Reducerea restricţiilor legate de pandemia de Covid-19 a făcut ca industria de transport aerian să privească cu optimism la anul 2022. Însă, în ultima săptămână din februarie, conflictul militar dintre Rusia şi Ucraina a aruncat o mare umbră asupra aşteptărilor de redresare a industriei de turism şi a companiilor aeriene din Europa şi SUA. Sancţiunile impuse de ţările occidentale au deja un impact asupra călătoriilor şi vor crea costuri suplimentare pentru companiile aeriene afectate.
Bank of America a estimat la sfârşitul anului trecut că datorită redresării, reducerii restricţiilor legate de pandemie şi a creşterii călătoriilor din lunile de vară, cererea de combustibil pentru avioane ar putea duce preţul petrolului la 120 de dolari pe baril. Două luni mai târziu, petrolul este deja aproape de 120 de dolari pe baril, dar nu din cauza avioanelor complet pline, ci din cauza îngrijorărilor legate de întreruperea aprovizionării. Preţul combustibilului pentru avioane a crescut cu peste 60% anul trecut şi este în creştere cu 5,1% faţă de luna trecută. Combustibilul reprezintă 19% din cheltuielile totale ale companiilor aeriene globale, înainte de recentele creşteri de preţ. Creşterea costurilor cu combustibilul pentru companiile aeriene chiar în momentul în care acestea se recuperează după distrugerea cererii indusă de pandemia de Covid ar putea duce companiile slabe spre faliment.
În luna ianuarie a acestui an, previziunile industriei aeriene pentru 2022 luau în considerare un venit global de 432 de miliarde de dolari în scenariul de bază al redresării activităţii, reprezentând 65% din veniturile din 2019. Până la sfârşitul anului, cererea globală de transport aerian ar putea reveni la 84% din nivelurile din 2019 în scenariul de bază. O prognoză a IATA - Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian - arăta că liniile aeriene din întreaga lume nu se aşteaptă, deşi revin la operaţiunile normale, să atingă nivelurile din 2019 înainte de 2024. Conflictul actual din Ucraina nu permite o revenire la normalitate şi are un potenţial uriaş de a da întârzia acest obiectiv.
Închiderea spaţiului aerian al UE, al Marii Britanii şi al SUA pentru avioanele ruseşti şi măsurile similare ale Rusiei fac ca rutele de călătorie să fie mai lungi, iar avioanele să consume mai mult combustibil, ceea ce sporeşte costurile acestora. Deja companiile aeriene anulează sau redirecţionează zborurile. Grupul german Lufthansa (LHA.DE) a declarat că 30 de zboruri către Rusia sunt anulate în această săptămână, iar zborurile din Europa către Tokyo şi Seul vor trebui să facă ocoluri. Air France KLM (AIRF.VI), Finnair vor continuă să opereze zboruri către Thailanda, Singapore şi Delhi folosind rute alternative care prelungesc timpul de zbor cu aproximativ o oră. Virgin Atlantic a declarat că evitarea Rusiei va adăuga între 15 şi 60 de minute zborurilor dintre Marea Britanie şi India şi Pakistan, potrivit BBC. De asemenea, compania aeriană scandinavă SAS (SAS.ST) şi-a întrerupt serviciul Copenhaga -Tokyo. Compania rusă Aeroflot a declarat că a anulat zborurile către Statele Unite, Mexic, Cuba, Republica Dominicană şi toate zborurile către destinaţii europene.
Lipsa containerelor de transport maritim şi blocajele portuare înseamnă că mai multe produse sunt transportate pe calea aerului. Cererea pentru transportul aerian de mărfuri a fost anul trecut cu 6,9% peste nivelul din 2019, potrivit IATA. Transportul aerian de mărfuri este însă cel mai afectat de situaţia din Ucraina, care se adaugă la problemele existente deja în lanţul de aprovizionare. Finnair (FIA1S.HE) şi Virgin Atlantic au anulat deja zborurile cargo din Asia de Nord din cauza închiderii spaţiului aerian, în timp ce alte companii încearcă să îşi ajusteze rutele. Dar acest lucru vine cu pierderi de business şi costuri suplimentare. Sancţiunile "nu închid în niciun caz un coridor aerian între Asia şi Europa. Pur şi simplu devine puţin mai complicat să zbori pe aceste rute", a declarat un fost şef de cargo la Delta Air Lines (DAL).
Această situaţie care afectează companiile aeriene din ţările care impun sancţiuni Rusiei creează oportunităţi de afaceri pentru altele. Numărul de zboruri prin Kazahstan s-a triplat, iar transportatorii din Orientul Mijlociu, precum Qatar Airways, Emirates, Etihad, Saudia şi Turkish Airlines, şi-au mărit cota de piaţă în China, unde operează deja aproximativ 20-25 de zboruri pe săptămână. Compania taiwaneză EVA Airways (2618.TW) a declarat că zborurile sale cargo către şi dinspre Europa funcţionează normal şi că va lua în considerare adăugarea de noi servicii pentru a satisface cererea de pe piaţă. Transportatorii ruşi, care reprezintă aproximativ 70% din zborurile dintre Rusia şi UE, sunt cei mai afectaţi. Profitând de faptul ca flota rusă de avioane cargo Antonov AN124 a rămas la sol, şi de distrugerea celui mai mare avion cargo din lume, unicul Antonov AN 225, Airbus (AIR.PA) îşi transformă flotila de avioane supergigant Beluga din dotare în una de transport, oferind servicii de transport aerian logistic pentru mărfuri supradimensionate.