CONSILIUL CONCURENŢEI Amenzi de 2,45 milioane euro pentru 13 agenţii de turism şi ANAT

Adelina Toader
Ziarul BURSA #Companii / 15 ianuarie 2019

Amenzi de 2,45 milioane euro pentru 13 agenţii de turism şi ANAT

Happy Tour analizează toate posibilităţiile legale pentru contestarea amenzii Christian Tour, singurul operator de turism care nu a fost sancţionat de către Consiliului Concurenţei, la finalul investigaţiei Paralela 45: "Am acceptat amenda Consiliului Concurenţei pentru a închide o investigaţie care trenează de patru ani" Touring Europabus Romania şi Nova Travel: "Principalul «vinovat» pentru amenzile date de Consiliul Concurenţei agenţiilor de turism e cadrul legislativ confuz, care ar trebui îmbunătăţit"

Consiliul Concurenţei a sancţionat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare totală de 11.419.539.35 lei (aproximativ 2,45 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism, potrivit unui comunicat de presă transmis redacţiei.

Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada iunie 2013-septembrie 2016, 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor/pachetelor turistice comercializate.

Astfel, potrivit Consiliului Concurenţei, agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienţi pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate (de exemplu: bilete de avion în zborurile tip charter - atât ca produs turistic individual, cât şi ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoţionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărţit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creşterii preţului de vânzare.

Cea mai mare sancţiune a fost aplicată agenţiei Touring Europabus Romania, în valoare de 5.397.762,87 lei - aproximativ 1.158.368 euro, urmată de Prestige Tours International 2.139.282,82 lei - aproximativ 459.093 euro, Paralela 45 sancţionată cu 1.723.737,00 lei (aproximativ 369.917 euro), Eximtur 685.116,14 lei (aproximativ 147.027 euro); Happy Tour 519.597,56 lei (aproximativ 111.506 euro).

De asemenea au fost amendate: Aerotravel cu 400.754,46 lei (aproximativ 86.003 euro); Prompt Service Travel Company cu 186.084,73 lei (aproximativ 39.934 euro); Nova Travel - 124.616 lei (aproximativ 26.743 euro); Fibula Air Travel - 88.310,64 lei (aproximativ 18.952 euro); Tez Tour cu 55.930,00 lei (aproximativ 12.003 euro); Rezeda World Travel - 28.780,08 lei (aproximativ 6.176 euro); Air Fla - 9.618,91 lei (aproximativ 2.064 euro) şi Corali Holidays - 6.644,12 lei (aproximativ 1.426 euro).  Potrivit Consiliului Concurenţei, Christian Tour a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă.

Companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale, după cum mai informează sursa citată.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 - aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice şi/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%, mai arată datele transmise.

Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaşte reglementările din domeniul concurenţei şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurenţiale.

Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă.

În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu. Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet ris­cul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanţiile agenţiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcţiona distinct sau asociat cu scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.

Turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi

Turiştii îşi pot recupera în instanţă banii pierduţi, în urma investigaţiei Consiliului Concurenţei, care a descoperit că 13 agenţii de turism au format un cartel care a dus la scumpirea produselor turistice în perioada 2013-2016, potrivit reprezentanţilor instituţiei de concurenţă.

Oficialii autorităţii au declarat pentru Agerpres: "Conform directivei privind acţiunile în despăgubire, clienţii afectaţi de o practică anticoncurenţială pot acţiona în instanţă pentru a cere despăgubiri, folosindu-se de decizia Consiliului Concurenţei".

Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 39/2017 privind acţiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispoziţiilor legislaţiei în materie de concurenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, care transpune în legislaţia românească Directiva 2014/104/UE, "orice persoană care a suferit un prejudiciu cauzat de o practică anticoncurenţială interzisă potrivit prevederilor Legii nr. 21/1996, republicată, cu completările ulterioare, şi/sau ale art. 101 sau 102 din TFUE poate solicita şi obţine repararea integrală a prejudiciului respectiv".

Actul normativ prevede că despăgubirile integrale repun persoanele care au suferit un prejudiciu în situaţia în care s-ar fi aflat dacă legislaţia în materie de concurenţă nu ar fi fost încălcată.

"Despăgubirea integrală include pierderea efectivă, profitul de care este lipsită persoana prejudiciată, precum şi plata dobânzii aferente. Despăgubirea integrală în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă nu poate conduce la o îmbogăţire fără justă cauză, indiferent dacă despăgubirea integrală se produce în urma unor despăgubiri punitive, multiple sau de altă natură", mai arată în textul actului normativ.

Happy Tour: "În acest moment, se analizează toate posibilităţiile legale pentru contestarea amenzii"

Agenţia de turism Happy Tour a anunţat printr-un comunicat de presă că va analiza toate căile legale pe care le are la îndemână în continuare pentru a demonstra nevinovăţia companiei.

Potrivit agenţiei, Happy Tour nici măcar nu a fost prezentă pe piaţa relevantă investigată, iar înseşi elementele de probă din dosarul de investigaţie arată un comportament corect al companiei, prin practicarea de preţuri reduse la produsele turistice, pe parcursul perioadei investigate. Prin urmare, anchetarea şi, mai ales, sancţionarea agenţiei pentru practici neconcurenţiale pe acest segment este total nejustificată, consideră Happy Tour.

Agenţia tranmiste: "Ca entitate care îşi desfăşoară activitatea în România de 25 de ani, care contribuie anual cu sute de mii de euro în taxe şi impozite la bugetul de stat şi care a creat şi creea­ză permanent locuri de muncă suntem îngrijoraţi că, în absenţa unor probe care să incrimineze în mod direct Happy Tour, autorităţile române, prin Consiliul Concurenţei, ne-au sancţionat în urma investigaţiei. În acest moment, se analizează toate posibilităţiile legale pentru contestarea amenzii".

De asemenea, agenţia de turism a informat că Happy Tour este printre puţinele agenţii investigate care, în urma primirii raportului Consiliului Concurenţei care includea propunerea de sancţionare, nu a recunoscut fapta atribuită, în vederea diminuării amenzii. De altfel, în 25 de ani de activitate Happy Tour nu a fost niciodată în atenţia Consiliului Concurenţei, nu a fost anchetată sau sancţionată pentru încălcarea vreunei legi, a mai informat societatea.

Compania are un program de conformare cu regulile de concurenţă, recunoscut chiar de Consiliul Concurenţei prin diminuarea nivelului amenzii propuse, şi doreşte să îşi reasigure partenerii şi clienţii că activitatea companiei se desfăşoară în deplină concordanţă cu regulile aplicabile, după cum a transmis.

"Pe întreaga durată a investigaţiei, Happy Tour a fost total transparentă, a pus la dispoziţia Consiliului Concurenţei toate documentele necesare anchetei, a cooperat prompt de fiecare dată şi a oferit toate informaţiile necesare pentru o evaluare cât mai corectă. Din păcate, prin hotărârea finală luată în ceea ce priveşte Happy Tour, ni s-a demonstrat faptul că aceste informaţii şi documente furnizate cu bună-credinţă şi care demonstrau nevinovăţia Happy Tour nu au fost luate în considerare. Dorim să ne asigurăm toţi clienţii şi partenerii că situaţia creată de decizia Consiliului Concurenţei va fi depăşită fără perturbarea activităţii noastre. Happy Tour este şi va fi în continuare o companie solidă, transparentă, cu etică în afaceri şi un partener de încredere pentru furnizori, clienţi ori turiştii care călătoresc cu noi", mai informează agenţia.

Paralela 45: "Am acceptat amenda Consiliului Concurenţei pentru a închide o investigaţie care trenează de patru ani"

Analizele făcute de Consiliul Concurenţei în cadrul investigaţiei activităţii agenţiilor de turism nu au la bază verificarea impactului în piaţă, au transmis reprezentanţii agenţiei de turism Paralela 45.

Un comunicat al agenţiei transmite: "Există multe practici ale Consiliului Concurenţei care nu sunt cunoscute publicului larg. De unde să ştii că, dacă primeşti un email neconform cu regulile de concurenţă, trebuie să te dezici? Nimeni, niciodată, nu a făcut astfel de precizări, iar activitatea de prevenţie a Consiliului Concurenţei este aproape zero. Referitor la acest aspect, Paralela 45 a înaintat către Consiliul Concurenţei, chiar înainte de începerea acestei investigaţii, o adresă prin care solicită clarificări cu privire la practicile concurenţiale. Adresa a rămas fără răspuns!"

Alin Burcea, proprietarul Paralela 45 consideră că nu este ilegal ca touroperatorii să îşi împart locurile pe avioa­ne, practica fiind întâlnită şi în străinătate.

Domnia sa a declarat: "Paralela 45 a fost amendată pentru o corespondenţă de 11 email-uri, fără niciun impact pe piaţă. Discuţiile despre împărţirea locurilor pe charter dintre turoperatori nu au avut un impact negativ în piaţă, nu au creat prejudicii nimănui. Nu e nimic ilegal ca touroperatorii să îşi împartă locurile pe avioane, aceeaşi practică este întâlnită şi în străinătate. Împărţirea locurilor pe un charter se face pentru a avea garanţia că acesta va opera întregul sezon. Nu sunt tarife impuse, sunt costurile reale ale vacanţelor pe charter. Reducerile la cazare pentru pachetele pe charter vin de la hotelieri, ori fac parte din campanii pe care le au, din când în când, touroperatorii".

Potrivit agenţiei, Paralela 45 a susţinut dintotdeauna o piaţă concurenţială şi practicarea unor servicii de calitate în relaţia cu clienţii. "Avem res­pect pentru turiştii noştri, afişăm preţul final, cu toate taxele incluse", au transmis reprezentanţii companiei.

Informaţiile prezentate Consiliului Concurenţei de agenţia care a primit imunitate la amendă sunt exagerări făcute cu scopul de a nu fi sancţionat la fel ca restul touroperatorilor, mai informează touroperatorul.

CEO Paralela 45 a mai adăugat: "Am militat şi milităm în continuare împotriva marketingului mincinos în piaţă, prin care clienţii sunt induşi în eroare. Respectul faţă de client înseamnă respectul faţă de propriul business, angajaţi, familiile noastre. Nu vom vinde niciodată pachete de 1 euro sau cu taxe zero. Nu ne atragem turiştii prin reclamă mincinoasă, ci prin serviciile de calitate pe care le oferim. 29 de ani de experienţă în piaţă înseamnă atenţie, seriozitate şi standarde ridicate prin care construim fiecare vacanţă, la un preţ corect".

Agenţia de turism mai transmite că Paralela 45 este formată din 200 de angajaţi, mai mult de jumătate cu o vechime de 20 de ani în companie, în relaţia cu peste 1.800.000 turişti deserviţi până în prezent. În plus, în 2020, Paralela 45 împlineşte 30 de ani de activitate.

Touring Europabus Romania şi Nova Travel: "Principalul «vinovat» pentru amenzile date de Consiliul Concurenţei agenţiilor de turism e cadrul legislativ confuz, care ar trebui îmbunătăţit"

Touring Europabus Romania şi Nova Travel, două dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurenţei în urma investigaţiei pe această piaţă, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turişti, dar considerate neconcurenţiale, este cadrul legislativ confuz şi o piaţă a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul turismului, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.

Agenţiile de turism informează: "Împărţirea acestor locuri pe anumite curse şi destinaţii este o condiţie obligatorie, pentru a putea oferi clienţilor astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenţei (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiştii în cazul insolvenţelor agenţiilor de turism. Aceas­tă reglementare nu a fost transpusă corespunzator în România, ceea ce înseamnă că turiştii nu au beneficiat de protecţie în cazul celor peste 500 de insolvenţe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanşat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român". 

Cele două agenţii de turism precizează că acesta este contextul în care împreuna cu colegii concurenţi din industrie şi prin intermediul asociaţiei profesionale din care fac parte au solicitat statului român să implementeze corect legislaţia europeană şi să protejeze turiştii. 

În ceea ce priveşte cuantumul amenzii acordate Touring Europabus, agenţia consideră că acesta este foarte disproporţionat şi încalcă spiritul legii în sensul gândit de legiuitor.

"Sancţiunea se calculează în Româ­nia, spre deosebire de multe alte ţări europene, ca procent din cifra totală de afaceri a companiei, care, aşa cum este cazul companiei noastre, include şi alte activităţi decât cea investigată şi pentru care s-a constatat încălcarea legii concurenţei. Astfel, o companie ajunge să fie amendată cu un procent dintr-o cifră de afaceri care nu are nimic de-a face cu piaţa analizată (vorbim în cazul de faţă despre transport de persoane, taximetrie, venituri din chirii sau comerţ de alt tip decât turism). Dacă s-ar fi luat în calcul strict piaţa analizată, sancţiunea cuvenită companiei noastre ar fi fost de sub 10% din suma comunicată de Consiliul Concurenţei. Din acest punct de vedere considerăm că actuala legislaţie a concurenţei necesită urgent o ajustare, astfel încât litera să corespundă sensului gândit de legiuitor", mai transmite agenţia.

Totodată, cele două agenţii doresc să îşi asigure clienţii că nicio acţiune nu a fost menită să-i dezavantajeze, ci dimpotrivă. 

"Nu am participat niciodată la un cartel în vederea stabilirii unui acord în ceea ce priveşte politica de preţuri împreună cu alţi concurenţi, ci am încercat, prin discuţii, să generăm un mediu concurenţial, care să elimine reclamele mincinoase şi să asigure stabilitate financiară", mai arată sursa citată.

Christian Tour, singurul operator de turism care nu a fost sancţionat de către Consiliului Concurenţei, la finalul investigaţiei

Operatorul de turism Christian Tour nu a fost sancţionat de către Consiliul Concurenţei în cadrul investigaţiei finalizate în luna decembrie 2018 privind piaţa serviciilor de turism.

Turoperatorul a primit imunitate la amendă după începerea investigaţiei datorită cooperării cu Consiliul Concurenţei în cadrul anchetei, care a ţinut cont şi de comportamentul corect constant al Christian Tour pe piaţă, conform agenţiei.

Marius Pandel, unul dintre acţionarii Christian Tour a declarat: "După declanşarea investigaţiei, decizia luată de conducerea Christian Tour a fost aceea de a colabora total şi transparent cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei pentru aflarea adevărului şi în spiritul respectării legii. Ancheta în domeniul turismului scoate la lumină detalii privind modul în care unele mari agenţii turoperatoare din ţara noastră s-au înţeles nu doar asupra preţului vacanţelor, ci şi în privinţa unei strategii comune împotriva competitorilor care practicau preţuri mai mici la pachetele turistice, aşa cum este Chris­tian Tour".

Potrivit repreznetantului agenţiei. Christian Tour a refuzat să se ralieze înţelegerilor privind preţurile cu agenţiile concurente, în dezavantajul turistului.

Operatorul susţine că el a fost cel care a dat startul unei abordări comerciale orientate spre client, fapt pentru care a fost blamat şi atacat de către unii dintre concurenţi, care s-au coalizat în încercarea de pune capăt practicii preţurilor accesibile promovate de către Christian Tour.

Corespondenţa pe e-mail dintre reprezentanţii agenţiilor de turism, adunată de investigatori într-un raport voluminos, de câteva sute de pagini, arată, între altele, modul în care principalii actori din piaţa de turism stabileau preţurile la vacanţele cu avion charter, precum şi strategia lor de a împiedica agenţia Christian Tour să opereze chartere în anumite destinaţii.

Marius Pandel a subliniat : "Christian Tour şi-a început activitatea în urmă cu aproape 22 de ani prin a vinde vacanţe celor cu bani puţini, deşi în acele vremuri preţurile erau mari şi puţini îşi permiteau să călătorească în străinătate. Pentru că a creat oferte de vacanţe foarte ieftine, începând de la 1 Euro, Christian Tour a fost reclamat la Consiliul Concurenţei. Însă, exact genul acesta de politici de marketing dovedeşte clar că noi nu ne-am înţeles cu nimeni pentru a stabili preţurile, ci am fost permanent contra curentului. Aşteptăm ziua în care vor fi atacate şi companiile aeriene care au promoţii la biletele de avion la 9,99 euro".

Investigaţia Consiliului Concurenţei a început după ce în atenţia instituţiei a ajuns o înregistrare video publicată pe Youtube şi făcută la o întâlnire a agenţiilor organizată la Predeal în 2013, unde unul dintre vorbitori a îndemnat direct la stabilirea unui preţ minim al vacanţelor şi la coordonarea comportamentelor pe piaţă, în defavoarea clienţilor.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb