Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia celor 8 milioane de şoferi, instituţiilor din România şi jurnaliştilor asupra faptului că firmele de asigurări care vând RCA desfăşoară o campanie denigratoare şi mincinoasă la adresa unităţilor reparatoare, printr-un comunicat remis azi redacţiei.
Începând din 4 septembrie 2020, în cadrul jurnalelor de ştiri ale posturilor tv, apoi în presa scrisă, au fost preluate informaţii false, precum "Poliţele RCA s-ar putea scumpi de 4 ori, din cauza service-urilor auto". Această ştire falsă face parte din campania derulată de firmele de asigurări, dar se poate demonstra, cu cifre, statistici şi documente, că realitatea este cu totul alta, susţin reprezentanţii COTAR.
"Cifrele oficiale, publicate de ASF, ne arată că dauna medie pentru daune materiale a crescut cu 1% în anul 2020. În concluzie, preţul RCA nu ar trebui să crească cu mai mult de 1-2%. Din păcate, aceiaşi asiguratori ne-au demonstrat, în perioada 2014 - 2016, că lăcomia unora nu are limite. O parte din mas-media a căzut în capcana întinsă de multinaţionalele din asigurări, astfel încât asistăm la o campanie de dezinformare, bazată pe fale news" - a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
Societăţile de asigurări au obţinut, prin sprijinul Comisiei Europene, modificarea legii RCA, în sensul în care preţul RCA va putea creşte după pofta firmei de asigurări, fiind eliminate orice pârghii de control pe care le avea Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) asupra preţului practicat de asiguratori - în condiţiile în care aceştia vând un produs cu caracter obligatoriu (RCA).
Din momentul adoptării modificărilor legii RCA în favoarea firmelor de asigurări, s-a dat startul scumpirii acestui produs, iar autorităţile române vor asista, neputincioase şi fără pârghii legale de intervenţie, la escaladarea preţului RCA, care va fi resimţit încă de la sfârşitul acestui an.
Eliminarea plafonului de 25% - care reprezenta cheltuielile administrative ale firmelor de aigurări -, eliminarea obligaţiei asiguratorilor de notificare a Autorităţii de Supraveghere Financiară, cu 60 de zile înainte de modificarea preţului RCA, ne va duce, inevitabil, la creşteri treptate, anuale ale preţului RCA, până când acesta va ajunge la nivelul de preţ practicat de aceleaşi multinaţionale în ţările vest europene, în care cetăţenii au salarii de 4-5 ori mai mari decât cei din România.
Pentru a justifica aceste creşteri ale preţului RCA - pe care ni le-au anunţat deja firmele de asigurări -, a trebuit să se găsească şi un ţap ispăşitor: service-ul auto. Asiguratorii au declanşat, de câteva luni, o campanie de presă, raliind la aceasta şi instituţii precum ANPC şi Consiliul Concurenţei, pentru a prezenta cazuri izolate de unităţi reparatoare care folosesc tarife ridicate, prezentand excepţiile ca fiind reprezentative pentru situaţia generală. Campania de presă a avut ca scop victimizarea firmelor de asigurări, care pretind, de zeci de ani, sunt pe pierdere, în piaţa din România.