrumut", a subliniat repezentantul ING, menţionând că aceste cheltuieli sunt generate de faptul că lucrătorul bancar trebuie să se deplaseze în teritoriu ca să cunoască fermierul şi să vadă pentru ce este solicitat creditul. Mai mult, şi alte departamente din bancă sunt foarte prinse în procesul de aprobare. De exemplu, conform domniei sale, în cazul finanţărilor pentru achiziţiile de teren, costurile sunt şi mai ridicate pentru că "un departament juridic poate fi blocat chiar şi timp de o săptămână ca să analizeze actele, deci forţa de muncă este blocată".
În privinţa produselor de creditare, ING a încercat să realizeze fluxuri separate de analiză, în funcţie de valoarea creditului şi de dimensiunea afacerii, iar pentru credite până la două milioane de lei, decizia este una rapidă.
"Sunt clienţi cu nevoi mai reduse, care sunt duşi pe fluxul automat, şi clienţi mai complecşi, precum fermele care fac procesare, pentru care avem fluxuri normale", a spus domnul Gavrea, adăugând: "Se pare că a fost o decizie bună pentru că 80,3% dintre clienţi s-au calificat pe fluxul automat, 10,1% pe cel normal prescurtat şi 9,7% pe cel normal. În funcţie de valoarea creditului, avem 62,6% pe flux normal, 18,1% - pe cel normal prescurtat şi 19,4%- pe cel normal. Acest proces ne-a ajutat să ne concentrăm pe business-urile complexe".
Reprezentantul ING a făcut referire şi la un alt aspect foarte important în dezvoltarea finanţărilor în agricultură, şi anume digitalizarea. "Aceasta a fost cerută în primul rând de clienţii ce doreau o nouă abordare care să răspundă cerinţelor dezvoltării tehnologice. Prin această abordare oferim clientului produse mai personalizate, predictibilitate, transparenţă, flexibilitate", a conchis reprezentantul ING.