"Consumatorii de carte au migrat mai mult către achiziţiile online"

A consemnat Octavian Dan
Ziarul BURSA #Companii / 27 ianuarie

"Consumatorii de carte au migrat mai mult către achiziţiile online"

(Interviu cu Anton Chiazna, General Manager librarie.net)

Piaţa cărţii a cunoscut transformări spectaculoase în ultimii ani. Achiziţiile online au schimbat unele raporturi de forţe, dar au existat şi alte provocări pentru principalii actori din domeniui. Despre toate acestea ne-a vorbit Anton Chiazna, General Manager librarie.net.

Reporter: Sunteţi de 20 de ani în domeniu...cum a evoluat piaţa cărţii?

Anton Chiazna: Probabil cea mai mare provocare constantă a pieţei cărţii în ultimii 20 de ani a fost şi rămâne nivelul scăzut de lectură pe cap de locuitor, afirmaţie susţinută şi de statisticile existente. Cu toate acestea, există şi aspecte pozitive, cum ar fi accesibilitatea oferită de comerţul online, care face posibilă livrarea cărţilor în localităţile lipsite de librării fizice. De asemenea, românii plecaţi în străinătate pot accesa cărţile mai uşor, iar numărul clienţilor străini interesaţi de limba română, deşi mic, reprezintă un alt aspect pozitiv.

Reporter: Cât de mult a fost afectată piaţa de evenimentele din ultimii patru ani?

Anton Chiazna: Cu siguranţă, atât pandemia, cât şi războiul au accelerat schimbări radicale în comportamentul consumatorilor de carte, care au migrat mai mult către achiziţiile online. Acest lucru a determinat şi editurile să îşi adapteze strategiile de marketing în timp real, punând accent pe vânzarea online. Creşterea preţului hârtiei şi inflaţia au fost alţi factori care au dus la majorarea preţurilor cărţilor, cu un impact direct asupra vânzărilor totale, care, cel mai probabil, au stagnat sau chiar au scăzut.

Reporter: Ce strategie aţi abordat ca să treceţi mai uşor peste crizele succesive legate de pandemie, război...?

Anton Chiazna: Pandemia şi războiul au accelerat migrarea masivă a bugetelor de marketing ale editurilor către online şi au intensificat concurenţa în piaţa de retail.

Strategia noastră a fost să facem faţă provocărilor şi să încercăm să readucem vânzările la nivelul din anii anteriori pandemiei, ba chiar să le creştem. Acest obiectiv rămâne dificil de realizat în contextul economic şi concurenţial actual. Totuşi, experienţa noastră de aproape 25 de ani ar trebui să ne ajute să ne reinventăm permanent. Avem avantajul know-how-ului oferit de doi dintre colegii acţionari, care au contribuit semnificativ la dezvoltarea site-ului şi promovării. În plus, în posturile cheie ale companiei avem oameni dedicaţi şi profesionişti, cu vechime mare, pe lângă care încercăm să construim o echipă ataşată brandului - un aspect dificil în condiţiile economice actuale.

Cred cu tărie că afinitatea angajaţilor faţă de companie, chiar şi în situaţiile dificile din ultimii ani, a fost unul dintre factorii cheie care ne-au permis să depăşim aceste crize succesive.

Desigur, am luat şi decizii manageriale sau strategice greşite, dar sperăm că am învăţat din ele şi că vom face faţă mai uşor unor eventuale crize viitoare.

Reporter: Valul de scumpiri din ultimii ani v-a afectat?

Anton Chiazna: În primul rând, inflaţia şi creşterea costurilor cu hârtia, începând cu izbucnirea războiului, au dus la majorarea preţului de vânzare al cărţilor. Acest lucru a afectat puterea de cumpărare a cititorilor. Pe de altă parte, marjele de profitabilitate au fost serios afectate de creşterea costurilor, în special în ceea ce priveşte bugetele de marketing. Concurenţa tot mai acerbă din online a generat costuri ridicate pentru toţi competitorii.

Totuşi, am beneficiat foarte mult de programele derulate de statul român, precum IMM Invest, care au ajutat cash-flow-ul companiei să treacă peste perioade dificile. De asemenea, parteneriatele cu editurile, prin extinderea termenelor de plată şi discounturile suplimentare oferite în anumite campanii, au fost de mare ajutor.

Pe această cale, dorim să mulţumim tuturor partenerilor pentru sprijinul acordat, iar noi, la rândul nostru, facem eforturi să respectăm parteneriatele şi să păstrăm încrederea acordată.

Reporter: Care sunt tendinţele din piaţă? Ce caută, în 2025, cititorii?

Anton Chiazna: Datele de mai jos se referă la piaţa de carte fizică şi la tendinţele de pe LIBRARIE.net:

-Cărţile de ficţiune, în special cele de dragoste, suspans şi thriller, rămân populare.

-Se observă o creştere a interesului pentru cărţile de dezvoltare personală.

-Autorii români sunt din ce în ce mai apreciaţi.

-Recomandările influencerilor literari au un impact mare asupra cititorilor.

Reporter: Există o criză în ceea ce priveşte consumul de carte?

Anton Chiazna: Nu aş vorbi despre o criză a consumului de carte, cât mai degrabă despre dificultăţi generale în industrie, de la creşterea preţurilor hârtiei şi ale tipografiilor, până la lipsa capitalizării distribuitorilor. În plus, concurenţa puternică din online şi lipsa unei strategii coerente de preţ au dus la cheltuieli paralele de marketing din partea editurilor şi distribuitorilor. De asemenea, insolvenţele recente din piaţă au avut repercusiuni majore asupra întregii industrii. Există, totuşi, creşteri semnificative pe segmentul de carte electronică, ceea ce reflectă schimbările în modalitatea de consum a cărţilor.

Cred că ar fi necesară o strategie comună pentru popularizarea cărţii ca bun de larg consum, esenţial în viaţa de zi cu zi. Din păcate, cartea este considerată adesea dispensabilă, fiind rareori inclusă în bugetul familiei.

Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei dumneavoastră în ultima perioadă?

Anton Chiazna: Pentru anul 2024, avem o creştere a cifrei de afaceri cu aproximativ 15% faţă de 2023, care la rândul său a reprezentat o revenire cu aproximativ 10% faţă de 2022. Din acest punct de vedere, putem spune că 2024 a fost un an bun. Din păcate, încă suferim destul de mult pe partea de profitabilitate din cauza necesităţii de a fi competitivi prin preţ într-o piaţă din ce în ce mai concurenţială, pe de o parte, iar pe de altă parte din cauza creşterii foarte mari a costurilor la nivel general, în special cele de marketing.

Reporter: Sunteţi interesaţi de colaborarea cu un investitor puternic?

Anton Chiazna: Cu siguranţă, dorinţa unui investitor puternic de a ni se alătura ar fi o onoare, o mare şansă pentru business, dar şi o mare provocare. Au existat câteva tatonări de-a lungul anilor, însă niciuna nu s-a concretizat. Nu ne-a ajutat nici faptul că suntem din provincie, nici industria din care facem parte, care nu cred că este atât de atractivă. Cu toate acestea, aşteptăm cu interes orice ofertă, fiind deschişi la un posibil exit total în viitor.

Reporter: Comerţul online este în plină expansiune. Care sunt provocările legate de această activitate?

Anton Chiazna: Expansiunea comerţului online vine la pachet cu costuri mai mari de marketing, resurse umane dedicate şi specialişti pe fiecare canal de social media. Probabil, doar puţine companii reuşesc să se adapteze la aceste cerinţe, mai ales într-o industrie precum cea de vânzare de carte online. Paradoxal, deşi consumul de carte nu este foarte mare, piaţa este extrem de concurenţială. Cel mai important pentru noi este să ne îmbunătăţim indicatorii de profitabilitate şi stabilitate financiară, grav afectaţi în anii pandemiei şi în anul izbucnirii războiului.

Astfel, provocarea principală este să reuşim să capitalizăm cât mai mult firma, să avem predictibilitate în relaţia cu furnizorii, salariaţii şi acţionarii.

Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare?

Anton Chiazna: În acest moment, lucrăm la implementarea unei versiuni de mobil mai bune, care să ne permită un flux mai mare de comenzi, având în vedere că dispozitivele mobile au devenit principalele surse de înregistrare a comenzilor. În ceea ce priveşte oferta de cărţi, care reprezintă 95% din cifra noastră de afaceri, încercăm continuu să îmbunătăţim şi să fluidizăm calitatea şi claritatea informaţiilor oferite clienţilor. Avem şi un sistem mai complex de comandă pentru produse care nu se află în stocul nostru.

Acest sistem, deşi ne aduce un avantaj competitiv major - având cea mai bogată ofertă de carte în limba română dintre toate platformele de profil -, uneori este deficitar. Creează nemulţumiri în rândul clienţilor şi duce la anularea comenzilor, inclusiv pentru produse care se află în stoc şi ar putea fi livrate în 24 de ore.

De asemenea, am început - şi sperăm să continuăm accelerat - diversificarea gamei de produse comercializate. Jucăriile, rechizitele şcolare, produsele de birotică şi materialele didactice reprezintă câteva categorii în creştere ca pondere în cifra noastră de afaceri.

Ca o concluzie, sperăm ca profiturile obţinute să ne permită să sponsorizăm în continuare diverse proiecte în care suntem implicaţi, mai ales la nivelul judeţului Dolj şi nu numai. Ne dorim să sprijinim comunităţile rurale, unde nevoia de carte şi de rechizite este foarte mare, iar diferenţele faţă de mediul urban sunt semnificative.

Reporter: Vă mulţumim!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Ian. 2025
Euro (EUR)Euro4.9756
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7360
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2699
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9205
Gram de aur (XAU)Gram de aur421.5141

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

oaer.ro
greenenergyexpo-romenvirotec.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb