Statul trebuie să reducă cheltuielile aferente proiectelor care beneficiază de fonduri europene nerambursabile, pentru că în primele şase luni ale anului acestea au fost mai mari decât veniturile încasate de la Uniunea Europeană, se arată în Opinia Consiliului Fiscal referitoare la Raportul semestrial privind situaţia economică şi bugetară.
"Dată fiind suspendarea prelungită a rambursărilor de la Uniunea Europeană aferente fondurilor europene nerambursabile pentru câteva programe operaţionale importante şi efectuarea, în primele şase luni ale anului, a unor cheltuieli aferente proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (6.374 milioane lei), mult superioare veniturilor efectiv încasate de la Uniunea Europeană în aceeaşi perioadă (3.072 milioane lei), este nevoie de o încetinire substanţială a creşterii cheltuielilor de această natură, în a doua parte a anului, pentru a nu periclita ţinta de deficit bugetar, o accelerare fiind posibilă doar în măsura în care rambursările efective de la UE se deblochează cât mai rapid", potrivit documentului.
Având în vedere că rambursările de la Uniunea Europeană pentru unele programe operaţionale importante sunt întrerupte, ca urmare a unor nereguli descoperite în urma auditului, Consiliul Fiscal consideră, ca prioritate urgentă, continuarea cu prudenţă a plăţilor către beneficiari, pentru proiectele cele mai importante din resurse bugetare. În plus, este nevoie de luarea tuturor măsurilor necesare pentru reluarea rambursărilor de la UE cât mai curând posibil, potrivit Consiliului Fiscal.
În privinţa atingerii ţintei de deficit bugetar de 2,2% din PIB pe metodologie cash, respectiv maxim 3% din PIB pe metodologie ESA95, în decembrie, este nevoie de un control foarte strict al cheltuielilor, în a doua parte a acestui an, în special la nivelul autorităţilor locale (având în vedere şi apropierea alegerilor generale) şi de întărirea eforturilor de îmbunătăţire a colectării taxelor, în special la nivelul accizelor, consideră Consiliul Fiscal.
Consiliul Fiscal apreciază ca adecvată strategia pe care a adoptat-o Ministerul de Finanţe, în prima parte a anului, aceasta reuşind să construiască un tampon de lichiditate confortabil şi să îmbunătăţeasca uşor profilul de maturităţi al datoriei publice.
• Problema arieratelor - lipsă de disciplină financiară
Problema arieratelor la bugetele locale apare ca o problemă structurală recurentă şi reflectă în principal o lipsă de disciplină financiară şi deficienţe în aplicarea legii Finanţelor publice locale, se arată în documentul citat.
Consiliul Fiscal apreciază decizia Ministerului de Finanţe de a majora, prin rectificarea bugetară, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, pentru acest an, cu suma de 512.986 mii lei, din care suma de 500.000 mii lei se alocă, pe judeţe şi municipiul Bucureşti, în scopul achitării arieratelor autorităţilor locale.
Consiliul Fiscal recomandă efectuarea unei analize care să identifice cauzele acumulării de arierate în cadrul autorităţilor locale şi implementarea unui set de măsuri, inclusiv prin amedarea Legii Finanţelor Publice Locale şi aplicarea cu stricteţe a prevederilor acesteia, care să întărească disciplina financiară a acestora şi să prevină acumularea de arierate în viitor.
În opinia Consiliului Fiscal, măsuri decisive în vederea prevenirii acumulării de arierate de către autorităţile publice sunt cu atât mai necesare, întrucât începând cu martie 2013 se va implementa în statele membre UE Directiva UE 7/2011 cu privire la combaterea întârzierii plăţilor în contractele comerciale. În plus, Guvernul va trebui să identifice resursele financiare necesare plăţii arieratelor existente care depăşesc termenele stabilite de această directivă.
În ceea ce priveşte arieratele companiilor de stat, Consiliul Fiscal apreciază că anumite eforturi au fost făcute în direcţia reducerii acestora, stocul de arierate scăzând în special prin scheme de tip swap de stingere în lanţ a unor obligaţii de plată a unor companii de stat. Însă, Consiliul Fiscal consideră că sunt necesare progrese mai mari în direcţia îmbunătăţirii managementului financiar al companiilor de stat şi recomandă urgentarea aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109 din 30 noiembrie 2011 privind guvernanţă corporativă a intreprinderilor publice.
• Proiectul de rectificare bugetară pe anul 2012, încalcă două reguli
Proiectul de rectificare bugetară pentru acest an nu îndeplineşte regula conform căreia totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificărilor bugetare. De asemenea, proiectul de rectificare încalcă regula potrivit căreia cheltuielile totale ale bugetului general consolidat (excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori) pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare, numai pentru plata serviciului datoriei publice şi pentru plata contribuţiei României la bugetul Uniunii Europene.
Consiliul Fiscal subliniază că în Proiectul de rectificare bugetară pe 2012, fondul de rezervă este majorat cu 332 milioane de lei, dar nu este precizată destinaţia sumelor.
Consiliul Fiscal recomandă identificarea explicită a cheltuielilor care pot fi angajate din fondul de rezervă împreună cu o mult mai mare transparenţă, inclusiv prin raportarea periodică către Parlament a nivelului de utilizare al fondului. De asemenea, Consiliul Fiscal recomandă plafonarea sumelor ce pot fi repartizate şi utilizate din fondul de rezervă, ca procent din totalul cheltuielilor.
Proiectul de rectificare bugetară pe anul 2012 este construit pe baza unui ţinte de deficit bugetar mai ridicată ca urmare a efectului cumulat a doi factori. Primul factor se referă la nerealizarea unor categorii de venituri, precum cele din accize, venituri nefiscale, sume primite de la Uniunea Europeană. Cel de al doilea factor cuprinde majorarea cheltuielilor totale, ca urmare a creşterii salariilor din sectorul bugetar, dobânzi mai ridicate plătite în contul datoriei publice, cheltuieli cu bunurile şi serviciile mai mari pentru a plati arieratele recurente din sectorul sanitar.
Consiliul Fiscal recomandă Guvernului să formuleze transparent bugetul de investiţii, pornind de la o analiză a portofoliului existent de proiecte şi identificarea celor prioritare.
De asemenea, Consiliul Fiscal consideră că absorbţia fondurilor europene trebuie să devină un obiectiv prioritar efectiv al Guvernului, însă, dată fiind absorbţia foarte slabă de până acum, sunt necesare măsuri mult mai hotărâte şi urgente de îmbunătăţire a capacităţii de absorbţie. Consiliul Fiscal consideră că acest deziderat este cu atât mai necesar, mai ales în actualul context european tensionat care creează constrângeri în finanţarea necesarului de investiţii al economiei. Consiliul Fiscal reiterează recomandarea de stabilire de ţinte trimestriale de absorbţie efectivă de fonduri europene, pe ordonatori de credite, care să fie monitorizate cu stricteţe şi care să permită corectarea rapidă a eventualelor deficienţe.
Consiliul Fiscal este o autoritate independentă, printre atribuţiile căreia se numără publicarea unui raport anual care să analizeze şi să evalueze tendinţele macroeconomice şi bugetare, precum şi obiectivele, indicatorii cuprinşi în strategia fiscal-bugetară şi în bugetul anual.