CONTRACT DE COMUNICARE Activism în Israel, ţepe în România

Popescu Marius
Companii / 15 februarie 2018

Activism în Israel, ţepe în România

Orit Rishpi face parte din consiliul de administraţie al societăţii NTA Metropolitan Mass Transit System Ltd, o companie deţinută de statul Israel. Numirea în funcţie realizându-se de către Govern­ment Companies Authority. Dealtfel fiind recunoscută ca o militantă în Israel pentru dreptul femeilor la reprezentare politică. Ea face parte din consiliul de conducere al We Power, unde îndeplineşte şi funcţia de preşedinte al comitetului legislativ. We Power este o organizaţie neguvernamentală care îşi propune să sprijine femeile să ocupe poziţii de prim-plan în politica şi în societatea israeliană.

Orit Rishpi a apărut în emisiuni TV unde a susţinut dreptul femeilor de a se implica în politică la nivel înalt şi a militat pentru introducerea cotelor de gen, prin care partidele să fie obligate să accepte mai multe femei în poziţii de conducere.

Dar dacă în Israel imaginea ei este una luminoasă şi progresis­tă, în România lucrurile stau cu totul altfel.

Afacerea Mainrom Line

Orit Rishpi îşi face intrarea pe piaţa românească în iunie 2007, când firma pe care o conducea, Mainrom Line, o firmă israeliană de transport fluvial containerizat, se arată dispusă să investească 10 milioane de euro într-un centru de stocare în portul Giurgiu.

"Principalul nostru obiectiv este să transformăm portul Giurgiu într-un centru logistic reprezentativ pentru Europa, ca urmare a creşterii traficului fluvial. Vrem să extindem capacităţile de depozitare şi operare. În plus, vom investi în creşterea capacităţilor de transport de mărfuri", declara la acel moment Rishpi, preşedinte-director general al Mainrom Line.

După care a continuat: "România are o tradiţie importantă în transportul naval, iar Dunărea este o resursă naturală care trebuie valorificată. Comparativ cu rezultatele din Occident, situaţia actuală a transportului fluvial pe Dunăre arată că suntem la doar 5-10% din ceea ce ar putea fi transportat. Sperăm să influenţăm prin lobby dezvoltarea şi investiţiile în Dunăre, în special în ceea ce priveşte lucrările de curăţare şi dragaj".

Drept urmare, ia fiinţă o nouă firmă: Mainrom Line SRL. Deşi totul părea să meargă foarte bine, 11 ani mai târziu, în 2016, Mainrom Line SRL a sfârşit prin a avea datorii la ANAF de peste un milion de lei şi a fost declarată falimentară.

Lucrurile devin cu adevărat interesante dacă ne uităm pe rapoartele financiare ale firmei: din 2008 şi până în 2015, Mainrom Line SRL nu a înregistrat niciun fel de profit.

De altfel, încă din 2013 Mainrom Line SRL intră în vizorul Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Giurgiu, de la care primeşte literalmente sute de notificări pentru neplata diverselor obligaţii.

Misterul tuturor acestor date se lămureşte în clipa în care aflăm că unul dintre acţionarii Mainrom Line SRL era Trig Point Ltd., o firmă cu sediul în Cipru. Practic Mainrom Line nu a inves­tit niciodată 10 milioane de euro în România. Totul a fost doar o campanie de PR menită să convingă autoritatea portuară Giurgiu şi celelalte autorităţi române să ofere firmei facilităţile de care avea nevoie.

Mai simplu spus, totul a fost o ţeapă. Mainrom Line a folosit facilităţile româneşti pentru a obţine câştiguri pe care ulterior le transfera în off-shore-ul din Cipru. Statul român şi ceilalţi creditori ai firmei au rămas cu buza umflată. Inclusiv angajaţii, cărora firma nu le-a plătit niciodată contribuţiile sociale.

Printre cei păgubiţi de Mainrom Line SRL se numără Ad­­ministraţia Judeţena a Finanţelor Publice Giurgiu Inspectoratul judetean de munca Giurgiu Administraţia Canalelor Navigabile SA, Adminis­traţia Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu, CFR Marfă, Adminis­traţia Porturilor Maritime SA Constanţa şi Navrom.

Cu un cinism absolut remarcabil, Orit Rishpi s-a declarat şi ea păgubită în urma falimentului Mainrom Line SRL - şi aşteaptă să fie despăgubită.

Reţeaua Mainrom

Având ca punct central Mainrom Line, Orit Rishpi a creat o reţea de firme tocmai cu scopul de a produce un circuit al banilor cărora în final să li se piardă urma. Astfel, Mairom Line 2012 Israel Ltd. (fosta Mainrom Line Logistic - companie listata la bursa Tel Aviv) a devenit acţionar principal la APCD Giurgiu - Amenajare Port Containere Dunărean Giurgiu SRL. APCD Giurgiu a avut profit în 2015 (82.000 lei). În rest, profitul net a fost zero.

Au urmat apoi Real Estate Portual SRL, cu acţionar acelaşi off-shore din Cipru, Trig Point Ltd. - şi Stardust Ventures Management SRL. Lor li s-a adăugat şi Intermodal Smart Solutions SRL, al cărei acţionar unic era Mainrom Line SRL. Toate firmele de mai sus, cu excepţia lui Trig Point Ltd., au avut-o ca adminis­trator pe Orit Rishpi. Toate societatile de mai sus sunt fie exectuate silit de catre fisc fie sunt falimentare cu datorii care insumeaza zeci de milioane de lei , iar printre pagubitii de servicu se numara din nou Administraţia Judeţena a Finanţelor Publice Giurgiu Inspectoratul judetean de munca Giurgiu plus multe alte firme cu capital privat

Un tun imobiliar pe model Mainrom Line

În 2006, Yuval Rishpi, soţul lui Orit, a înregistrat în România firma Gespi Investments. Orit Rishpi a fost numită ad­ministrator şi al acestei firme. În 2007, Gespi a lansat proiectul rezidenţial Seasons Residence, cu 180 de apartamente pe drumul dintre Braşov şi Poiana Braşov. Gespi stabilise preţuri care porneau de la 100.000 de euro plus TVA pentru o garsonieră şi a atras o finanţare de aproape 10 milioane de euro de la Piraeus Bank pentru realizarea investiţiei.

La fel ca în cazul Mainrom Line, Gespi Investments a intrat în faliment (în 2012) după ce a folosit banii unor terţi - în cazul de faţă, Piraeus. Banca are acum de recuperat 10 milioane de euro şi nu mai are de la cine.

Tot la fel ca în cazul Mainrom Line, lucrurile au arătat bine doar în 2007 şi 2008, când Gespi Investemnts a mizat pe o strategie agresivă de publicitate pentru a atrage finanţatori pe care ulterior să îi lase cu ochii în soare. În cazul Mainrom a fost portul Giurgiu, alături de ceilalţi păgubiţi. În cel al lui Gespi, Piraeus Bank. În ambele cazuri avem de-a face cu acelaşi mod de operare.

În loc de concluzii

În 2013, Mainrom Line Logistics Ltd. din Israel s-a transformat în Kitov Pharmaceuticals Ltd., o firmă de produse farmaceutice, schimbându-şi astfel în mod radical domeniul de activitate. Orice urmă a vechiului Mainrom a dispărut în neant.

Astăzi, Orit Rishpi nu mai are nicio legătură cu Mainrom: Kitov Pharmaceuticals e condusă de doctori în medicină. Între timp, ea şi-a costruit un alt profil public, acela de apărătoare a drepturilor femeilor, si de functionar public aflat in slujba cetatenilor cum scriam la început.

Iar victimele ei din România au rămas - şi probabil că vor rămâne în continuare - cu banii luaţi.

Responsabilitatea asupra textului acestui articol revine autorului. Articolul a fost publicat în baza unui contract de comunicare. Ziarul BURSA este deschis dreptului la replică.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb