COTAŢIA PETROLULUI / STATUL ÎNCASEAZĂ APROXIMATIV 60% DIN CÂT PLĂTIM PENTRU BENZINĂ Deşi preţul petrolului s-a înjumătăţit, taxele pe carburanţi rămân uriaşe

A.T.
Ziarul BURSA #Materii Prime / 6 ianuarie 2015

Deşi preţul petrolului s-a înjumătăţit, taxele pe carburanţi rămân uriaşe

Cotaţiile au coborât abrupt, dar taxele şi accizele au urcat

Scăderea abruptă a cotaţiilor ţiţeiului nu se resimte proporţional şi în buzunarele noastre, în condiţiile în care am avut parte, în ultima perioadă, de o reducere destul de mică a preţului carburanţilor la pompă. În schimb, statul a majorat, anul trecut, taxele pe carburanţi, ignorând trendul pieţei, şi a ajuns acum să încaseze între 58 şi 60% din cât plătim pentru un litru de benzină şi între 54-55% din cât achităm pe litrul de motorină, potrivit informaţiilor furnizate de companiile petroliere prezente pe piaţa noastră.

Astfel, în ultimul an, cotaţia ţiţeiului s-a înjumătăţit, în timp ce tariful pentru cel mai ieftin sortiment de benzină de pe piaţă s-a diminuat doar cu aproximativ un leu (preţurile diferă în funcţie de reţea şi locaţia benzinăriilor).

Conform calculelor noastre efectuate în baza tarifelor afişate la benzinăria Petrom din şoseaua Alexandriei din Capitală, în ianuarie 2014 preţul mediu al benzinei era de 5,63 lei/litru, din care statul a încasat 46%. În ianuarie 2015, preţul unui litru de benzină în staţia respectivă este de 5,1 lei, din care taxele au o pondere de aproximativ 59%.

Cea mai recentă reducere de preţuri operată de Petrom a avut loc pe 1 ianuarie (cu 3 bani pe litrul de benzină şi de motorină).

În cazul reţelelor de benzinării Rompetrol, cea mai recentă modificare a fost operată ieri, preţurile diminuându-se cu 3 bani pe litrul de benzină (preţul mediu în reţea fiind de 5.18 lei pe litru) şi tot cu 3 bani pe litrul de motorină (preţul mediu în reţea fiind de 5,35 lei pe litru). În perioada 18 noiembrie 2014 - 5 ianuarie 2015, Rompetrol Downstream a modificat în scădere preţurile carburanţilor de 12 ori, respectiv cu 59 de bani pe litrul de motorină şi cu 62 de bani pe cel de benzină.

Voci din piaţa de profil ne-au spus ieri că vom asista în continuare la scăderea preţurilor carburanţilor în perioada următoare, în trend cu evoluţia aşteptată a cotaţiilor internaţionale.

Dar statul nu dă, deocamdată, niciun semn că măcar ar analiza vreo diminuare a taxelor impuse pe carburanţi.

Conform informaţiilor primite de la companiile petroliere, după 1 ianuarie 2014, a avut loc majorarea cursului de schimb pentru acciză, astfel că în preţul final s-au regăsit, în plus, 10 bani pentru litrul de benzină şi 9 bani pentru cel de motorină.

După 1 aprilie 2014, Guvernul a introdus acciza suplimentară pe carburanţi (calculată la acelaşi curs de 4.7380 lei pentru un euro), iar preţurile s-au majorat cu încă 41 de bani pe litrul de benzină şi motorină.

În toamnă, Ministerul Finanţelor a decis să menţină pentru 2015 valoarea accizelor din 2014, care vor fi calculate de acum înainte în lei şi nu în euro la cursul BCE de la data de 1 octombrie a fiecărui an, aşa cum a fost până în 2014.

Mai mult decât atât, autorităţile au anunţat că acciza urmează să fie indexată, din 2016, cu rata inflaţiei.

La vremea respectivă, specialiştii au comentat că, de fapt, îngheţarea accizei la valoarea din 2014 reprezintă creşterea acestei taxe, în contextul în care, dacă ar fi fost păstrată formula de calcul în funcţie de cursul BCE, valoarea accizei ar fi trebuit să scadă.

Pentru 2014, accizele au fost calculate la un curs de 4,73 lei/euro, în condiţiile în care BCE a anunţat un curs de 4,4093 lei/euro, la 1 octombrie 2014.

În afara accizelor şi taxelor, preţul final al carburanţilor este format din indicatori variabili, precum cotaţiile internaţionale ale materiilor prime şi ale produselor petroliere, cursul de schimb, precum şi costuri logistice şi de distribuţie, cele financiare necesare asigurării capitalului de lucru şi a investiţiilor.

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Taxele pe carburanti sunt mai bune dact taxele pe mancare sau imbracaminte. Asist cu stupoare la ajustarea planului de creeare a unui scandal public legat de pretul carburantilor. Cand PMP scotea oameni in strada sa protesteze impotriva accizei de 7 eurocenti pretul motorinei era 6,3 lei acum este 5,25. Oamenii platesc mai putin si statul icaseaza mai mult. Ce e rau in asta? Ati prefera ca taxele sa fie pe alimente, medicamente, proprietate sau pe ce? Intrebarea este valabila si pentru DIGI 24 si pentru PROTV.

