Negocierile dintre consumatori şi bănci în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) continuă să evolueze în 2025, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Primele trei luni ale anului au adus soluţii pentru diminuarea datoriilor, ştergerea penalităţilor, restituirea unor sume şi închiderea unor cazuri de executare silită sau dare în plată. Băncile au fost deschise şi pentru rezolvarea amiabilă a proceselor aflate în instanţă, fie că este vorba de credite în franci elveţieni (CHF) acordate acum 15 ani, fie de litigii care nu au ajuns la primul termen.
De la începutul anului, consumatorii au depus peste 800 de cereri de negociere, iar 150 de dosare au fost deja soluţionate sau se află în desfăşurare. În plus, 40 de cereri au fost rezolvate direct între bănci şi clienţi, fără a fi necesară intervenţia unui conciliator. Anul trecut, CSALB a primit peste 3.500 de cereri, din care 1.078 de dosare s-au finalizat prin negociere, iar în 94% dintre cazuri, părţile au ajuns la o înţelegere. Timpul mediu pentru soluţionarea unui dosar a fost de 15 zile, iar beneficiul mediu obţinut de consumatori s-a ridicat la 3.000 de euro.
Cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Consumatorilor (15 martie) şi Global Money Week (17-23 martie), CSALB lansează un apel pentru o informare corectă a consumatorilor de servicii financiar-bancare şi pentru promovarea educaţiei financiare. Instituţia atrage atenţia asupra importanţei accesului la informaţii verificate, în contextul în care fake news-ul şi tentativele de fraudă sunt tot mai frecvente.
În cadrul CSALB, mai multe speţe privind creditele în franci elveţieni, executările silite şi darea în plată au fost soluţionate amiabil, evitându-se astfel procese de lungă durată în instanţă.
Un consumator din Bucureşti a solicitat oprirea popririlor şi suspendarea executării silite. Acesta a propus băncii să achite 1.000 de lei lunar, plus 200 de lei cheltuieli de executare, similar unui alt dosar în care era implicat. În urma negocierilor, banca a redus datoria totală de 44.800 de lei cu 50%, stabilind ca debitorul să plătească un avans de 3.000 de lei, urmat de 12 rate lunare egale. După achitarea avansului, banca a ridicat poprirea de pe conturi şi a redus datoria la 22.400 de lei. În schimb, consumatorul a fost nevoit să renunţe la contestaţia la executare formulată în instanţă.
Un garant ipotecar din Mureş, care s-a confruntat cu un credit în CHF contractat în 2008, a reuşit să obţină o reducere substanţială a datoriei. Datoria totală era de 42.000 CHF, iar banca a acceptat o soluţie prin care 31.300 CHF au fost şterşi, garantul fiind obligat să plătească restul datoriei prin rate lunare de 2.400 de lei timp de 24 de luni. După acceptarea acestei soluţii, banca a sistat poprirea conturilor şi a suspendat executarea silită, conform aceleiaşi surse.
Un consumator din Iaşi a solicitat sprijinul CSALB pentru găsirea unei soluţii privind o datorie acumulată la bancă de 69.000 CHF, din care 37.000 CHF reprezentau dobânzi şi penalităţi. În urma negocierilor, banca a redus datoria la 32.000 CHF, iar consumatorul a primit posibilitatea de a plăti această sumă în rate lunare timp de 5 ani, fără penalităţi suplimentare. În schimb, clientul a renunţat la procesul de dare în plată iniţiat în 2021.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, a subliniat că negocierea amiabilă oferă consumatorilor o alternativă rapidă şi eficientă faţă de procesele în instanţă.
"Vedem că tot mai multe cazuri care debutează în instanţă îşi găsesc rezolvarea în cadrul CSALB în doar câteva săptămâni. Diferenţa de timp dintre cele două proceduri este incontestabil în favoarea soluţionării amiabile. Sunt speţe în care părţile au pierdut chiar şi patru ani prin proceduri judiciare de dare în plată, dar, în final, au ajuns la un acord cu banca, fără costuri suplimentare, în cadrul CSALB", a declarat Alexandru Păunescu.
Acesta a menţionat că CSALB a ajuns la al 10-lea an de activitate, iar mecanismele de negociere dintre consumatori şi bănci s-au perfecţionat constant. În multe cazuri, soluţiile negociate vizează chiar aspecte pe care consumatorii nu le-au menţionat în cererea iniţială, datorită expertizei conciliatorilor.
"Observăm că, deşi cererile consumatorilor sunt tot mai puţin detaliate, negocierile devin tot mai complexe. Unele bănci transmit soluţii în 2-3 zile, altele preferă o abordare mai detaliată, iar în cazuri excepţionale, depăşesc termenul recomandat de 90 de zile pentru a oferi o soluţie echitabilă", a adăugat Păunescu.
CSALB rămâne singura entitate din România care intermediază rapid şi gratuit pentru consumatori soluţionarea litigiilor dintre aceştia şi bănci sau instituţii financiare nebancare (IFN-uri).
Opinia Cititorului