NielsenIQ Consumer Insights a lansat recent două noi rapoarte pentru a evalua modul în care inflaţia prelungită a afectat comportamentul de consum al europenilor: Shopper Trends Pulse şi NIQ Christmas study, conform unui comunicat remis redacţiei. Rapoartele coroborează constatările studiilor efectuate în august/septembrie 2022 pe câteva pieţe europene importante (Germania, Franţa, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Polonia, Grecia şi România).
Potrivit sursei citate, raportul Shopper Trends Pulse arată cât de profund au pătruns schimbările de preţ în mintea şi în portofelele consumatorilor europeni. Pentru studiu au fost realizate peste 7.700 de interviuri pe 8 pieţe europene. 92% dintre consumatori au observat creşteri ale preţurilor la alimente şi estimează că cheltuielile lor pe produse alimentare şi articole de îngrijire personală au crescut în medie cu 18% din 2019 până în prezent (în Marea Britanie: 24%).
În consecinţă, cumpărătorii europeni adopta strategii de adaptare, concentrându-se mai mult pe cumpărarea de produse esenţiale (56%) sau pe a cumpără mai puţîn în general (31%). În unele pieţe, retailerii de tip Discount beneficiază cel mai mult de reducerile din portofele, deoarece cumpărătorii tind să aleagă magazinele pe baza raportului calitate-preţ. În medie, cu 16% mai mulţi consumatori decât în 2019 susţîn că vizitează magazinele de Discount.
Raportul evidenţiază modul în care consumatorii depun eforturi suplimentare pentru a-şi planifică şi mai atent achiziţiile. De exemplu, 71% dintre cumpărătorii europeni cunosc preţurile produselor alimentare, 62% profită de promoţiile speciale iar 81% merg cu o lista clară la cumpărături.
Cu toate acestea, cu 47% din respondenţi încă dispuşi să plătească un preţ premium, chiar şi în aceste vremuri critice există oportunităţi pentru companiile din FMCG care vin cu o propunere avantajoasă de calitate-preţ, subliniază sursa citată.
Cum era de aşteptat, preţul devine provocarea dominantă pentru consumatori, în timp ce alte subiecte îşi pierd semnificaţia: deşi sustenabilitatea este încă relevanţă pentru cumpărători, doar 43% (faţă de 52% în 2019) declara că verifică produsele ecologice în timpul cumpărăturilor, iar preferinţă pentru produse locale a mai pierdut din importantă (48% faţă de 56% în 2019).
Pe fundalul acestui scenariu destul de sumbru, Crăciunul prezintă o rază de speranţa, aproape două treimi dintre respondenţii europeni aşteptând cu nerăbdare Crăciunul, conform NielsenIQ Christmas study, realizat pe baza a 7.600 de interviuri în 8 ţări.
66% dintre cumpărătorii europeni pot fi consideraţi pasionaţi de Crăciun, pentru ei aspectele emoţionale precum bucuria sărbătorilor în familie şi sărbătorirea împreună cu prietenii sunt foarte importante.
În acelaşi timp, 28% dintre consumatori vor fi mai reţinuţi de Crăciun. Acest grup este puternic afectat de creşterea preţurilor la gaze şi energie şi este probabil să îşi reducă cheltuielile de sărbători ori să le facă în avans, deoarece se aşteaptă la creşteri şi mai mari de preţuri la final de decembrie.
"De remarcat pentru România faţă de media europeană: de două ori mai mulţi consumatori declara că de Crăciun vor apela la mărcile proprii (30% vs. 16%) şi la produse de origine locală (22% vs 15%) în categoria Alimente. Contextul de mulţi-criză facilitează o orientare mai puternică spre valoare demonstrată şi spre sprijinirea economiei locale iar în România există o asociere puternică în mintea oamenilor între marca proprie şi originea locală" - declara Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.
Promoţiile devin un factor cheie şi pentru cumpărăturile de Crăciun: 32% declară că vor cumpără mai multe produse la promoţie - deşi semnificativ mai puţîn decât pentru consumul de zi cu zi. Cu alte cuvinte, în ciuda faptului că bugetele sunt limitate, cumpărătorii nu vor renunta la achiziţiile premium de Crăciun. Cele mai relevante categorii premium pentru ei sunt carnea proaspătă, brânză, fructele, vinul şi cafeaua, subliniază sursa citată.
Când vine vorba de Crăciunul din acest an nu se observă însă doar pragmatism şi vânătoare de promoţii. Bucuria de a sărbători împreună cu cei dragi, emoţiile, dăruirea, nostalgia pentru amintirile şi tradiţiile din copilărie îşi păstrează un rol important. Retailerii pot crea entuziasm în preajma sărbătorilor, organizând o atmosfera de Crăciun în magazine, amenajând zone speciale cu produse de Crăciun, inspirând clienţii cu idei pentru meniul de Crăciun ori chiar facilitând acte de caritate (important pentru 20% dintre europeni).
37% din bugetul de Crăciun este prevăzut pentru cadouri. În majoritatea ţărilor, că şi în România, articolele de îmbrăcăminte, parfumurile, jucăriile, cardurile cadou şi produsele gourmet sunt primele pe lista de achiziţii pentru cadouri. Marca şi preferinţele personale sunt aici mai relevante decât preţul - cu toate acestea 68% vor acordă atenţie Black Friday, vor cumpără unele produse în avans sau vor folosi oportunităţile date de reduceri speciale.
Internetul joacă un rol important în a inspiră cumpărăturile de Crăciun. 9 din 10 utilizatori declara că vor vizită direct magazinele online şi doar 29% vor folosi social media în acest scop. "Această descoperire surprinzătoare ilustrează faptul că cumpărătorii au mai multă experienţă cu e-commerce şi ştiu unde au mai puţini paşi de făcut în călătoria de cumpărături - ceea ce este o veste bună pentru producători şi retaileri, care trebuie să fie pregătiţi pentru Crăciun chiar pe propriile platforme", mai spune Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria, se mai arată în comunicat.