    1. Cand esti intrebat nu spune nimic,lass pe doctoru sau brancardieru sa spuna ce e de facut. Si daca totusi vrei sa raspunzi cui multumesti penttru revigorarea industriei petroliere atunci spune Slava Domnului. A spus acest lucru si un imparat Care a domnit cu aproc 200 de ANI inaintea lui Constantin si caruia Maestrul i-a dedicat letopisetul intitulat Emperor knows best

      Virgile, faci o bascalie de doi lei pe o tema importanta ce nu ar trebui tarata in derizoriu. Tema taxelor pe carburant se vrea o axa importanta a propagandei de intaratare a bizonului autohton. Calculul initaial a fost ca este o taxa care afecteaza un numar mare de bizoni dispusi sa iasa in strada si sa faca panarama si pentru mai putin. Carburantii mi se par domeniul cel mai echitabil unde sa pui taxe pentru ca este domeniul unde alegerea individuala este cea mai facila. Vrei sa mergi la serviciu cu Hummerul sau Range Roverul, platesti taxe si mergi. Nu iti permiti poti sa mergi si ci Clio, troleul sau autobuzul. Simplu, chiar asa. Pentru alte produse, nu pot alege ce si cat sa consumi. Revenind la campania astora, ieftinirea petrolului a micsorat pretul la pompa si acum astia inceraca sa reanimeze campania de isterizare tragand-o de coada cu insinuarea ca taxele trebuie sa scada odata cu scaderea pretului petrolului. Opinia mea este ca cel de sus (din America) care facut sa scada pretul perolului a adus Romaniei cea mai fericita situatie: pretul a scazut, consumul a crescut si de asemenea si incasarile din taxe. Nu mai este nevoie de inchiderile de spitale, taierile de salarii, concediile fara plata obligatorii si alte masuri ale fostului guvern

      Vrei sa spui:-)eu nu inteleg de ce licoarea progresului Este mai scumpa in Autriche decat in Roumanie. Daca e dupa logica in Germania ar trebui sa fie cel mai ieftin ca e cel mai aproape de izvoarele Dunarii:-)O pasarica mi-a spus de asemenea ca prcentul statului la ciobanescul German ar fi 70 la suta iar snitelul vienez e subventionat cu redevente Care s-au marit cu 600% in capitala economica a Romaniei conform articol ziar citamdu-l pe domnul Roiss Slava Domnului si nu pe nea MTO.Cum vrei sa ma intristez cand imi spui ca e serioasa problema si domnulPonta spune ca nu poate schimba redeventele peste Noapte.Sa inteleg ca a fost bezna in perioada guvermarii domniei sale...Eu doresc sa nu de intample ca domnul Schulz sa nu i mai tina schtanga prieteniei domnului Ponta conform Reuters...vezi acum o sa zica doctoru ca EU n-am luat pastilutzili. I pup Iu:-)

      Domnii sunt cei Care ziceau ca BCR va fi scoasa de pe Bursa:-).probabil era referire la faptul ca domnul Florian s-a suparat ca l-a facut Bruta so astfel domnul Treichl n-a mai acorfat interviu acestei prestigioase publicatii si pe bursa comunicatele Erste mu au mai fost publicate in limba romana:-)

      Nu a spus nimeni ca nu trebuie sa avem taxe pe carburanti. Ce s-a pus in discutie este ponderea taxelor in pretul carburantilor.

      Da, eu spun ca e mult prea mare! 

      De ce? Pai de ce acciza e calculata la cursul de 4,73 lei/euro cand aceasta paritate nu e reala. 

      Care a fost logica introducerii accizei suplimentare pe carburanţi (cea de 7 Euro centi) ?

      Ambele masuri nu sint decit dovada incapacitatii Ministerului de Finante de a aduna taxele si impozitele datorate de persoanele fizice si juridice. E mai simplu sa cresti niste taxe pe care cineva este obligat prin lege sa ti le verse in sacul fara fund al bugetului tarii decit sa muncesti ca sa limitezi evaziunea. 

      Cred ca propietatea trebuie mult mai mult taxata cam la nivelul european: 1 salar minim pe an de propietate.

      Scaderea taxelor apoi a pretului va creste volum de consum si automat valoarea incasata de guvern este aceeasi. Cam asta ar trebui sa fie in fiecare jurnal de stiri... 

    Taxele percepute de statul roman sunt in general la nivel european.

    Cistigul realizat de operator este mare. Dar cum sa-i iei ciinelui halca din gura? 

    Numai la noi in Romania se poate ca pretul barilului de petrol sa scada iar romanul sa scoata din buzunar aproximativ ca inainte de ieftinirea petrolului.

    Numai la noi accizele sunt mari in comparatie cu accizele din UE. 

    Toate astea arata o INCOMPETENTA in a administra problemele tarii. 

    Pretul benzinei se vede si la legatura de patrunjel din piata. 

    Cei ce administraza gospodaria Romaniei NU AI NICIO SCUZA pentru treaba PROST FACUTA. 

    Cate dint toate vehiculele ce circula in Romania merg la plimbare ??? -> toate circula pt. ca au treaba, deci masina NU este un lux, ci o necesitate.

    In orice caz, guvernarea si carnea de porc sunt chestii grelke pt. unii. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb