Consiliul Concurenţei recomandă Guvernului construirea unui terminal de gaze naturale lichefiate (GNL) în portul Constanţa, la finalul unui studiu efectuat cu privire la fluidizarea traficului în zona respectivă, trafic ce este blocat în aceste zile din cauza volumului mare ridicat de mărfuri pentru Republica Moldova şi Ucraina, mărfuri aflate în tranzit în ţara noastră.
"O altă recomandare se referă la realizarea unui terminal GNL şi a unuia specializat în barje. Dezvoltarea unui terminal de GNL ar fi o investiţie de importanţă strategică pentru România având în vedere că pe coasta de vest a Mării Negre nu există un terminal GNL, în timp ce un terminal specializat pentru barje ar permite acostarea în siguranţă a peste 200 de barje simultan şi ar creşte susţinut traficul de cereale, îngrăşăminte, seminţe uleioase şi combustibili minerali solizi", se arată la finalul studiului citat.
Volumul de mărfuri din Portul Constanţa a crescut semnificativ în ultimii trei ani, dar aprovizionarea, importul şi exportul de produse şi materii prime sunt afectate de infrastructura feroviară puternic degradată şi de lipsa investiţiilor, arată Consiliul Concurenţei, pe baza studiului realizat recent de funcţionarii instituţiei publice.
"În contextul actualei situaţii internaţionale, dar şi al pandemiei de Covid-19, portul Constanţa a devenit principalul port cu deschidere la Marea Neagră. Astfel, volumul de mărfuri din portul Constanţa ce au provenienţă sau destinaţie Republica Moldova şi Ucraina a crescut cu 823%, respectiv 144%, în ultimii trei ani, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) şi Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN), din cadrul Consiliului Concurenţei. Lemnul (+99%), echipamentele şi maşinile (+92%) şi seminţele uleioase (+81%) au înregistrat cele mai mari creşteri în perioada ianuarie 2021 - martie 2022, în tranzitul prin Portul Constanţa. La polul opus se află minereurile neferoase, produsele alimentare şi nutreţurile şi minereurile de fier. Traficul de mărfuri din Portul Constanta este, însă, afectat de infrastructura feroviară degradată şi subdimensionată, de numărul restricţiilor de viteză precum şi de lungimea liniilor de cale ferată degradate, administrate de CFR SA, care a crescut constant în ultimii ani", arată reprezentanţii Consiliului Concurenţei, care menţionează că din ianuarie 2019 şi până în martie 2022, guvernările care s-au perindat la Palatul Victoria nu au alocat nicio leu pentru realizarea lucrărilor de reparaţii şi de întreţinere în zona respectivă.
De aceea, pentru fluidizarea traficului în portul Constanţa, Consiliul Concurenţei consideră că este nevoie alocarea de fonduri de la bugetul de stat pentru reabilitarea şi modernizarea - inclusiv electrificarea - infrastructurii feroviare, pentru deblocarea tuturor liniilor din zona respectivă, pentru a răspunde şi cerinţelor proiectelor de investiţii şi planurilor de dezvoltare ale operatorilor portuari, care vor conduce la creşterea capacităţii de preluare a mărfurilor provenite din port şi vor contribui la dezvoltarea transportului multimodal şi la crşşterea volumelor de trafic de marfă pe calea ferată.
De asemenea, funcţionarii Consiliului Concurenţei consideră că trebuie realizate investiţii pentru realizarea de dane specializate cu adâncimi mari, arătând că o reprofilare continuă a acestora, în funcţie de specificul mărfurilor, va duce la folosirea la capacitate maximă a terminalelor de depozitare şi a maximizării potenţialului portului.
"Având în vedere că traficul de echipamente şi maşini a înregistrat o creştere majoră, se recomandă de asemenea şi construirea unui nou terminal Ro-Ro (Roll-on/roll off - tip de navă maritimă specializată în transportul maşinilor şi echipamentelor mari) în zona Constanţa Sud, incluzând şi o legătură cu infrastructura feroviară ceea ce va conduce la o creştere susţinută a traficului de acest tip de mărfuri".
Consiliul Concurenţei recomandă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) să analizeze oportunitatea gestionării infrastructurii de transport de servicii feroviare în Portul Constanţa de către un singur administrator, respectiv CN APM SA, cu respectarea însă a reglementărilor în ceea ce priveşte siguranţa feroviară.
O astfel de gestionare ar permite o mai bună administrare a infrastructurii feroviare din Portul Constanţa, atât în ceea ce priveşte activitatea desfăşurată, cât şi tarifele percepute pentru accesul la infrastructura feroviară, susţin funcţionarii Consiliului Concurenţei.