Cea mai mare bancă din sistem, Banca Comercială Română, a fost totodată şi cea mai afectată, odată cu introducerea OUG 50 privind creditele de consum, peste 400 de clienţi nemulţumiţi, printre care şi oameni de afaceri cunoscuţi, depunând o chemare a băncii în instanţă, după ce banca nu a onorat invitaţia la reconciliere.
Reprezentanţii Piperea şi Asociaţii, casa de avocatură care reprezintă majoritatea clienţilor în procesele cu băncile, au anunţat la începutul săptămânii că banca a transmis prin fax refuzul de a participa la discuţiile care vizau concilierea în conflictul cu clienţii, pe motiv că nu a primit dosarele de credit aflate în cauză, aşa cum solicitase.
• "Volksbank" a optat pentru soluţia amiabilă
Pentru a evita chemarea în instanţă, "Volksbank", a treia bancă din sis-tem după active şi una dintre cele mai contestate de clienţii nemulţumiţi de condiţiile de creditare, este în plin proces de reconfigurare a ofertei de produse şi servicii de retail, după ce activitatea de creditare a fost practic blocată de implementarea Ordonanţei 50.
Banca a desemnat în fiecare unitate câte un consilier cau competenţe de a discuta cu clienţii nemulţumiţi şi de a negocia, în funcţie de caz, revizuiri de cost. Propunerile băncii merg până la revizuirea completă a structurii de preţ, cu legarea la un indicator transparent plus o marjă fixă, fără alte comisioane, însă principiul de bază este ca DAE (n.r. dobânda anuală efectivă) să rămână nemodificată.
Grupul de clienţi "Volksbank" creat pe internet rămâne cel mai numeros, cu peste 4.300 de membri, deşi ritmul de noi înscrieri a încetinit vizibil în ultimele săptămâni. Banca are în total peste 70.000 de clienţi de retail cu credite în derulare.
• Deputaţii, tot mai curtaţi de "procesomani" pentru rezolvarea problemei
În această săptămână, mai multe grupuri de clienţi nemulţumiţi ai "Volksbank", BCR, "Raiffeisen", "Bancpost", "Alpha Bank" şi RBS au depus, luni, câte o scrisoare la sediile PDL, PC, PSD şi PNL, prin care au solicitat ajutor politic, în urma diferenţelor între declaraţiile şi acţiunile concrete ale acestor partide ce au apărut pe fondul ordonanţei privind creditele populaţiei.
Grupuri de clienţi au mai trimis şi luna trecută către Camera Deputaţilor şi Senat o scrisoare prin care cereau parlamentarilor să voteze în favoarea adoptării legii de aprobare a OUG 50/2010 în forma propusă de Guvern, astfel încât interesul consumatorilor să fie mai presus decât interesele financiare ale unor companii.
• Băncile caută soluţii de mijloc
Ca să evite procesele, băncile au încercat toate metodele pentru a modifica noua ordonanţă, însă până acum nu a veniti nicio rezolvare.
Radu Gheţea, preşedintele "CEC Bank" şi şeful Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), a declarat recent că încearcă să găsească împreună cu BNR şi autorităţi soluţiile prin care băncile comerciale să nu mai ceară garanţii foarte mari la creditele acordate, însă a recunoscut că marjele practicate la credite nu sunt atât de transparente pe cât ar trebui şi nici nu vor putea fi vreodată, pentru că reflectă marjele de profit şi risc care diferă în funcţie de client şi produs.
Mărul discordiei dintre clienţi şi bancheri a început în iulie, când Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia actuală conform Directivei Europene 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă şi calcularea dobânzii în funcţie de un indice de referinţă transparent, la care se adaugă o marjă fixă, ce nu poate fi modificată faţă de contractul iniţial. Senatul a aprobat la începutul lunii septembrie legea de adoptare a OUG 50/2010.
1. Volksbank
(mesaj trimis de Andrei în data de 17.10.2010, 08:25)
Banca Volksbank nu a optat pentru nici o solutie amiabila, nici vorba de asa ceva, am fost la banca si m-au trimis acasa, mi-au spus ca nu am ce sa fac, deci ei una declara si alta fac.