CONFLICTUL INIŢIAT DE OUG 50  BCR şi "Volksbank" au cele mai mari "portofolii" de clienţi nemulţumiţi

IZABELA SÎRBU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 14 octombrie 2010

BCR şi "Volksbank" au cele mai mari "portofolii" de clienţi nemulţumiţi

Procesele dintre bănci sunt la ordinea zilei, tot mai multe grupuri de clienţi nemulţumiţi apelând la avocaţi pentru a-şi rezolva în instanţă contestaţiile cu privire la aplicarea legii OUG 50/2010 în calculul dobânzilor şi comisioanelor percepute.

Noua legislaţie, care este practic o transpunere în normele interne a directivei europene privind contractele de consum, are menirea de a apăra drepturile clienţilor băncilor, astfel încât costurile unui împrumut să fie cât mai transparente, iar contractele să nu conţină clauze abuzive sau diverse comisioane ascunse.

Ordonanţa 50 nu a făcut însă până acum decât să creeze sentimentul că băncile trebuie să scadă semnificativ dobânzile, lucru ce a dus la alimentarea nemulţumirii clienţilor şi la organizarea lor pe internet pentru a acţiona colectiv în instanţă împotriva băncilor.

Până acum, grupurile de gherilă bancară sudate în spaţiul virtual au depăşit 12.000 de clienţi nemulţumiţi de modul în care instituţiile de credit au recalculat unele comisioane aferente împrumuturilor acordate sau de unele clauze pe care le consideră abuzive. Mişcarea de revoltă a înrolat clienţi a 16 bănci - Volksbank, BCR, Bancpost, BRD, Alpha Bank, OTP Bank, Raiffeisen, Banca Transilvania, Banca Românească, Piraeus Bank, RBS Bank România, Credit Europe Bank, ING, CEC Bank, Millennium Bank şi UniCredit Ţiriac Bank.

Cea mai mare bancă din sistem, Banca Comercială Română, a fost totodată şi cea mai afectată, odată cu introducerea OUG 50 privind creditele de consum, peste 400 de clienţi nemulţumiţi, printre care şi oameni de afaceri cunoscuţi, depunând o chemare a băncii în instanţă, după ce banca nu a onorat invitaţia la reconciliere.

Reprezentanţii Piperea şi Asociaţii, casa de avocatură care reprezintă majoritatea clienţilor în procesele cu băncile, au anunţat la începutul săptămânii că banca a transmis prin fax refuzul de a participa la discuţiile care vizau concilierea în conflictul cu clienţii, pe motiv că nu a primit dosarele de credit aflate în cauză, aşa cum solicitase.

"Volksbank" a optat pentru soluţia amiabilă

Pentru a evita chemarea în instanţă, "Volksbank", a treia bancă din sis-tem după active şi una dintre cele mai contestate de clienţii nemulţumiţi de condiţiile de creditare, este în plin proces de reconfigurare a ofertei de produse şi servicii de retail, după ce activitatea de creditare a fost practic blocată de implementarea Ordonanţei 50.

Banca a desemnat în fiecare unitate câte un consilier cau competenţe de a discuta cu clienţii nemulţumiţi şi de a negocia, în funcţie de caz, revizuiri de cost. Propunerile băncii merg până la revizuirea completă a structurii de preţ, cu legarea la un indicator transparent plus o marjă fixă, fără alte comisioane, însă principiul de bază este ca DAE (n.r. dobânda anuală efectivă) să rămână nemodificată.

Grupul de clienţi "Volksbank" creat pe internet rămâne cel mai numeros, cu peste 4.300 de membri, deşi ritmul de noi înscrieri a încetinit vizibil în ultimele săptămâni. Banca are în total peste 70.000 de clienţi de retail cu credite în derulare.

Deputaţii, tot mai curtaţi de "procesomani" pentru rezolvarea problemei

În această săptămână, mai multe grupuri de clienţi nemulţumiţi ai "Volksbank", BCR, "Raiffeisen", "Bancpost", "Alpha Bank" şi RBS au depus, luni, câte o scrisoare la sediile PDL, PC, PSD şi PNL, prin care au solicitat ajutor politic, în urma diferenţelor între declaraţiile şi acţiunile concrete ale acestor partide ce au apărut pe fondul ordonanţei privind creditele populaţiei.

Grupuri de clienţi au mai trimis şi luna trecută către Camera Deputaţilor şi Senat o scrisoare prin care cereau parlamentarilor să voteze în favoarea adoptării legii de aprobare a OUG 50/2010 în forma propusă de Guvern, astfel încât interesul consumatorilor să fie mai presus decât interesele financiare ale unor companii.

Băncile caută soluţii de mijloc

Ca să evite procesele, băncile au încercat toate metodele pentru a modifica noua ordonanţă, însă până acum nu a veniti nicio rezolvare.

Radu Gheţea, preşedintele "CEC Bank" şi şeful Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), a declarat recent că încearcă să găsească împreună cu BNR şi autorităţi soluţiile prin care băncile comerciale să nu mai ceară garanţii foarte mari la creditele acordate, însă a recunoscut că marjele practicate la credite nu sunt atât de transparente pe cât ar trebui şi nici nu vor putea fi vreodată, pentru că reflectă marjele de profit şi risc care diferă în funcţie de client şi produs.

Mărul discordiei dintre clienţi şi bancheri a început în iulie, când Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia actuală conform Directivei Europene 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă şi calcularea dobânzii în funcţie de un indice de referinţă transparent, la care se adaugă o marjă fixă, ce nu poate fi modificată faţă de contractul iniţial. Senatul a aprobat la începutul lunii septembrie legea de adoptare a OUG 50/2010.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Banca Volksbank nu a optat pentru nici o solutie amiabila, nici vorba de asa ceva, am fost la banca si m-au trimis acasa, mi-au spus ca nu am ce sa fac, deci ei una declara si alta fac.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9711
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4799
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2926
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8959
Gram de aur (XAU)Gram de aur362.4717

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb