Consiliul Concurenţei a decis, în urma unei investigaţii, că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, judeţean sau interjudeţean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurenţială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse şi trasee, se arată într-un comunicat al autorităţii de concurenţă, conform Agerpres.
În cadrul investigaţiei, Consiliului Concurenţei a constatat că nivelul preţului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului judeţean, cât şi în cazul celui interjudeţean, deşi au fost acordate drepturi exclusive. Astfel, criteriile de evaluare a operatorilor de transport în scopul obţinerii licenţelor de traseu pentru transportul judeţean/interjudeţean de persoane prin curse regulate favorizează operatorii existenţi în piaţă.
În acest fel, operatorii de transport care ar fi putut să ofere serviciile respective la un nivel de calitate superior (vehicule mai noi, confort sporit, aer condiţionat) şi la un preţ posibil mai mic au fost împiedicaţi să intre pe piaţă.
De asemenea, Consiliul Concurenţei a decis că valabilitatea Programului de transport interjudeţean, precum şi a licenţelor de traseu nu trebuie prelungită de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) mai mult de sfârşitul lunii iunie 2023 (termen prevăzut în Ordinul ministrului transporturilor pentru prelungirea valabilităţii Programului de transport) deoarece încalcă legislaţia în domeniul concurenţei, blocând accesul pe piaţă a unor noi operatori de transport.
Prin prelungirea nejustificată a valabilităţii licenţelor de traseu se consolidează poziţia dominată a operatorilor existenţi în piaţă, poziţie dată de exclusivitatea deţinută de aceştia pe cursele/traseele operate. Practic, prin prelungirea licenţelor de traseu, operatorii nu au fost motivaţi să investească în dotarea cu vehicule noi. În prezent, pe trasee pot exista vehicule care la data realizării atribuirii, în speţă anul 2013, aveau deja o vechime de peste 15 ani (vechime ce depăşeşte durata normală de funcţionare de maximum 9 ani).
În acest fel, este afectată nu numai activitatea firmelor ce ar dori să intre pe aceste pieţe, ci şi consumatorii cărora li s-au oferit condiţii calitative reduse la un preţ cel mai probabil mai mare decât cel care ar fi rezultat în urma unei proceduri concurenţiale.
În aceste condiţii, autoritatea de concurenţă consideră că trebuie stabilite criterii de calificare şi selecţie clare, obiective şi nediscriminatorii. Astfel, pe lângă necesitatea unor mijloace de transport care respectă normele de poluare, trebuie avute în vedere şi alte criterii de atribuire, precum: nivelul de siguranţă în trafic, gradul de confort al autovehiculului, accesibilitate pentru persoane cu dizabilităţi şi, mai ales, nivelul tarifului de călătorie.
Ca urmare, autoritatea de concurenţă solicită MTI să finalizeze, în maximum 15 luni, noua procedură de atribuire a serviciilor de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel interjudeţean: fie prin mijloace concurenţiale, conform dispoziţiilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice; fie prin deschiderea completă a pieţei transportului interjudeţean, în sensul acordării licenţelor de traseu tuturor solicitanţilor care îndeplinesc criteriile de calificare şi selecţie şi care, totodată, respectă condiţiile şi graficul de circulaţie stabilite de autoritate, fără a fi acordate exclusivităţi pe trasee şi/sau curse.
De asemenea, normele privind transportul judeţean prevăd ca, în cazul în care o autoritate administrativ teritorială identifică o nevoie de deplasare a cetăţenilor săi, aceasta nu poate elimina, modifica sau introduce un traseu decât cu acordul operatorului de transport rutier. În acelaşi timp, însă, operatorul de transport poate renunţa oricând să presteze serviciul pe un anumit traseu, fără a fi sancţionat.
Astfel, Consiliul Concurenţei consideră că trebuie eliminată condiţia obţinerii acordului operatorului de transport rutier pentru a se actualiza programele de transport judeţean, interesul cetăţenilor fiind pe primul loc. În acelaşi timp, aceste prevederi încalcă reglementările în domeniul concurenţei deoarece condiţionează intrarea pe piaţă a unor noi operatori, care pot oferi servicii de calitate superioară, de acordul altor operatori din piaţă, competitori.
În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei recomandă Parlamentului şi Guvernului României să nu mai fie emise acte normative prin care să se prelungească valabilitatea Programelor de transport, indiferent dacă acestea sunt judeţene sau interjudeţene. Totodată, orice modificare a legislaţiei în domeniul transporturilor trebuie să prevadă expres faptul că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, judeţean sau interjudeţean de persoane prin curse regulate va constitui criteriul principal de atribuire concurenţială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse şi/sau trasee.
În plus, autoritatea de concurenţă a transmis către consiliile judeţene, organismele responsabile cu organizarea noilor proceduri de atribuire a traseelor din programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean, un set complex de recomandări care să asigure şi să menţină concurenţa pe această piaţă.
Investigaţia Consiliului Concurenţei a fost declanşată, din oficiu, ca urmare a refuzului Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) şi MTI de a respecta avizul negativ transmis de autoritatea de concurenţă cu privire la Proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi funcţionarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate la nivel judeţean şi punerea acestuia în practică prin publicarea în Monitorul Oficial.
În România, transportul rutier de persoane prin curse regulate este reglementat diferit, în funcţie de clasificarea pe zone de desfăşurare: transport interjudeţean, transport judeţean şi transport local.
Transportul rutier judeţean este un serviciu public ce se desfăşoară între două localităţi din acelaşi judeţ, autorităţile de reglementare competente fiind consiliile judeţene, la nivel local, şi MTI şi Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), la nivel central. Totodată, MDLPA a avut atribuţii în ceea ce priveşte elaborarea şi aprobarea normelor metodologice pentru organizarea şi efectuarea transportului rutier de persoane la nivel judeţean, în perioada iunie 2019 - aprilie 2020.
Transportul rutier interjudeţean este serviciul public ce se efectuează între două localităţi situate în judeţe diferite. Autoritatea de reglementare competentă este MTI, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier verifică respectarea reglementărilor în domeniu, iar Autoritatea Rutieră Română elaborează programul de transport interjudeţean şi avizează programele de transport judeţene, astfel încât cele două să fie armonizate.
Transportul rutier local este un serviciu public efectuat în interiorul unei localităţi, precum şi în limitele unei asociaţii de dezvoltare şi este reglementat de fiecare unitate administrativ teritorială (consiliul local sau asociaţie de dezvoltare intercomunitară, după caz).
Decizia Consiliului Concurenţei, în urma investigaţiei privind transportul rutier de persoane prin servicii regulate la nivel inter/intrajudeţean, va fi publicată pe pagina web a instituţiei.