Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului revenirea, de urgenţă, asupra legii care a permis imixtiunea autorităţilor locale în gestionarea rutelor de transport interjudeţean şi intrajudeţean. Deja există semnale din toată ţara, în legătură cu eliminarea firmelor de transport care actualmente operează pe rutele câştigate prin licitaţie, pentru înlocuirea lor cu firme preferate de conducerea Consiliilor Judeţene, conform unui comunicat remis redacţiei.
Redăm integral comunicatul:
Schimbarea legislaţiei în legătură cu rutele interjudeţene şi intrajudeţene face posibilă favorizarea unor companii, prin intervenţia autorităţilor locale în procesul dde atribuire a contractelor. S-au schimbat regulile jocului în timpul jocului, fără respectarea Legii dialogului social. Mai mult, firmele care acum operează pe traseele interjudeţene şi intrajudeţene, după ce au câştigat licitaţiile pentru atribuirea rutelor, apoi au beneficiat de prelungirea contractelor, arată cum autorităţile locale încearcă să le elimine de pe piaţă, prin acţiuni ilegale. Sunt judeţe unde firmele de transport acuză conducerea Consiliilor Judeţene de parteneriat ilegal cu anumiţi clienţi politici care i-au ajutat în campania electorală, iar acum se pregătesc să preia monopolul asupra transportului public din judeţe.
Organizaţiile patronale se pregătesc să dea statul în judecată pentru aceste intervenţii în piaţă, cerând anchetarea modului în care s-au atribuit contracte către o firmă care a realizat un studiu recent în baza căruia s-au luat decizii de modificare a regulilor de participare la licitaţiile pentru atribuirea rutelor intrajudeţene. Acuzaţia pe care o aduc transportatorii acestei firme este că a falsificat studiul, drept pentru care se va cere contraexpertiză, în instanţa de judecată, dar se va cere şi o anchetă pentru stabilirea legalităţii atribuirii contractelor între Consiliile Judeţene şi firma care a realizat studiul.
Traseele sunt operate în baza unor contracte semnate în urma câştigării licitaţiilor, conform Legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitaţie, firmele de transport trebuie să respecte toate cerinţele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiţii de milioane de euro într-un anumit tip de maşini - ceea ce au făcut toţi cei care acum au licenţe pentru a opera pe traseele judeţene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ţine cont de conţinutul acelei directive. Interpretarea autorităţilor române nu are, însă, legătură cu directiva europeană, ci a fost folosită pentru a schimba legislaţia din România, în favoarea unor firme "de casă" ale conducerii Consiliilor Judeţene.
"Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenţii, astfel încât să nu rămână zone din ţară neacoperite de transportul rutier. Este foarte bună acea directivă europeană, doar că la noi s-a interpretat pe dos, aşa cum au vrut nişte parlamentari cu alte interese. În loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, au modificat legea în aşa fel încât să-i elimine pe cei care au câştigat atribuirile de trasee şi care operează acum, având licenţa încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor să să primească subvenţii de la statul român. Nici n-au voie, conform acelei directive europene, să acorde subvenţii pe traseele comerciale, ci doar pe cele necomerciale, dar au votat legea cum au vrut ", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Chiar în aceste zile se stabilesc viitorii operatori ai rutelor intrajudeţene şi interjudeţene, iar actualii operatori nici măcar nu se pot apăra de nedreptatea care li se face. Afectaţi de toate restricţiile impuse de guvern, de când a început pandemia, transportatorilor li se cer investiţii suplimentare enorme, pentru a mai putea participa la licitaţii, iar condiţiile pe care le pun Consiliile Judeţene sunt făcute "cu dedicaţie" pentru alte companii care s-au pregătit să preia rutele.
Cerem anchetarea legăturilor dintre conducerea Consiliilor Judeţene şi firmele care s-au pregătit să participe la licitaţii în urma modificărilor legislative şi după stabilirea noilor criterii pentru participarea la licitaţii, după ce au venit semnale de la mai multe firme de transport din ţară, în legătură cu intervenţia autorităţilor judeţene în favoarea atribuirii viitoarelor contracte "cu dedicaţie", pentru anumite firme "de casă" ale "unor interesati" Judeţeni.