Apetitul românilor pentru maşinile verzi este în creştere. Piaţa autoturismelor 100% electrice a crescut cu 40,8% în primele nouă luni ale anului 2020 faţă de perioada similară din 2019, iar cea a maşinilor hibride plug-in cu 141,3%, conform datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Preferinţa pentru maşinile electrice se datorează şi stimulentelor oferite de stat. În prezent, prin programul guvernamental de reînnoire a parcului auto Rabla Plus, cei care cumpără o maşină complet electrică primesc de la stat 10.000 de euro, iar cei care cumpără o maşină electrică hibridă cu încărcare la priză, cu emisii reduse de dioxid de carbon, primesc 4.250 de euro. Mai mult, bugetul Programului Rabla Plus a fost suplimentat cu 60 de milioane de lei, până la limita de 200 de milioane de lei în 2020, iar, conform noului plafon, românii vor putea cumpăra aproximativ 4.000 de maşini electrice, după cum a anunţat în august ministrul Mediului, Costel Alexe. Este de aşteptat ca în 2020 achiziţiile de autoturisme "electrice" care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus să înregistreze volume semnificativ mai mari decât anul anterior (la nouă luni având deja o creştere generală de 59,6% a înmatriculărilor), în condiţiile în care sunt peste 2.200 de rezervări de autoturisme electrice şi hibride plug-în faţă de doar 1.300 anul trecut (+69%), conform APIA.
Reţeaua staţiilor de încărcare la nivel de ţară este şi ea în plină dezvoltare. De la marile lanţuri comerciale la importanţi jucători de pe piaţa carburanţilor şi până la companii energetice de top, direcţia de mers este aceeaşi: puncte de încărcare pentru a răspunde nevoilor utilizatorilor de maşini electrice.
Utilizatorii de maşini electrice au la dispoziţie şi soluţii pentru încărcarea automobilului acasă, care oferă diverse avantaje, spre deosebire de încărcarea la priză, care, în cazul în care alimentarea cu energie a contorului electric este limitată (de exemplu la 3 kWh), aduce anumite constrângeri.
O opţiune care prinde contur şi în ţara noastră este contorul inteligent. Acesta este un dispozitiv de măsurare a consumului de energie electrică care asigură un flux bidirecţional, de la distanţă şi automatizat, între sistemul central al distribuitorului de energie electrică şi consumatorul final. Datorită funcţiilor sale, contorul inteligent ar putea face încărcarea vehiculelor electrice mai ieftină şi mai ecologică, oferind consumatorilor un control mai mare asupra consumului de energie. Astfel, în clipa în care vor fi disponibile oferte de consum pe intervale orare, aceştia îşi vor putea încărca autovehiculul în intervalele în care energie este mai ieftină şi cu emisii scăzute de carbon.
În Marea Britanie, conform unui studiu Smart Energy GB, interesul în creştere rapidă al consumatorilor pentru vehiculele electrice va fi accelerat prin implementarea de contoare inteligente. Peste opt milioane de britanici iau în calcul cumpărarea sau închirierea unui vehicul electric în următorii cinci ani, ceea ce arată că oamenii devin mai conştienţi de modul în care contoarele inteligente se pot integra cu vehiculele electrice pentru a ajuta la reducerea costurilor asociate cu energia. Mai mult de o treime dintre respondenţi au declarat că ar fi mai interesaţi să cumpere un vehicul electric dacă ar deţine un contor inteligent, în timp ce o treime dintre şoferi au spus că ar fi mai probabil să achiziţioneze un vehicul electric dacă ar putea să-l programeze pentru a se încărca automat acasă atunci când costul energiei este mai mic (cunoscut sub numele de încărcare inteligentă).
În România, potrivit estimărilor reglementatorului ANRE, până în 2028, aproximativ 4 milioane de contoare inteligente ar trebui instalate la nivelul întregii ţări. La finele anului 2019, erau montate 1.120.790 de contoare inteligente în România, faţă de 988.507 prognozate, conform datelor ANRE, depăşirea planului de contorizare inteligentă la nivel naţional datorând-se companiilor de distribuţie ale Enel, care au instalat mai multe contoare cu procente cuprinse între 22% şi 26,7% faţă de plan. În 2020, E-Distribuţie Muntenia instalează aproximativ 80.000 de contoare inteligente în judeţele Bucureşti, Giurgiu şi Ilfov, E-Distribuţie Dobrogea instalează aproape 41.000 de contoare inteligente în judeţele Călăraşi, Constanţa, Ialomiţa şi Tulcea, în timp ce E-Distribuţie Banat instalează contoare cu noua tehnologie pentru aproximativ 50.000 de clienţi din judeţele Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş. Investiţiile în cele peste 170.000 de contoare inteligente instalate de companiile de distribuţie ale Enel în 2020 se ridică la peste 56 de milioane de lei.
Maşinile electrice par să aibă toate calităţile să devină maşinile viitorului, cu beneficii dovedite legate de poluarea aerului şi cea fonică şi infrastructura de încărcare şi sistemele energetice trebuie să ţină pasul cu aceste schimbări. Iar un prim pas în direcţia modernizării reţelelor este contorul inteligent.
1. Ce legatura are?
(mesaj trimis de Cristian în data de 27.10.2020, 10:15)
Ce legatura are contorul inteligent casnic, rezidential, cu economisirea de energie si mobilitatea electrica urbana numai voi stiti dar, ma rog, un articol platit poate sa amestece mere cu pere dupa bunul plac.
1.1. Exact! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2020, 15:50)
Contoarele inteligente de la noi nu ofera nici un beneficiu consumatorilor. Ar fi foarte interesant si consumatorul sa aiba acces la datele inregistrate (si, probabil, conform legislatiei UE, are) dar eu nu am vazut pe cineva sa primeasca ceva date de la furnizor.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Vali în data de 27.10.2020, 20:17)
daca aveti posibilitatea ramaneti pe contoare mecanice, clasice, cu disc.
contoarele inteligente sunt inteligente pentru ...distribuitori :)
inregistreaza mai mult decat cele clasice ;)