• Deşi s-a bătut palma pentru preţul de 60 de milioane de euro, iar contractul trebuia semnat luna aceasta, se pare că mai sînt cîteva clauze de negociat
Preluarea de către statul român a pachetului majoritar de acţiuni pe care le deţin coreenii de la "Daewoo Motor" în "Daewoo Automobile Romania" (DAR), pare să fie amînată din nou. Deşi este pregătit să plătească 60 de milioane de euro pentru această participaţie, conform înţelegerii cu partea coreeană, statul nostru ar putea să redevină proprietar abia în luna noiembrie, ne-au declarat surse apropiate negocierilor.
Amintim că, potrivit informaţiilor vehiculate în ultima vreme în presă, contractul dintre statul român şi coreeni urma să fie semnat la jumătatea acestei luni, fie o dată cu vizita oficială a preşedintelui Traian Băsescu în Coreea, care a început astăzi, sau, potrivit spuselor lui Codruţ Şereş, ministrul economiei şi comerţului, cel tîrziu la sfîrşit de octombrie.
Sursele mai sus amintite spun, totuşi, că tranzacţia nu va avea loc cu prilejul vizitei şefului statului român, cu toate că este programată o întîlnire cu preşedintele "General Motors Daewoo", pe motiv că aceasta se desfăşoară pe parcursul a două zile, timp care nu permite semnarea contractului: "Timpul este scurt, astfel că cel mai probabil vor fi lămurite anumite aspecte neclare părţii române, în legătură cu contractul". Din delegaţia prezidenţială va face parte şi Mihai Cătuneanu, preşedintele Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), care urmează să înainteze, în numele statului român, o solicitare autorităţilor coreene în sensul determinării celor de la "Daewoo Motor" să încheie contractul într-un mod foarte clar în privinţa datoriilor companiei, care rămîn la partea coreeană.
Amintim că, la începutul acestei luni, negociatorii români şi cei coreeni urmau să semneze un acord preliminar neobligatoriu, care precede tranzacţia. Însă, documentul a fost parafat doar de partea română. Faptul că partea coreeană nu a semnat a lăsat cîteva aspecte neclare pentru negociatorii români. Trebuie precizat că semnarea contractului nu va atrage preluarea imediată de către statul român a acţiunilor "Daewoo". Ulterior încheierii contractului vor avea loc două operaţiuni: prima, de preluare a pachetului majoritar, urmată de conversia creanţelor societăţii în acţiuni şi achiziţionarea lor de către partea română. Aceste etape ar putea dura pînă la sfîrşitul anului.
Dupa ce preia pachetul majoritar, statul român îl va scoate la vînzare şi va proceda la o selecţie de oferte din partea investitorilor strategici. Autorităţile române spun că venirea unui investitor strategic la Craiova ar trebui să fie însoţită de obligaţia de a păstra în operare 20-30% din capacitatea de producţie, iar într-un an şi jumătate sau doi să se lanseze pe piaţă un nou produs. Pînă în acest moment, şi-au manifestat interesul pentru uzina de la Craiova "General Motors", "Ford" şi "Renault", cea din urmă deţinînd 33% din acţiunile corporaţiei japoneze "Nissan."
O delegaţie de specialişti a constructorului "Nissan" s-a aflat săptămîna trecută la Craiova, aceasta fiind a doua vizită realizată în ultimele două săptămîni. Astfel, reprezentanţii corporaţiei japoneze, împreună cu partenerii de la "Renault", arată că nu le este indiferentă fabrica din Bănie. "Vizitele de informare, de inspecţie a liniilor tehnologice sînt normale în lumea constructorilor auto. Este adevărat, însă, că în ultimele luni acestea s-au mai intensificat", ne-a declarat Valeriu Gîrlea, purtător de cuvînt al "Daewoo Automobile România".
Societatea a fost înfiinţată în anul 1994, cu capital mixt, de către "Automobile Craiova" şi grupul sud-coreean "Daewoo". În septembrie 2002, "General Motors Daewoo Auto and Tehnology" (GM DAT) a preluat o parte din activele "Daewoo Motors Coreea".