Accesul la învăţământul liceal, în forma prevăzută în noua lege a învăţământului preuniversitar, a creat foarte multă nemulţumire în rândul părinţilor, elevilor şi profesorilor. Consiliul Naţional al Elevilor consideră că sistemul de evaluare este unul dintre factorii cheie care pot să asigure, cu adevărat, atingerea tuturor obiectivelor finale ale procesului instructiv-educativ. Potrivit CNE, în ultima perioadă, a fost dezbătută intens problematica examenului de admitere la liceu, suplimentar faţă de EN: "Am auzit şi ascultat punctele de vedere ale elevilor, ale părinţilor, ale profesorilor şi ale organizaţiilor relevante din sectorul de educaţie. Am omis pe cineva? Da, sindicatele profesorilor. Ieri s-a încheiat procesul de consultare pe baza proiectului, iar astăzi ne-am trezit cu noi propuneri de modificare venite din partea acestora cu privire la admiterea în învăţământul liceal. Calitatea de partener de dialog social implică şi o colaborare strânsă, care există deja. Însă, această propunere nu a venit ca rezultat al unei consultări cu elevii sau cu părinţii. Ce ar putea implica EN la 5 materii? Planurile-cadru ar trebui să aibă prevăzut un nou trunchi comun care să corespundă nevoilor acestui de examen. Automat, primul lucru care ne vine în minte când abordăm acest subiect sunt meditaţiile. Cum ne vom putea asigura că elevii sunt pregătiţi? Consiliul Naţional Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor se opun cu fermitate acestei abordări asupra examenului de evaluare naţională, luând în calcul modul în care aceasta încurajează meditaţiile plătite prin complexitatea ei.
De asemenea, să nu uităm faptul că examenele cu miză mare au fost criticate inclusiv de experţi în educaţie de la nivel european şi internaţional, fapt care se regăseşte şi într-un raport al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), care a propus adoptarea unor măsuri prin care să se pună mai puţin accent pe rezultatul examenelor care evaluează cunoştinţe în detrimentul competenţelor şi, totodată, pentru a transforma liceele în medii sigure şi incluzive pentru toţi elevii".
CNE reaminteşte că acelaşi raport spune, în cuprinsul său: "O trăsătură a educaţiei în unele ţări din Europa de Est şi Asia Centrală este că selecţia în învăţământul secundar superior este foarte selectivă pe plan academic, comparativ cu ţările OCDE. Ca atare, elevii de liceu sunt foarte segregaţi".
Elevii aşteaptă un răspuns de la autorităţi legat de ceea ce se doreşte de fapt prin examenul de evaluare naţională.