Consiliul Concurenţei şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) vor prezenta primului-ministru o nouă informare pe problemele din piaţa carburanţilor.
Premierul Emil Boc le-a cerut celor două instituţii să colaboreze după ce s-a arătat nemulţumit de conţinutul documentului pe care l-a trimit în acest sens de la Autoritatea de Concurenţă.
"Primul-ministru Emil Boc s-a declarat nemulţumit de informarea de la Consiliul Concurenţei privind analiza pe care instituţia a realizat-o pe piaţa combustibililor şi a cerut Consiliului Concurenţei să lucreze împreună cu ANAF şi să-i prezinte, în cel mai scurt, timp o analiză suplimentară pe care primul-ministru să poată să-şi fundamenteze deciziile", a declarat, miercuri, la finele şedinţei de Guvern, Ioana Munteanu, purtătorul de cuvânt al premierului Emil Boc.
Specialiştii susţin că Guvernul poate interveni pe piaţa carburanţilor doar în ceea ce priveşte politica fiscală. O soluţie în acest sens ar fi modificarea nivelul tuturor taxelor şi accizelor percepute, care reprezintă circa 50% din preţul la pompă al unui litru de carburant. Alţi specialişti susţin că o altă măsură la care ar putea recurge Guvernul ar fi introducerea unei taxe de tip "Robin Hood", pentru supraimpozitarea profiturilor companiilor petroliere.
Surse din cadrul Consiliului Concurenţei susţin că instituţia nu a primit un termen limită până la care să realizeze noua informare în colaborare cu ANAF şi că sunt slabe şanse ca aceasta să fie gata până miercurea viitoare, când va avea loc următoarea şedinţă de guvern.
Solicitarea premierului vine în contextul în care scumpirea din ultimele zile a barilului de petrol, pe fondul tensiunilor sociale din nordul Africii şi din Orientul Mijlociu, riscă să declanşeze şi în ţara noastră un nou val de scumpiri la produsele generice.
Primele produse pentru care ar urma să plătim mai mult, în urma scumpirii barilului de petrol, vor fi, în primul rând, carburanţii, al căror preţ este, şi aşa, greu de suportat la actualul nivel pentru marea majoritate a populaţiei.
De asemenea, afacerile transportatorilor - rutieri şi feroviari - ar urma să fie afectate şi, pe cale de consecinţă o eventuală creştere a tarifelor de transport se va resimţi şi în preţul mărfurilor transportate (n.r. - bunuri de consum) şi în servicii.
Toate acestea vor duce la adâncirea nivelului inflaţiei.
Explozia ţiţeiului - inflaţieee!
Vom avea grâu mai ieftin doar dacă statul va subvenţiona preţul pâinii